Rekap House of the Dragon: Alicent Nampak Hijau di Perkahwinan Rhaenyra

Apabila anda mempertimbangkan keseluruhan sejarah Westeros, perkahwinan yang berlangsung pada minggu ini Rumah Naga tidak pergi semua itu teruk.

Pasti, seseorang mati di lantai tarian semasa makan malam latihan. Ya, ibu tiri pengantin perempuan mungkin sangat dekat untuk menghasut rampasan kuasa. Dan bersetuju, bapa pengantin perempuan itu mungkin telah meninggal dunia sejurus selepas ikrar diucapkan. Tetapi hei, seorang wanita hamil tidak ditikam beberapa kali di perutjadi… berjaya?

Teruskan membaca untuk sorotan Episod 5.

BAGUS MENGENALI ANDA, LADY RHEA | Episod ini bermula di The Vale, di mana Lady Rhea Royce (hai, Bayang dan TulangRachel Redford!) sedang memburu menunggang kuda. Dia membawa beberapa ekor burung buruan apabila dia terserempak dengan Daemon dan memanggilnya sebagai “suami”. Ah, jadi ini ialah raksasa yang dahsyat yang ditangisi oleh Daemon sejak siri ini bermula. Saya tidak tahu, kawan: Dia hanya mengeluarkan beberapa perkataan dan menunggang kudanya seperti badass, dan saya sudah suka dia lebih daripada saya suka awak. Kami mengetahui bahawa mereka tidak pernah melangsungkan perkahwinan mereka, dan dia tertanya-tanya sama ada untuk itu dia ada di sana. “Kambing Lembah mungkin sanggup, walaupun saya tidak,” dia mendengus. Dia kemudian mengejeknya tentang Viserys ‘melepasinya, tetapi dia menjadi senyap apabila dia melihat wajah Daemon dan menyedari bahawa dia mungkin berada dalam banyak bahaya.

Walaupun Daemon melakukan kesan Obi-Wan yang terbaik di sini — jubah bertudung, tangan dihulurkan seperti memanggil The Force — nampaknya apa yang berlaku seterusnya kebanyakannya adalah nasib malang: Dia mencapai busur dan anak panahnya, kuda itu bangun (mungkin kerana Daemon berpura-pura padanya atau sesuatu, kita tidak dapat melihat) dan jatuh ke belakang, mendarat di atasnya dan mungkin menghancurkan banyak barang di dalam dirinya yang tidak sepatutnya dihancurkan.

Kuda itu dengan cepat berdiri dan lari ketika Lady Rhea yang malang terbaring di sana, tercungap-cungap. Dia kelihatan lumpuh dari leher ke bawah, tetapi mulutnya masih berfungsi dengan baik. Oleh itu, apabila Daemon perlahan-lahan memijak lengannya tetapi kemudian berpaling untuk pergi, dia mendapat – tanpa disedarinya – melecur yang sangat tepat. “Saya tahu anda tidak dapat menyelesaikannya,” katanya, seolah-olah dia melihat episod minggu lepas… atau tayangan perdana siri itu, fikirkan. Jadi dia mengambil batu besar dan berjalan ke arahnya, dan kemudian kamera dengan belas kasihan memotong ke Viserys dan Rhaenyra dalam pelayaran lautan.

CADANGAN DIBUAT | Apa yang kita lihat, bagaimanapun, tidak lebih menyenangkan: Rupa-rupanya raja tidak suka mengembara di lautan seperti anak perempuannya, dan dia melambai baldi atendan hanya untuk bergegas ke pagar dan muntah di tepi. (Dalam pembelaannya, ia ialah agak kasar.)

Setelah mereka tiba di darat, rombongan diraja menuju ke High Tide, tempat duduk House Velaryon. Permainan kuasa bermula tepat apabila Viserys, Rhaenyra, Ser Criston & Co. tiba: Lord Corlys menghantar anak perempuannya, Laena, keluar untuk menyambut pelawat dan bukannya melakukannya sendiri. Di dalam, Laena dan Rhaeynra segera dibuang padang manakala Corlys dan Viserys, dengan Tangan baharu Raja Lyonel Strong dan Puteri Rhaenys, menentukan nasib Rhaenyra. Sekarang adalah masa yang baik untuk ambil perhatian bahawa Viserys kelihatan KASAR: Dia batuk dan berpeluh, dan apabila Rhaenys memeluknya, dia terganggu melihat dia mempunyai angka yang jauh lebih sedikit daripada yang dia lakukan kali terakhir mereka bercakap.

