Ahli Astronom Virginia Trimble: ‘Terdapat 14 wanita di kampus Caltech ketika saya tiba pada tahun 1964’

Virginia Trimble, 78, ialah seorang profesor fizik dan astronomi di Universiti California, Irvine, yang kerjaya astronominya menjangkau lebih daripada 50 tahun. Dia telah mengkaji struktur dan evolusi bintang, galaksi dan alam semesta serta menerbitkan lebih daripada 1,000 karya, termasuk kertas penyelidikan dalam astronomi, astrofizik, sejarah sains dan saintifik – bidang yang berkaitan dengan mengukur hasil saintifik – serta ulasan buku dan biografi . Dia telah menyunting bersama Langit Adalah untuk semua orang, koleksi baharu 37 esei autobiografi oleh ahli astronomi wanita ternama, termasuk dirinya. Merentasi pelbagai generasi dan bangsa, masing-masing menceritakan tentang halangan yang telah mereka atasi untuk mengubah wajah astronomi moden.

Apa yang membawa anda kepada astronomi?
Ia bukan cinta bintang: Saya dibesarkan di Los Angeles dengan rabun dekat dan tidak pernah melihat langit malam. Saya benar-benar mahu menjadi ahli Mesir, tetapi Universiti California, Los Angeles [UCLA] tidak mempunyai jurusan arkeologi. Ayah saya melihat katalog dan melihat astronomi. Saya mendaftar dalam ijazah berganda astronomi-matematik tetapi itu telah berpindah ke sekolah kejuruteraan, yang tidak begitu mengalu-alukan wanita, jadi saya beralih kepada astronomi-fizik. Saya bermula di UCLA pada tahun 1961 dalam program pelajar berbakat.

Pada tahun 1962, anda telah dipaparkan dalam a kehidupan artikel majalah, Behind a Lovely Face, a 180 IQ. Ke mana arahnya?
Akibatnya, saya telah didekati oleh sebuah agensi publisiti yang mencari cara untuk mengemukakan penarafan tentang tahun terakhir Zon Senja program-program. Pada tahun saya menjadi Miss Twilight Zone, saya melawat 10 bandar di mana penilaian televisyen diambil, melakukan wawancara akhbar, radio dan televisyen. Masalahnya ialah saya sedang membaca skrip untuk ketepatan. Beberapa cadangan saya telah diambil, contohnya terdapat perbezaan antara sistem suria dan galaksi. Ia membawa masuk beberapa sen tambahan yang sangat diperlukan.

Anda memulakan sekolah siswazah di peringkat berprestij Institut Teknologi California, atau Caltech, dalam 1964 apabila anda berada tidak cukup 21. Anda telah dianugerahkan sarjana bersama dalam fizik dan astronomi pada tahun 1965 dan PhD anda dalam astronomi dalam 1968. Adakah sukar untuk masuk?
Saya tidak begitu menyedari bahawa mereka mengakui wanita hanya dalam keadaan luar biasa. Keadaan luar biasa saya ialah persekutuan saya memerlukan saya pergi ke suatu tempat selain daripada institusi ijazah saya dan saya tidak mahu meninggalkan rumah (Caltech dan UCLA adalah satu-satunya dua tempat di selatan California dengan jurusan astronomi). Terdapat 14 wanita di seluruh kampus semasa saya tiba, dan dua wanita yang tiba mendahului saya dalam bidang astronomi kedua-duanya datang bersama suami mereka.

Nampaknya Caltech adalah sarang rayuan. Anda menjadi mesra dengan ahli fizik Richard Feynman dengan membuat model untuknya…
Saya dengan cepat menyedari dalam kedua-dua kelas sarjana dan siswazah saya terdapat ramai lelaki yang baik – pelajar dan fakulti. Profesor astronomi yang menjadi penasihat PhD saya – Guido Münch – dan saya adalah pasangan kekasih selama kira-kira tiga tahun sehingga saya meninggalkan Caltech.

