Sam Gilliam ‘Mengambil Langkah Kebanyakan Orang Tidak Memahami Adalah Mungkin’

Apabila pelukis Sam Gilliam meninggal dunia hujung minggu lalu pada usia 88 tahun, dia meninggalkan karya seni perintis, terutamanya kanvas terbungkusnya yang diwarnai dengan mekar warna yang selama-lamanya mengubah cara dunia membayangkan sebuah lukisan. Tetapi dia juga meninggalkan legasi yang lebih peribadi: kesannya terhadap rakan artis dan rakan.

Pengukir Melvin Edwards85, adalah kawan Gilliam selama lebih daripada 50 tahun, membentuk ketat trio dengan pelukis William T. Williams. Edwards dan Gilliam memiliki kerja masing-masing dan menyoal siasat satu sama lain tanpa henti tentang proses, kadang-kadang bercakap tiga atau empat kali sehari.

“Kami selalu bertanya kenapa yang lain telah melakukan sesuatu dengan cara tertentu,” kata Edwards, mungkin paling terkenal dengannya “Serpihan Lynch” dan siri kawat berduri. “Tetapi itulah sifat kerja Sam: Ia sentiasa mempersoalkan ruang.”

Hanya dua hari selepas kematian Gilliam, Edwards dan Johnson bercakap tentang cara mereka memproses kehidupan dan kerjanya, keputusannya untuk tinggal di Washington, DC, dan kejayaannya menjadi pengkritik terbaiknya sendiri, dalam perbualan yang telah disunting dan dipadatkan.

Bagaimana anda melihat tindakan Sam sekarang — menanggalkan kanvas dari dinding dan menyarungnya, yang katanya sebahagiannya diilhamkan oleh pakaian yang tergantung di jemuran?

MELVIN EDWARDS Sam adalah seorang pelukis yang sangat baik yang ingin tahu dan bereksperimen. Berfikir tentang seni permukaan yang dibuat tidak bermula dengan Sam — tetapi dia mengambil langkah yang kebanyakan orang tidak faham adalah mungkin. Sam mengambil langkah. Dia dilihat dengan cara yang betul oleh beberapa orang yang memberi perhatian kepada perkara seperti itu, dan mereka segera memberkatinya.

Selalunya rakan artis cukup cepat untuk mengenali implikasi gaya dan kemungkinan kepentingan. Salah satu perkara terawal yang saya lakukan melibatkan unsur keluli dan rantai yang digantung. Apabila Sam dan saya menunjukkan bersama-sama di Muzium Studio di Harlem [in a landmark 1969 show], saya sedang melakukan yang pertama daripada kepingan dawai berduri saya, sebahagian daripadanya dilekatkan pada dinding, sebahagian daripadanya digantung. Dan kami hampir mengambil mudah bahawa kami berdua mengambil langkah.

Jadi terdapat pusaran dan gema antara anda, betul?

EDWARDS Lihat, itu semua seni visual, bukan tentang pelabelan. Ia sama ada atas atau bawah atau kiri atau kanan. Bagi saya dan kebanyakan artis, ia seperti mempunyai bayi. Apabila anda melakukan hubungan seks, anda tidak memikirkan apa yang anda beri nama bayi itu.

Rashid, apakah pintu masuk anda dengan karya Sam?

RASHID JOHNSON Terdapat banyak, tetapi yang paling ketara ialah hubungannya dengan penambahbaikan, keupayaannya untuk bertindak balas dalam masa nyata dengan gerak isyarat, membuat tanda dan membuat keputusan dengan cara yang selaras dengan bentuk seni terhebat Amerika dan inovasi paling bercita-cita tinggi: jazz muzik. Kami bercakap tentang itu. Hanya menonton Sam meneroka dengan rasa diri yang jujur ​​dan radikal. Radikaliti itu melekat pada improvisasi dan inovasi.

Apakah inovasi khususnya?

JOHNSON Serongnya bagi saya adalah inovasi yang bercita-cita tinggi seperti pengeluaran kanvas dari pengusung. [Gilliam’s “Beveled-Edge” or “Slice” paintings, a series that began in the late 1960s, were made on beveled-edge stretchers that projected off the wall.] Saya rasa ada sesuatu yang sangat penting dalam kerja itu.

Mel, adakah anda bersetuju?

EDWARDS Anda tidak perlu tahu ke mana ia akan pergi dengan Sam. Potongan itu disokong dalam pelbagai cara. Sebagai contoh, baru-baru ini tunjukkan di Pace [featuring Edwards and Williams], kuda gergaji yang digunakannya adalah kerajang yang sempurna untuk Sam, menyebarkan kerjanya secara mendatar. Ia mempunyai skala manusia, manakala bahagian lain dalam pameran itu membawa kami terus ke siling.

Sam agak berdaya saing, bercakap tentang mahu memenangi permainan seni — artis tidak begitu bercakap sekarang.

