Kim Kardashian Dituduh Rosak Pakaian Marilyn Monroe yang Dipakai di Met Gala

Kim Kardashian sedang menghadapi tindak balas selepas gambar muncul yang menunjukkan dakwaan kerosakan pada ikonik itu Marilyn Monroe berpakaian bintang realiti sported di Bertemu Gala pada 2 Mei.

Kardashian membuat perjanjian dengan Ripley’s Believe It or Not untuk memakai gaun “Selamat Hari Lahir” emas, yang telah bernilai hampir $5 juta, ke acara fesyen yang disematkan bintang itu. Keputusan itu disambut dengan menolak, pada mulanya kerana komen Kardashian tentang menurunkan berat badan untuk acara itu. Para konservator profesional pada masa itu juga bersuara, mengatakan adalah tidak digalakkan untuk memakai apa-apa pakaian yang mempunyai banyak sejarah, tidak kira sebab atau orangnya. “Saya kecewa kerana ia mengetepikan apa yang dianggap sebagai rawatan profesional untuk pakaian bersejarah,” kata seorang konservator kepada LA Times.

Kini, seorang pengumpul Marilyn Monroe mengkritik Kardashian dan Ripley, berkongsi gambar pakaian sebelum dan selepas Met Gala yang kelihatan menunjukkan tekanan pada fabrik dan kristal yang hilang.

“Tanpa persoalan, kerosakan adalah ketara,” tulis Scott Fortner Marilyn Monroe Collection di akaun Instagramnya pada hari Isnin.

Gambar dan video baharu pakaian itu diambil oleh pengarah kreatif Chad Michael Christian Morrisette, yang mempunyai sejarah panjang membantu dalam mengarkibkan pakaian itu di Ripley’s Hollywood, di mana pakaian itu kini ditempatkan. Di Instagram Selasa, Morrisette menulis, “Pakaian ini adalah sebahagian daripada hidup saya dan hati saya. Untuk melihat apa yang @kimkardashian lakukan dalam merosakkannya adalah menyayat hati,” sambil menambah hashtags #nationaltreasure, #howdareyou, #ego, #greed dan #thief.

Koleksi Marilyn Monroe mengiringi siarannya tentang pakaian itu dengan beberapa petikan tentang keputusan untuk membenarkan Kardashian memakainya, termasuk daripada Amanda Joiner, naib presiden pelesenan dan penerbitan di Ripley Entertainment.

“Pakaian itu tidak pernah bersama Kim sahaja. Ia sentiasa bersama wakil Ripley. Kami sentiasa memastikan bahawa pada bila-bila masa kami merasakan bahawa pakaian itu berada dalam bahaya koyak atau kami berasa tidak selesa tentang apa-apa, kami sentiasa mempunyai keupayaan untuk mengatakan bahawa kami tidak akan meneruskannya,” kata Joiner dalam satu kenyataan kepada Binatang Harian.

Wakil untuk Kardashian dan Ripley’s Believe It or Not tidak segera bertindak balas Kepelbagaianpermintaan untuk komen.

Yang lain menimpali di Twitter dan Instagram, dengan ramai yang bersetuju bahawa kerosakan itu nyata dan malang.

“Marilyn telah digunakan sepanjang hidupnya, dia hampir tidak mempunyai apa-apa yang benar-benar miliknya,” seorang pengguna Twitter menulis. “Pakaian ini, itu miliknya. Ia direka khusus dan HANYA untuknya. Sekarang dah rosak.”

“Mereka benar-benar membiarkan dia merosakkan artifak sejarah untuk rupa yang kurang memberangsangkan yang tidak sesuai dengan tema,” seorang lagi menulis.

Pada asalnya dilakar oleh Bob Mackie dan dicipta oleh Jean Louis sebagai pakaian “yang hanya boleh dipakai oleh Marilyn Monroe”, tidak seorang pun selain Kardashian telah memakai gaun itu sejak Monroe pada tahun 1963, apabila dia membuat persembahan “Selamat Hari Lahir” untuk Presiden John F ketika itu. Kennedy beberapa bulan sebelum kematiannya. Gaun itu sangat ketat pada Monroe pada masa itu sehingga dia terpaksa dijahit ke dalamnya, dan Kardashian menyuarakan sentimen itu di permaidani merah Met Gala, di mana dia berkata dia kehilangan 16 paun dalam tiga minggu untuk menjadikannya cergas. Selepas berjalan di permaidani merah, dia menukar pakaian versi replika.

Mackie sendiri bersuara menentang keputusan itu pada bulan Mei, memberitahu Entertainment Weekly dia “berfikir ia adalah satu kesilapan besar” untuk Kardashian memakai pakaian itu.

“[Marilyn] adalah seorang dewi,” sambung Mackie. “Dewi gila, tetapi dewi. Dia hanya hebat. Tiada siapa yang mengambil gambar seperti itu. Dan ia dilakukan untuknya. Ia direka untuknya. Tiada orang lain yang patut dilihat dalam pakaian itu.”



We wish to give thanks to the writer of this post for this awesome material

Kim Kardashian Dituduh Rosak Pakaian Marilyn Monroe yang Dipakai di Met Gala


Explore our social media accounts along with other related pageshttps://paw6.info/related-pages/