Corlys memberitahu raja kematian Lady Rhea — “leher dan tengkoraknya hancur pada musim luruh,” kata Rhaenys, mengisi apa yang ditinggalkan oleh adegan strategik itu sebelum ini – kemudian Viserys secara rasmi mencadangkan perkahwinan antara Rhaenys dan Laenor. Sebelum ibu bapa Laenor bersetuju, mereka mahu beberapa perkara yang sangat baik dimasukkan ke dalam rancangan penggantian. Oh, dan mereka menganggap kanak-kanak itu akan mengambil nama keluarga Laenor, selaras dengan adat Westerosi?

Viserys berpendapat bahawa idea nama Targaryen berakhir hanya kerana Rhaenyra adalah perempuan, tetapi membuat konsesi, mengatakan bahawa anak-anaknya dengan Laenor akan membawa nama keluarga Velaryon sehingga kenaikan pangkat, kemudian mereka akan beralih kepada Targaryen. Dengan cara itu, “Naga akan memerintah tujuh kerajaan selama seratus tahun akan datang, sama seperti yang mereka lakukan pada yang terakhir.” Corlys bersetuju.

Semasa orang dewasa bercakap, Laenor dan Rhaenyra pergi berjalan-jalan di pantai. Dia meminta maaf bahawa dia perlu mengahwininya, dan dengan kata-kata yang lembut dan berkod memberitahu dia bahawa dia tahu dia lebih suka bergaul dengan lelaki. “Saya tahu apa-apa perjanjian yang dibuat di sana tidak akan mengubah selera anda, dan juga tidak akan mengubah selera saya,” katanya, mencadangkan agar mereka melakukan apa yang mereka perlu untuk memenuhi tugas mereka kepada Alam, kemudian membuat keanehan mereka dengan sesiapa sahaja “sebagaimana kami nampak sesuai.” Kami menyokong sekutu LGBT! Teman lelaki Laenor, Joffrey, dengan cara itu, berminat dengan susunan itu. Lagipun, mereka akan dapat meneruskan hubungan mereka — terutamanya kerana dia tahu Rhaenyra sudah mempunyai seseorang di sisi (walaupun dia tidak tahu siapa).

Tetapi tahu siapa yang TIDAK menyokong Laenor menjadi gay? Ayahnya, yang menganggap kanak-kanak itu “akan membesarkannya. Tiada keseronokan di dunia seperti tidurkan seorang wanita.” Mengeluh.

rumah-naga-rekap-musim-1-episod-5HIGHTOWER HIGHTAIS DI LUAR SANA | Kembali ke King’s Landing, Alicent bergegas keluar dalam hujan untuk memberitahu Otto dia sedih melihat dia pergi. Tetapi dia fikir dia boleh berbuat lebih banyak untuk menyelamatkannya, dan dengan marah memberitahunya begitu. Dia membalas bahawa dia terlalu memaksa Aegon untuk dinamakan pengganti, jadi penyingkiran Otto sebenarnya miliknya kesalahan. Dia tenang sedikit untuk mengatakan bahawa raja akan mati lebih awal daripada kemudian – “Dia tidak dimaksudkan untuk menjadi orang tua” – dan jika Rhaenyra mengambil takhta, peperangan akan menjadi akibatnya. “Untuk mendapatkan tempatnya, dia perlu membunuh anak-anak kamu dengan pedang. Dia tidak mempunyai pilihan,” tambahnya, menyebabkan Alicent menangis lebih kuat. Kemudian dia menjerit kepadanya sedikit lagi tentang bagaimana cucu-cucunya mungkin sudah tiada, memeluknya, kemudian naik ke dalam badai.

