‘Adakah saya perlu mendapatkan penggalak omicron dan suntikan selesema pada masa yang sama?’ dan soalan lain tentang vaksin musim gugur, dijawab

Dengan musim selesema yang semakin hampir, ditambah dengan kemungkinan peningkatan kes Covid yang lain pada musim gugur ini, ramai rakyat Amerika tertanya-tanya dua perkara: Bilakah masa terbaik untuk mendapatkan vaksin selesema – jika ada – dan adakah wajar untuk menggandakan dan menerima kedua-duanya vaksin selesema bermusim dan penggalak Covid-19 khusus omikron baharu pada masa yang sama?

Walaupun CDC mengatakan tidak mengapa untuk mendapatkan vaksin selesema dan suntikan Covid-19 secara serentak, belum ada panduan khusus berkaitan dengan penggalak yang baru dirumuskan.

Namun, farmasi seperti Walgreens dan CVS sedang menawarkan vaksin sebagai tawaran pakej, dan orang ramai sudah mula mendapat imunisasi dengan kedua-dua suntikan pada masa yang sama.

Tetapi tidak semua pakar kesihatan awam percaya ini adalah pendekatan terbaik, terutamanya memandangkan garis masa pukulan selesema purata yang diikuti oleh AS sejak sebelum wabak itu, kata Theodora Hatziioannou, ahli virologi dan profesor bersekutu di Universiti Rockefeller.

“Bagi orang biasa, mungkin mempunyainya sedikit kemudian adalah lebih baik,” kata Hatziioannou, “Saya pasti menunggu.”

‘Bilakah saya perlu mendapatkan vaksin selesema saya?’

Masa apabila anda mendapat suntikan selesema anda harus diselaraskan dengan jangka masa yang membolehkan anda mendapat tindak balas antibodi terbaik semasa permulaan musim selesema, Hatziioannou memberitahu CNBC Make It.

Adalah penting untuk melihat data dari tahun kebelakangan ini, sebelum wabak, di kawasan setempat anda untuk menentukan bila kes secara sejarah mula meningkat dalam komuniti anda, kata Hatziioannou.

Peraturan biasa ialah dapatkan vaksin anda empat minggu sebelum permulaan musim selesema untuk mendapat perlindungan yang paling tinggi kerana pada masa itulah anda akan mendapat tindak balas antibodi yang terbaik, katanya.

“Di New York dan beberapa kawasan lain dengan latitud geografi yang sama, musim selesema biasanya bermula pada bulan Disember dan berlangsung sehingga Mac,” katanya, “Jadi, jika anda mengalaminya [the flu shot] sekarang, pada penghujung September atau [early] Oktober, tindak balas antibodi puncak anda adalah pada bulan November. Agak terlalu awal.”

Pada masa ini, Hatziioannou mengesyorkan mendapatkan suntikan selesema anda pada akhir Oktober atau awal November untuk mendapat perlindungan tertinggi sepanjang Disember.

Dan perlindungan yang diberikan oleh vaksin secara amnya berkurangan dari semasa ke semasa, jadi jika anda mendapat vaksin terlalu awal, anda mungkin mempunyai kurang antibodi pada penghujung musim selesema, katanya.

“Satu perkara yang saya akan katakan ialah tahun ini saya pasti akan mendapat kedua-dua pukulan kerana gabungan itu mungkin agak buruk,” kata Hatziioannou.

“Anda tidak mahu dijangkiti selesema semasa Covid merebak, dan anda tidak mahu dijangkiti SARS-CoV-2 semasa selesema berlaku. Saya dapat membayangkan bahawa serangan berganda akan menjadi sangat mengerikan.”

‘Adakah saya perlu mendapatkan penggalak omicron dan suntikan selesema pada masa yang sama?’

Tidak ada sebab khusus mengapa anda tidak boleh mendapatkan penggalak omicron anda pada masa yang sama dengan vaksin selesema anda, kata Mark Conroy, doktor perubatan kecemasan di Pusat Perubatan Ohio State University Wexner.

“Dari segi kesan sampingan daripada vaksin khusus omicron dan suntikan selesema, belum ada kajian khusus melihat kedua-duanya bersama-sama,” kata Conroy, “Tetapi terdapat beberapa kajian yang melihat penggalak sebelumnya dengan selesema tangkapan, dan sebenarnya tidak ada kesan negatif yang berkaitan dengan kedua-dua tangkapan pada masa yang sama.”

Dan jika anda bimbang tidak dapat mencari ketersediaan pada akhir tahun ini untuk mendapatkan suntikan selesema anda, maka Conroy menggalakkan anda untuk mendapatkan janji temu dwi.

“Jika anda tidak mendapatkannya pada masa yang sama, apakah risiko yang paling besar? Dan risikonya hanya terlupa untuk mendapatkan suntikan selesema kemudian,” katanya, “Jika anda mempunyai peluang, jelas sekali dapatkan vaksin kerana tidak mendapat vaksin. “

Tetapi, jika anda boleh menunggu suntikan selesema anda, dia memang mengesyorkan berbuat demikian sehingga pertengahan hingga akhir Oktober atau awal November seperti yang dicadangkan oleh Hatziioannou.

“Dari sudut penggalak omicron, syor saya ialah orang ramai harus mendapatkannya secepat mungkin. Covid sudah cukup dan membuatkan orang sakit,” katanya, “September agak awal untuk suntikan selesema. Saya biasanya mengesyorkan mendapatkannya sedikit kemudian pada musim luruh.”

Daftarlah sekarang: Dapatkan lebih bijak tentang wang dan kerjaya anda dengan surat berita mingguan kami

jangan ketinggalan:

We would love to thank the writer of this post for this remarkable web content

‘Adakah saya perlu mendapatkan penggalak omicron dan suntikan selesema pada masa yang sama?’ dan soalan lain tentang vaksin musim gugur, dijawab


Find here our social media profiles , as well as other related pageshttps://paw6.info/related-pages/