Tales of the Jedi Review – IGN

Tales of the Jedi kini disiarkan di Disney+. Di bawah ialah ulasan bebas spoiler.

Animasi telah terbukti sebagai kenderaan yang sangat baik untuk Star Wars meneroka alam semestanya, serta tahun-tahun prekuel yang sebelum ini banyak difitnah, dan Tales of the Jedi merupakan satu lagi kemasukan yang kukuh ke dalam warisan itu. Adakah tontonan Star Wars sangat penting? Tidak juga, tidak, tetapi ia adalah lakonan yang dibuat dengan baik dan animasi yang hebat tentang dua watak penting: Ahsoka Tano dan Count Dooku.

Tales of the Jedi’s entri bersaiz gigitan, yang kesemuanya berdurasi antara 15 dan 20 minit, membahagikan tumpuan mereka antara Ahsoka dan Dooku secara sama rata; Menariknya, jika anda menontonnya mengikut turutan Disney+ menyenaraikannya, ia bermula dengan Ahsoka sebagai bayi, kemudian beralih kepada tiga episod tentang Dooku, dan kemudian kembali ke Ahsoka. Walaupun tidak ada garis besar yang jelas antara cerita yang diceritakan – semuanya adalah gaya antologi tersendiri yang berlaku pada pelbagai detik penting dalam kehidupan setiap watak – anda boleh membuat beberapa persamaan antara dua watak utama jika anda menggali lebih dalam dan tidak ada -perasaan yang sangat halus bahawa itulah hakikatnya, terutamanya apabila ia berkaitan dengan kebimbangan Dooku tentang Perintah Jedi, sesuatu yang kita tahu Ahsoka akhirnya pergi.

Untuk sebahagian besar, pencipta Tales of the Jedi dan dalang animasi Star Wars umum Dave Filoni tidak bergantung pada tontonan. Itu bukan bermakna tiada tindakan; “Practice Makes Perfect,” yang memfokuskan pada latihan Padawan Ahsoka, lebih berat daripada yang lain, dan terdapat klimaks yang menarik dalam episod akhir “Resolve”. Tetapi, sebahagian besarnya, ini adalah Star Wars yang bersandar pada sisi yang murung dan meditasi, yang menjadikan pergaduhan semakin sengit, terutamanya dalam episod Dooku. “The Sith Lord” ialah contoh terbaik untuk ini, membina sedikit tindakan yang bersahaja tetapi memberi kesan. Keseluruhan usaha ini ditulis dengan ketat tanpa merasa sedikit tergesa-gesa, walaupun masa tayangan yang singkat – Filoni tahu, pada ketika ini, cara untuk menikmati suasana dan membina ketegangan tanpa mengalas masa tayangan ke panjang yang tidak perlu.

Bintang sebenar ialah animasi; ia adalah kisah Perang Bintang bukan aksi langsung terbaik yang pernah dilihat.


Khususnya, episod Dooku memberikan beberapa pandangan yang menarik tentang bagaimana dia menjadi Tuan Sith yang kita kenali hari ini, tetapi episod itu tidak terlalu jauh ke dalam simpati yang tidak realistik untuk lelaki itu. Setakat Ahsoka, episod pertama, “Life and Death,” memberi kita sedikit latar belakang tentang planet asalnya dan penampilan awalnya tentang cara Jedi, tetapi sebaliknya, kebanyakannya lebih banyak masa yang dihabiskan dengan Togruta yang kita kenal dan suka. pada titik yang berbeza dalam hidupnya. Tetapi hei, itu bukan perkara yang buruk, dan jika anda tidak sabar menunggu siri Disney+ aksi langsungnya, ini adalah cara yang baik untuk membangkitkan selera anda.

Untuk itu, Ashley Eckstein kembali dialu-alukan untuk mengulangi peranan Clone Warsnya, dan Corey Burton (yang sebelum ini menyuarakan Cad Bane dalam The Clone Wars) melakukan beberapa kerja yang mantap dan mengancam sebagai Dooku. Tetapi bintang sebenar adalah animasi; ia adalah kisah Perang Bintang bukan aksi langsung terbaik yang pernah dilihat, terutamanya dalam landskap yang subur dan berwarna-warni dalam kedua-dua “Life and Death” dan “Resolve,” yang hampir mengganggu perhatian. Semuanya sangat digilap, berasa seperti hanya sedikit meningkat daripada animasi The Clone Wars.

Dan walaupun cerita-cerita itu adalah cebisan kecil yang cepat, mereka tidak berasa seperti mereka untuk pendatang baru. Tales of the Jedi pastinya dibuat untuk mereka yang telah dimenangi oleh cerita animasi Star Wars, tetapi itu tidak semestinya menentangnya. Khidmat peminat bukanlah, dengan sendirinya, perkara yang buruk, terutamanya apabila ia dilakukan dengan licik. Selain itu, jika anda belum lagi menonton The Clone Wars, anda mungkin perlu menontonnya.

We want to thank the author of this short article for this remarkable material

Tales of the Jedi Review – IGN


You can find our social media profiles here as well as other related pages herehttps://paw6.info/related-pages/