JOHNSON Sebahagian daripadanya adalah generasi. Artis yang lebih tua lebih bersedia untuk mengakui semangat persaingan. Ia berbeza dengan hari ini. Saya sangat menghormati pemikiran itu. Ada keindahan dalam usaha untuk menang. Walaupun tiada lawan langsung.

Dia seorang pemain tenis, dan mungkin itu berkaitan dengan dorongan untuk bersaing.

EDWARDS Apabila kami bercakap dua bulan lalu, saya mengusik Sam tentang menjadi pemain tenis. Rakan kami William pernah menjadi atlet trek dan pelompat luas, dan bola sepak adalah sukan utama saya di sekolah menengah. Kita semua adalah orang fizikal yang memahami dinamik fizikal. Saya tidak bermaksud ia menterjemah satu-satu kepada kerja kami, tetapi saya maksudkan sensitiviti kepada tiga dimensi.

Rashid, anda telah bercakap tentang keputusan seorang artis Kulit Hitam pada tahun 1960-an dan 1970-an untuk bekerja secara abstrak dan tidak menggambarkan Kehitaman secara langsung dalam istilah perwakilan, atau kiasan — dan cara ia hidup untuk anda.

JOHNSON Itu adalah keputusan, dan ia adalah tugas bodoh untuk berpura-pura itu tidak benar. Sam dan artis seperti Sam, yang memilih abstraksi sebagai kenderaan dan melihatnya sebagai jalan ke hadapan, sedar akan hakikat bahawa mereka tidak termasuk badan Hitam dan kebimbangan Black tematik. Saya berterima kasih kepada mereka. Ia tidak selalu memberi ganjaran dalam cara biasa.

Sam tinggal di Washington, dan dia tidak mempunyai perwakilan galeri yang konsisten di New York, pusat dunia seni, sehingga lewat dalam hidupnya. Bagaimanakah ia mempengaruhi kerjayanya?

EDWARDS Dia mempunyai kemerdekaannya, yang merupakan teras keperibadiannya.

Bila saya menemu bualnya pada tahun 2018 dan bertanya kepadanya sama ada menjadi Black telah menahan kerjayanya, dia menjawab ya dan tidak, dan dia tidak berminat untuk membersihkan percanggahan itu.

JOHNSON Secara jujur, saya menyukainya, dan saya melihat banyak kebenaran dalam kedua-dua jawapan. Sejarah Barat Putih sering melakukan tugas yang hebat untuk memusatkan dirinya. Bagi saya, sebagai artis muda, Sam Gilliam adalah penting. Mel, Ed Clark, William T. Williams, ini adalah wira bagi saya. Dan hakikat bahawa mereka tidak diwakili secara bercita-cita tinggi dalam beberapa institusi kebudayaan tidak menjadi penghalang kepada cara saya melihat dunia.

EDWARDS Orang ramai berfikir bahawa perkara yang ditulis tentang orang kulit putih adalah perkara yang perlu kita cita-citakan sebagai penting. Dunia seni mempunyai cara untuk melihat sesuatu dan mempunyai cara untuk mendidik kita sehingga selalunya, kita mengehadkan pemikiran kita. Sam, akhirnya, tidak terhad oleh perkara itu.

Saya tahu ia sejurus selepas kematiannya, tetapi apakah legasi utamanya?

JOHNSON Saya berasa gembira dengan kehidupan yang dia lalui dan teruja dengan impak yang dia ada kepada ramai daripada kita. Bagi saya ia adalah kitaran dalam hidup dan kerjayanya — hakikat bahawa dia terus bekerja dan terus membuat perkara yang bukan sahaja melengkapkan legasinya, tetapi menambahnya. Saya tahu bahawa sesetengah orang akan menyebut kejayaan awalnya, tetapi saya fikir dalam tiga tahun yang lalu dia telah memberikan kami kerja yang mungkin bercita-cita tinggi seperti yang pernah dia buat, secara jujur. Bahagian itu penting. Lelaki ini benar-benar meneruskan.

EDWARDS Saya hanya gembira bahawa Sam adalah Sam, melakukan apa yang dia rasa dia mahu lakukan. Dia sentiasa menyimpan sikap itu. Anda boleh mengisi seluruh New York Times dengan hanya Sam, dan melupakan yang lain. Itu emosi saya terhadap kawan saya. Dia gembira kerjanya mendapat lebih banyak perhatian dan lebih banyak kewangan datang kepadanya, tetapi ia adalah satu perjuangan yang sukar. Dia sentiasa mahu melakukan kerja itu, dan dia melakukannya sehingga dia tidak boleh.

We wish to give thanks to the author of this article for this awesome web content

Sam Gilliam ‘Mengambil Langkah Kebanyakan Orang Tidak Memahami Adalah Mungkin’


Visit our social media accounts and other pages related to themhttps://paw6.info/related-pages/