Hari Sangat Buruk Permaisuri berterusan apabila Larys Strong memberitahunya bahawa raja telah minum teh (iaitu teh bulan, aka pengguguran kandungan — kesemua Alicent ini dengan pantas intuisi) dihantar ke bilik Rhaenyra sejurus selepas berjalan kaki selepas waktu kerjanya. Apabila Alicent menyebut bahawa Rhaenyra baik-baik saja dan sedang dalam perjalanan, Larys melakukan semua perkara ini tentang “OHHHHH Saya fikir dia sakit! Saya sangat gembira dia tidak! Sungguh!” tetapi jelas bahawa dia jauh lebih menipu daripada dia mula-mula muncul, dan saya bersedia untuk itu.

DATANG DENGAN SAYA | Di atas bot dalam perjalanan pulang, Ser Criston berasa teruja tentang bagaimana masa depan Rhaenyra diputuskan untuknya. “Jika ada jalan lain, yang membawa kepada kebebasan, adakah anda akan menempuhnya?” Pendek kata: Dia mahu dia menaiki kapal bersamanya. “Mari kita tinggalkan semuanya dan lihat dunia, bersama-sama,” katanya. Ah, dia hampir bertukar menjadi emoji mata hati semasa kami menonton, melukis gambar kehidupan di mana mereka tidak bernama dan bebas. “Di Essos, awak boleh kahwin dengan saya. Perkahwinan kerana cinta, bukan untuk Mahkota,” katanya.

Walaupun dia kelihatan sangat romantik dengan idea itu, akhirnya dia terpaksa menutupnya… dan menutupnya dia melakukannya. “Saya pagi Mahkota,” dia mengingatkannya, sedikit keluli dalam suaranya. “Atau, saya akan jadi.” Tetapi berita baik, dia berkata: Anda boleh menjadi bahagian sampingan saya! “Anda mahu saya menjadi pelacur anda,” kata Cole, menangis kerana dia menyedari bahawa dia melanggar ikrar Kingsguard untuk seseorang yang tidak akan melayan fantasi makan oren di Free Cities bersamanya.

Kapal mereka membuat pelabuhan, dan kesatria yang kecewa itu tidak kembali ke Red Keep selama lebih daripada beberapa minit apabila Alicent memanggilnya ke kuartersnya. Dia tersadung bertanya kepadanya apa yang dia tahu tentang pertemuan Rhaenyra dengan Daemon. Tetapi kerana dia mengambil masa yang lama untuk menyatakan dengan tepat apa yang dia bercakap tentang, dan kerana Ser Criston berasa sangat bersalah pada mulanya, dia fikir dia bertanya sama ada dia tidur dengan puteri. “Ia berlaku, rahmatMu. Dosa yang anda maksudkan. Saya telah melaksanakannya. Atas hasutannya, memang benar, tetapi itu tidak sepatutnya…” katanya. “Ia bukan alasan.” Dia tahu apa yang akan datang itu tidak baik untuknya, jadi dia meminta agar dia mengasihaninya dan membunuhnya daripada digelapkan (aduh) dan diseksa (aduh lagi). Alicent pastinya tidak menjangkakan pengakuan ini akan jatuh ke pangkuannya, tetapi dia pulih dengan cepat, berterima kasih kepadanya atas kejujurannya dan memberitahu Criston yang terhalang bahawa dia boleh pergi.

Sementara itu, Viserys menderita teruk akibat luka lengan yang dijangkiti teruk, dan dia kelihatan seperti ketulan hati yang direbus ketika dia bertanya kepada Lyonel sama ada dia akan dikenang sebagai raja yang baik atau tidak. Jika penghujungnya belum tiba, sudah tentu ia semakin hampir.

rumah-naga-rekap-musim-1-episod-5PERKAHWINAN HIJAU? | Beberapa masa berlalu, dan kemudian semua orang berkumpul di King’s Landing untuk perkahwinan Rhaenyra dan Laenor. Viserys telah cukup pulih untuk duduk di sebelah bakal pengantin perempuan pada jamuan awal, di mana kedua-duanya tidak teruja untuk bercakap kecil dengan Jason Lannister apabila dia mendekati untuk mengucapkan tahniah. Alicent tidak hadir dengan ketara walaupun Corlys dan Rhaeyns serta keluarga mereka bergembira. Dan kemudian Daemon melangkah masuk ke dalam dewan, dan anda hanya tahu dia sedang bersiap untuk ess up.

