Adakah kaki dinosaur fosil ini merupakan rekod hari asteroid itu melanda?

InGen John Hammond berusaha untuk mencipta semula dunia dinosaur menggunakan bahan genetik yang dipelihara dalam usus nyamuk yang terperangkap dalam ambar. Sains di sebalik sama ada sesuatu seperti itu akan berkesan atau tidak adalah paling sukar, tetapi ia menjadikan cerita yang bagus. The Taman Jurassic francais, yang akan melancarkannya ansuran keenamtunaikan pesona orang ramai dengan zaman dinosaur yang hilang.

Semangat yang sama, untuk mendedahkan kebenaran tentang dinosaur dan persekitaran mereka sebenarnya, menyemarakkan kajian ahli paleontologi di seluruh dunia. Kesan asteroid yang melenyapkan mereka dari muka bumi – dalam beberapa kes secara literal – telah menjadi semacam batu ujian budaya, salah satu perkara pertama yang dipelajari oleh kanak-kanak apabila mereka mampu membentuk pemikiran. Kini, kesan daripada kesan itu adalah sumber kajian yang bersungguh-sungguh di tapak Tanissebahagian daripada Formasi Hell Creek yang terkenal.

Beberapa tahun lalu, laman web itu menjadi tajuk utama apabila saintis mengumumkan hipotesis mereka bahawa ia mewakili tempoh masa terhingga yang mendokumentasikan jam sejurus selepas K-Pg peristiwa kepupusan di Chicxulub. Tanis kembali menjadi tajuk utama sekali lagi, berikutan pembukaan kaki Thescelosaurus yang dipelihara secara unik daripada haiwan yang mungkin mati akibat kesan langsung. Robert DePalma ialah pelajar siswazah di Universiti Manchester dan mengetuai salah satu pasukan yang bekerja di Tanis.

“Perkara yang benar-benar menarik tentang tapak ini ialah serpihan hentaman asteroid, sfera ejecta ini yang diletupkan keluar dari kawah dan penutup runtuhan sebesar habuk yang keluar dari atmosfera dan terletak di atas tanah, pada asasnya memberikan cap masa kepada deposit,” kata DePalma kepada SYFY WIRE.

Spherules itu adalah tanda tindak balas planet untuk dipukul oleh pemberat antara planet dengan diameter beberapa batu. Apabila asteroid membuat sentuhan, ia menggerudi ke permukaan Bumi, mencairkan dan menyesarkan sedimen di laluannya. Sebahagian daripada sedimen itu dilontarkan dengan kuat sehingga akhirnya bergerak ke atas melalui atmosfera sebelum turun semula sebagai kaca yang baru terbentuk. Mereka mengotori tapak dan bahkan telah ditemui di dalam insang ikan yang telah berfosil.

Kuasa hentaman juga merebak ke luar, membawa air, pokok keseluruhan, sedimen, ikan, dan haiwan lain bersamanya dari Yucatan ke tapak Tanis di North Dakota, 3,000 kilometer jauhnya. Kini, tapak ini adalah bufet sebenar fosil Cretaceous termasuk kaki Thescelosaurus yang terputus.

“Kaki dinosaur yang ditemui di tapak itu benar-benar menarik kerana ia terpelihara dengan baik. Tulang diartikulasikan, dan kesan kulit masih tiga dimensi dan menutupi tulang, yang menunjukkan bahawa ia telah dikebumikan segar. Ia tidak sangat reput; ia tidak duduk-duduk untuk masa yang lama. Ini bermakna haiwan itu sama ada mati sejurus sebelum impak, dalam beberapa minggu atau bulan, atau ia boleh mati pada hari impak,” kata DePalma.

Memandangkan keadaan kaki pada masa pemeliharaannya dan kaitannya dengan tapak Tanis, kemungkinan haiwan itu hanyut dalam lonjakan pasca kesan, di mana kaki itu dikeluarkan dari seluruh badan, disimpan dan ditutup. , semuanya dalam beberapa jam selepas kesan asteroid.

