Ibu yang ekzema membuatkan dia berkongsi ubat ‘luar dipercayai’

Seorang ibu yang menyalahkan menopaus kerana menyebabkan ekzema merebak di muka dan lehernya dan sangat malu dengan kulitnya yang “merah mentah” dia tidak keluar rumah selama tiga minggu berkongsi £9.50 “penawar ajaib”.

Apabila Lisa Dispirito, 54, mula-mula menyedari bengkak merah pada lehernya pada Januari 2022, dia menyangka dia alah kepada minyak wangi yang dibelinya untuk Krismas.

Tetapi ruam itu merebak dengan cepat dan pengurus bank yang telah bersara yang sentiasa mempunyai kulit yang jelas, akhirnya menyedari dia mengalami ekzema yang dicetuskan oleh perubahan hormon semasa menopaus.

Lisa, yang tinggal di Bideford, Devon, bersama pasangannya, John, 55, seorang pesara pemandu teksi, dan mempunyai dua anak yang sudah dewasa, Kia, 27, dan Georgia, 23, berkata: “Pada mulanya saya tidak terlalu risau tetapi apabila hari dan kemudian minggu berlalu, ruam merebak ke seluruh leher dan dada saya dan kemudian ke muka dan mata saya.

Pada mulanya, Lisa menyangka ruam merah di lehernya adalah tindak balas alahan terhadap minyak wangi yang diperolehnya semasa Krismas. (Kumpul/PA Kehidupan Sebenar)

“Setiap pagi apabila saya bangun, saya melihat cermin dan ia menjadi lebih teruk.

“Saya mempunyai kulit yang bersih sepanjang hidup saya jadi saya sangat terkejut dengannya. Sejujurnya ia membuatkan saya berasa sangat rendah dan saya bimbang saya tidak akan dapat menyingkirkannya.”

Dia menambah: “Saya tidak mahu sesiapa melihat wajah saya dan terdapat tempoh tiga minggu di mana saya tidak menjejakkan kaki keluar dari rumah sekali.”

Terdesak untuk menghilangkan ruam yang meradang dan gatal, Lisa mula memesan pelbagai krim muka dalam talian.

Dia berkata: “Saya telah mencuba segala-galanya, semua jenama jalan raya, tetapi ia semakin teruk.”

Lisa berkata dia tidak mahu pasangannya John melihat wajahnya semasa flare-up. (Kumpul/PA Kehidupan Sebenar)

Dia menambah: “Ia merah mentah dan gatal seperti orang gila. Kekeringan sangat teruk di sekeliling mata saya, kelihatan seperti saya mempunyai dua mata hitam. Kulit saya mengelupas.

“Saya meningkatkan rutin pembersihan dan pelembapan saya tetapi tiada apa yang memberi saya kelegaan daripada gatal-gatal atau menghilangkan ruam yang kelihatan semakin merebak dan semakin bertambah.

“Saya benar-benar bimbang dan menjadi agak tertekan tentang keadaan kulit saya. Saya tidak pernah mengalami sebarang masalah kulit sebelum ini dan ekzema tidak berlaku dalam keluarga saya.”



Selepas tidak dapat meninggalkan rumah selama tiga minggu, saya memberanikan diri ke Morrisons di hujung jalan.

Lisa Dispirito

Lisa mengakui dia berat hati untuk membuat temu janji doktor dan mahu menyelesaikan masalah itu sendiri.

Dia berkata: “Terdapat beberapa sebab mengapa saya tidak mahu berjumpa doktor, mengetahui betapa panjangnya mereka untuk slot temu janji tetapi juga tidak mahu keluar di khalayak ramai.

“Saya mengambil gambar muka saya sekiranya saya memutuskan untuk meminta temu janji telefon.”

Ekzema Lisa hilang dalam masa dua minggu selepas menggunakan gel mata. (Kumpul/PA Kehidupan Sebenar)

Dia menambah: “Saya berasa seperti berada dalam mimpi ngeri, ia amat mengerikan. Pasangan saya benar-benar menyokong tetapi saya tidak mahu dia melihat saya dan berada di dalam bilik tidur yang berasingan kerana saya tidak boleh tidur kerana gatal-gatal.”

Lisa juga menyembunyikan kulitnya daripada anak perempuannya, tidak melawat mereka di Kent semasa flare-up.

“Anak-anak perempuan saya tidak tahu betapa teruknya ia telah berlaku tetapi ia membuatkan saya menjadi agoraphobic,” katanya.

Terdesak untuk menghilangkan ruam yang meradang dan gatal, Lisa mula memesan pelbagai krim muka dalam talian. (Kumpul/PA Kehidupan Sebenar)

Menjelang Mac 2022, Lisa berkata ruam merah dan kulit kering telah merebak ke seluruh mukanya.

Dia berkata: “Selepas tidak dapat meninggalkan rumah selama tiga minggu, saya pergi ke Morrisons di hujung jalan.

“Saya cuba menutup ekzema dengan meletakkan selendang di leher saya tetapi ia adalah mustahil untuk disembunyikan.”