Tanpa kata-kata, raja menambah kerusi pada meja kepala, dan Daemon duduk. Kemudian Viserys memulakan ucapan alu-aluannya tetapi berhenti apabila Alicent masuk lewat dan dramatik dengan memakai gaun berwarna hijau yang mempesona — warna yang sama persis House Hightower yang dipaparkan dalam suarnya apabila ia memanggil orang sepanduknya untuk berperang. Selepas dia duduk, Viserys meneruskan ucapannya, mengalu-alukan tetamu selama tujuh hari kejohanan dan jamuan, yang berakhir dengan perkahwinan.

Selepas itu, Rhaenyra dan Laenor turun ke lantai untuk tarian yang nampaknya menggabungkan banyak pergerakan jenis sayap naga flappy. Kedua-dua Criston dan Joffrey menonton dari luar, jelas tidak bersemangat. Dan Daemon hanya berehat di atas meja, tersenyum, sehingga sepupu Lady Rhea berhadapan dengannya dan berkata bahawa di The Vale, lelaki diminta untuk menjawab jenayah mereka, “walaupun orang Targaryen.” Dia menuduh Daemon membunuh Rhea, dan Daemon pula meminta warisannya: Memandangkan dia dan Rhea tidak mempunyai sebarang waris, Runestone – tempat duduk House Royce, yang akan pergi kepadanya – boleh jadi miliknya. Ini memadamkan api dari sepupu, yang segera duduk.

rumah-naga-rekap-musim-1-episod-5PEMBUNUHAN DI ATAS TARIAN | Semasa perayaan diteruskan, beberapa perkara berlaku. Joffrey mendapati bahawa Ser Criston ialah kekasih Rhaeynra, berdasarkan semata-mata pada ekspresi hangdog kesatria itu ketika dia memerhatikan puteri dari perimeter bilik. Kemudian Joffrey memastikan bahawa Criston tahu itu dia tahu tentang hubungan mereka, menjanjikan sedikit kemusnahan yang saling terjamin jika rahsia sesiapa terbongkar. Di tempat lain, Daemon meletakkan langkah pada Laena, masih muda tetapi sekarang (alhamdulillah) lebih tua beberapa tahun daripada dia apabila Viserys melayan idea untuk mengahwininya.

Akhirnya, Daemon mendapatkan Rhaenyra seorang diri di lantai tarian dan bertanya kepadanya, dalam High Valyrian, jika ini yang dia mahu. “Saya tidak sedar bahawa apa yang saya mahukan penting bagi awak,” dia membalas dengan baik, mengejeknya bahawa jika dia mahukan dia, dia harus “memotong Kingsguard ayah saya” dan menyapunya ke Dragonstone. Viserys baru mula perasan bahawa anak perempuannya dan abangnya kelihatan dekat ini untuk melakukan sesuatu yang tidak senonoh di lantai tarian apabila lelaki berperisai mula meluru masuk ke dalam dewan.

Tiba-tiba, Ser Criston dan Joffrey sedang bergaduh, pergaduhan yang berakhir dengan kematian dan kehilangan mukanya, terima kasih kepada penumbuk marah kesatria itu. Laenor melompat ke bahagian lain dalam pergaduhan manakala Laena mengharungi orang ramai. Viserys tidak dapat menjumpai Rhaenyra, tetapi ia mengambil tempat duduk belakang apabila dia mula berdarah dengan banyak dari hidungnya dan bergoyang di atas kakinya. Akhirnya, semuanya menjadi tenang. Dan apabila Laenor melihat Joffrey, mati di atas lantai, dia bergegas kepadanya dan menjerit kesedihannya.

Jadi, masa untuk menambah baik! Rhaenyra yang trauma dan Laenor yang bersedih berkahwin pada petang itu, dengan hanya dihadiri keluarga terdekat mereka. Sebaik sahaja ikrar selesai, Viserys remuk ke tanah, tidak sedarkan diri. Di luar, di godswood, Ser Criston bersedia untuk membunuh dirinya, tetapi Alicent menghalangnya. Dan sepanjang semua ini, Daemon tidak kelihatan.

Sekarang giliran awak. Apa pendapat anda tentang episod itu? Bunyi dalam komen!

We would like to thank the author of this article for this awesome material

Rekap House of the Dragon: Alicent Nampak Hijau di Perkahwinan Rhaenyra


Check out our social media profiles along with other pages related to themhttps://paw6.info/related-pages/