“Walaupun ternyata ia mati beberapa hari hingga minggu sebelum ini, ia masih sangat penting kerana ia memberi kita maklumat tentang rupa dinosaur ini dan tentang jisim otot. Hanya fakta bahawa ia di sana menunjukkan bahawa dinosaur wujud sehingga saat impak, dan mereka mengambil bahagian dalam peristiwa kepupusan pada penghujung Cretaceous, “kata DePalma.

Kami berkemungkinan tidak akan dapat mengatakan dengan pasti sama ada haiwan ini mati pada hari kesan yang tepat dan akibat daripada lonjakan yang berikutnya, tetapi pada skala masa geologi ia tidak begitu penting. Apakah beberapa hari atau minggu dalam tempoh 66 juta tahun? Namun, saintis sedang berusaha untuk mengekang jangka masa sedekat mungkin dengan menghapuskan kemungkinan penyebab kematian yang lain.

“Pasukan kami dan penyelidik luar memeriksa spesimen ini, dan kami tidak melihat sebarang tanda pemangsa yang ketara. Kami tidak nampak tanda-tanda penyakit yang jelas, dan kami tidak nampak tanda-tanda reput lanjutan yang jelas. Jika ia mati sebelum impak, ia berada dalam lingkungan maksimum sebulan,” kata DePalma.

Kajian kaki Thescelosaurus belum lagi diterbitkan dan disemak oleh komuniti saintifik yang lebih besar tetapi apabila ia, jika skala masa ditanggung, ia boleh menjadi setara paleontologi bagi pistol merokok, akaun saksi mata yang boleh disahkan tentang peristiwa bencana K -Pg kepupusan. Satu-satunya perkara yang lebih baik daripada mencari pistol merokok ialah memulihkan peluru kosmik itu sendiri, dan pasukan di Tanis mungkin telah melakukannya juga.

Asteroid itu sendiri telah musnah, bersama-sama dengan sebahagian besar permukaan Bumi, apabila ia bersentuhan, tetapi cebisan serpihan antara planet mungkin telah menaiki sferules dan menghujani tapak Tanis untuk menunggu pemulihan.

DePalma dan seluruh pasukan sedang mengkaji serpihan serpihan yang tidak cair yang ditangkap di dalam sfera berkaca dalam usaha untuk menentukan asal usulnya. Sesetengah daripada mereka kelihatan seperti tanah dari tapak hentaman, manakala yang lain mungkin mempunyai asal usul yang lebih eksotik.

“Kebanyakan bahan telah diletupkan keluar dari kawah semasa proses hentaman. Ia kelihatan seperti kalsium karbonat, jadi ia mungkin sebahagian daripada platform batu kapur di Yucatan. Beberapa serpihan adalah sangat berbeza, dan ia mempunyai komposisi yang ditunjukkan oleh analisis awal kami bukan dari Bumi. Kami mungkin mempunyai peluang yang sangat baik untuk mengambil sampel kimia asteroid itu sendiri, “kata DePalma.

Menemui fosil haiwan yang mati pada atau berhampiran tarikh peristiwa peringkat kepupusan paling terkenal di planet kita, apatah lagi mencari sekeping asteroid sebenar yang menyebabkan kepupusan terasa hampir terlalu baik untuk menjadi kenyataan. Ini adalah dakwaan besar yang menarik tahap keraguan yang sesuai daripada komuniti saintifik, sebahagian besarnya kerana ia masih belum diterbitkan, yang biasanya merupakan protokol standard sebelum pengumuman besar.

Carl Sagan terkenal mengatakan bahawa tuntutan luar biasa memerlukan bukti yang luar biasa dan sudah tentu perkara itu berlaku dengan penemuan ini, tetapi kami pastinya berharap mereka dapat meneliti. Satu-satunya perkara yang lebih baik ialah melihat sendiri dinosaur, sebaik-baiknya di dalam taman hiburan dengan rekod keselamatan yang baik.

We want to thank the author of this write-up for this amazing content

Adakah kaki dinosaur fosil ini merupakan rekod hari asteroid itu melanda?

You can find our social media profiles , as well as other pages that are related to them.https://paw6.info/related-pages/