Saya memberitahu pasangan saya bahawa ia adalah pekerjaan yang baik saya tidak bekerja kerana saya akan sakit selama berminggu-minggu.

Lisa Dispirito

Dia menambah: “Saya hanya bertahan 10 minit sebelum pergi dan pulang dengan cepat.”

Dan Lisa berasa gembira dia telah bersara pada Mei 2020 dan tidak perlu bersemuka dengan rakan sekerja.

“Saya memberitahu pasangan saya bahawa ia adalah pekerjaan yang baik saya tidak bekerja kerana saya akan sakit selama berminggu-minggu.”



Melihat kepada perbezaannya, kadang-kadang sukar untuk mempercayai mata saya sendiri selepas semua jatuh bangun yang saya lalui dengan kulit saya.

Lisa Dispirito

“Tidak mungkin saya boleh menghadapi bekerja dengan keadaan wajah saya,” katanya.

Bertekad untuk mengetahui apa yang sedang berlaku, Lisa mencari simptomnya di Google – dan membuat kesimpulan bahawa menopaus adalah penyebab ekzemanya.

Dia berkata: “Saya mula menyelidik simptom saya dalam talian untuk mencuba dan mengetahui puncanya. Saya juga fikir ia mungkin kayap tetapi menyedari simptomnya tidak sepadan.

“Saya membaca artikel dalam talian tentang seorang wanita yang mempunyai simptom yang sama dengan saya, ekzema mata dan leher, yang telah dicetuskan oleh menopaus.”

Lisa berkata dia tidak mahu anak perempuannya melihat wajahnya. (Kumpul/PA Kehidupan Sebenar)

Dia menambah: “Saya mula mengalami beberapa gejala menopaus tahun lepas dan menyedari bahawa adalah satu-satunya perubahan hormon yang saya alami yang boleh menyebabkan ekzema.”

Menemui Gel Mata Kering Hydrosil Shop Skin, berharga £9.50 dalam talian, dan Hydrosil Turmeric Butter & Hypoallergenic Milk Salve, berharga £10.95, Lisa memutuskan untuk mencuba produk tersebut.

Dia berkata: “Pada ketika ini, saya telah mencuba segala-galanya dan nampaknya tiada apa yang berjaya tetapi saya telah mendengar perkara yang baik tentang yang ini selepas menonton ulasan di YouTube.”

Wajah Lisa kini semakin cerah. (Kumpul/PA Kehidupan Sebenar)

Dia menambah: “Ia bukan ubat semalaman. Kulit saya sangat sakit sehingga memerlukan masa untuk sembuh dan saya dapat tahu produk itu menenangkannya.

“Dalam masa dua minggu, ekzema saya telah hilang. Saya tidak percaya selepas sekian lama menekankan dan mencuba jenama yang berbeza, bahawa ini akhirnya berjaya.

“Saya menggunakan gel mata dan mentega kunyit dengan kerap sepanjang hari dan ia berkesan.”

Lisa mengakui dia berat hati untuk membuat temu janji doktor dan mahu menyelesaikan masalah itu sendiri. (Kumpul/PA Kehidupan Sebenar)

Dia menambah: “Sehingga saya tidak perlu menggunakannya setiap hari lagi.”

Sekarang, Lisa berkata dia hanya menggunakan gel apabila dia mengalami flare-up.

Dia berkata: “Saya masih menggunakan botol produk pertama saya kerana saya tidak perlu menggunakannya sepanjang masa, hanya apabila kulit saya kering semula.”

Lisa menemui Hydrosil dan memutuskan untuk mencuba produk mereka. (Kumpul/PA Kehidupan Sebenar)

Dia menambah: “Saya masih mendapat kesan ganjil dari semasa ke semasa tetapi saya menggigitnya dengan gel mata.

“Melihat kepada perbezaannya, kadangkala sukar untuk mempercayai pandangan saya sendiri selepas semua pasang surut yang saya lalui dengan kulit saya.

“Saya kembali bersosial dan tidak lagi berasa seperti banduan untuk kulit saya sendiri.”



Pengurangan hormon estrogen inilah yang boleh mencetuskan wabak ekzema pada wanita menopaus kerana estrogen adalah faktor utama penghasilan kolagen yang memastikan kulit fleksibel dan lembap.

Pakar perunding dermatologi Dr Eva Melegh MD

Pakar perunding dermatologi Dr Eva Melegh MD berkata: “Wanita yang memasuki menopaus lebih cenderung untuk mengalami kulit gatal kering dan ekzema.

“Pengurangan hormon estrogen inilah yang boleh mencetuskan wabak ekzema pada wanita menopaus kerana estrogen merupakan faktor utama penghasilan kolagen yang memastikan kulit fleksibel dan lembap.

“Kulit di sekeliling mata dan leher sangat terdedah kepada kekeringan akibat penurunan estrogen, kerana ia sangat nipis dan tidak dapat mengekalkan banyak kelembapan.”

We want to thank the author of this short article for this amazing content

Ibu yang ekzema membuatkan dia berkongsi ubat ‘luar dipercayai’


Check out our social media accounts along with other related pageshttps://paw6.info/related-pages/