Dunia Pelik

Semakan Filem

Anda mungkin mengatakan ia adalah penemuan yang mengejutkan.

Pando—tumbuhan yang ditemui oleh keluarga Clade yang terkenal di kawasan terjauh dan paling sejuk di Avalonia—secara literal memeranjatkan sesiapa sahaja yang memilih salah satu buah beri hijau segarnya. Tetapi sementara buah elektrik menghasilkan snek yang kurang baik, ia menjadikan sumber kuasa yang sangat bagus. Dan ia telah merevolusikan segala-galanya.

Lagipun, ia bukan seperti Avalonia boleh mengimport arang batu atau minyak dari negara asing untuk memastikan lampunya menyala dan hoverkrafnya bergerak. Setahu penduduknya, di sana adalah tiada tanah asing. Satu-satunya tanah yang pernah mereka kenali ialah, Avalonia—dikelilingi oleh gunung yang menjulang tinggi yang tidak pernah dapat didaki atau dilalui oleh sesiapa pun. Dan seluruh negara telah membuat bayaran tanpa lampu dan hoverkraf untuk keseluruhan sejarah cahaya lilinnya.

Jaeger Clade akan baik-baik saja jika pando ada tidak pernah telah ditemui, jika kita jujur. Penjelajah terhebat Avalonia tidak mencari mamby-pamby tumbuhan apabila dia dan pasukannya yang berani terserempak dengan perkara itu. Dia akan melakukan apa yang tidak pernah dilakukan oleh Avalonian. Dia akan mendaki gunungnya dan melihat apa yang terletak di seberang sana.

Tetapi Searcher Clade, anak Jaeger, ternampak buah beri itu dan berhujah bahawa mereka harus membawanya kembali ke bawah gunung. Sebab, mereka mungkin membentuk semula masa depan Avalonia, hujah Searcher.

“Pencari, kami penjelajahbukan tukang kebun,” kata Jaeger.

Dan kemudian, Searcher mempunyai keberanian untuk memberitahu Jaeger bahawa dia bukan seorang penjelajah. Dia tidak pernah ingin menjadi seorang penjelajah. Dan tumbuhan ini mungkin memberi kesan kepada Avalonia cara lebih daripada sedikit pendakian melepasi gunung yang tidak boleh didaki. Dan kemudian-seolah-olah hanya untuk memujuk dia-semua orang dalam pasukan Jaeger yang berani bersetuju.

Jadi hari bersalji itu, bapa dan anak berpecah: Jaeger pergi ke pergunungan dan hilang. Pencari membawa kilang itu ke Avalonia dan, sememangnya, mengubah dunia. Nah, diakui, yang tumbuhan melakukan kerja. Namun begitu, Searcher mendapat patung yang bagus daripadanya—bersebelahan dengan salah satu pop rumitnya.

Sudah 25 tahun kemudian sekarang, dan Searcher meletakkan barangan penerokaannya di dalam almari. Sebaliknya, dia bekerja dengan garu dan cangkul. Searcher dan keluarganya (isteri Meridian dan anak lelaki Ethan) kini adalah petani—salah satu daripada banyak yang menanam tanaman ajaib itu.

Tetapi sekarang, nampaknya ada sesuatu yang tidak kena dengan pando. Ia hampir mati—terkena penyakit pelik. Presiden Avalonia, Callisto Mal, berkata bahawa setiap tanaman di negara itu mungkin dijangkiti dalam masa sebulan.

Tetapi Callisto mempunyai rancangan: Jika mereka boleh turun bawah Avalonia—di mana akar Pando mengalir ke apa yang dikhabarkan sebagai jantung pusat tumbuhan—mungkin mereka boleh mengetahui perkara yang membunuh pando dan memikirkan cara untuk membetulkannya.

Oh, ya: Callisto berkata “mereka.” Dia mahu Searcher mencungkil kebodohan penjelajahnya dan ikut serta. Lagipun, tiada siapa yang tahu tentang Pando lebih daripada dia.

Anak Ethan nak ikut juga. Tetapi Searcher menegaskan ia akan menjadi terlalu berbahaya. Dia masih mempunyai kenangan buruk memanjat tebing yang tidak berskala dan menyeberangi sungai yang tidak boleh dilalui bersama bapanya sendiri. Dia tidak akan membuat Ethan menderita seperti dia.

“Saya tidak akan mempertaruhkan nyawa anda,” kata Searcher kepada anaknya. “Tidak pernah.”

Tetapi bagaimana jika Ethan yang berusia 16 tahun mahu mempertaruhkan nyawanya? Bagaimana jika dia tidak dibina untuk menjadi seorang petani? Bagaimana jika ada sedikit Jaeger bersembunyi di dalam dirinya?

Dan bagaimana jika Ethan memutuskan untuk menyelinap menaiki hoverkraf Callisto? Adakah anda akan … terkejut?

We would like to say thanks to the author of this article for this outstanding material

Dunia Pelik


We have our social media profiles here and other pages related to them here.https://paw6.info/related-pages/