Feynman sedang belajar melukis dan dia melihat saya berjalan melintasi kampus dan memutuskan: “Saya mahu yang itu.” Dia melihat Münch keluar dari bangunan yang saya masuki dan pergi kepadanya dan berkata: “Saya sedang memburu, mungkin anda tahu kuari itu.” Münch membawa Feynman ke pejabat saya dan memperkenalkan kami.

Feynman membayar saya $5.50 sejam (banyak kemudian) serta semua fizik yang saya boleh telan. Studionya berada di ruang bawah tanah rumahnya di Altadena dan saya pernah pergi ke sana pada petang Selasa selama beberapa jam. Kadang-kadang saya bergambar bogel. Kadang-kadang kami berpelukan, tetapi tidak bersalah. Saya masih ingat pernah dia mencadangkan kami berpelukan di sofa, dan saya berkata saya tidak fikir kita sungguh mahu berbuat demikian. Isterinya sering membawa kami jus oren dan biskut, dan saya tidak mahu berbogel di atas sofa dengan Feynman apabila dia melakukannya.

Tidakkah ia menyeramkan untuk terlibat dengan profesor ini? Terdapat ketidakseimbangan kuasa yang besar.
Saya seronok bergaul dengan lelaki yang sukakan saya. Saya tidak pernah menyedari ketidakseimbangan kuasa; Saya sentiasa boleh pergi begitu sahaja. Sudah tentu, ia akan menyebabkan kita semua dipecat hari ini!

Anda telah menerbitkan beratus-ratus kertas penyelidikan, tetapi mungkin rakan sekerja anda paling mengenali anda untuk ringkasan tahunan penyelidikan astrofizik yang lucu dan mesti dibaca anda, yang anda lakukan selama 16 tahun bermula pada tahun 1991. Seberapa sengaja jenaka itu?
Saya tidak dapat membantu [the jokes]. Saya diberitahu bahawa jika kita yang berada dalam spektrum autisme – dan saya akan mengatakan saya agak Aspergerish – hanya menggambarkan perkara-perkara seperti yang kita lihat, ia menyerang ramai orang lain sebagai lucu. Tetapi beberapa nota kaki direka untuk menjadi lucu. Saya menggambarkan rakan sekerja yang terkenal dengan nama samaran seperti “pemuzik tegar” atau “doktor gigi amatur yang berminat”. Saya membuat musuh dengan tidak memetik orang dan dengan memetik mereka, kerana agak kerap saya memilih sesuatu daripada kertas mereka yang bukan seperti yang mereka maksudkan. Dikatakan bahawa setiap kali [a summary] keluar anda boleh melihat ahli astronomi Princeton berjinjit ke perpustakaan pada lewat malam untuk melihat jika mereka telah disebut.

Bagaimanakah keadaan berubah untuk ahli astronomi wanita?
Wanita pertama dalam astronomi datang melalui bapa, abang atau suami, dan ada yang hampir pasti berkahwin untuk melakukan sains. Kemudian datang menjadi komputer manusia [which involved doing calculations by hand, and later machine]. Wanita-wanita ini tidak semestinya jatuh cinta dengan astronomi tetapi ia adalah satu pekerjaan yang menarik yang boleh dilakukan oleh wanita berpendidikan kolej yang bukan mengajar atau jururawat. Kemudian di AS, didorong oleh kebimbangan pasca Sputnik, program siswazah dalam bidang berkaitan angkasa berkembang pesat. Mereka sangat terdesak untuk memperluaskan sehingga mereka mengupah fakulti wanita! Hari ini kira-kira 30-40% pelajar siswazah astronomi adalah perempuan, walaupun itu mengurangkan hierarki.

Ahli astronomi wanita mana yang terlepas pandang untuk mendapatkan Nobel hadiah?
Cecilia Payne-Gaposchkin mendapati bahawa bintang diperbuat daripada hidrogen dan helium. Tetapi dia tidak dipercayai sehingga ia disahkan oleh lelaki. Jocelyn Bell (kemudian Bell Burnell) adalah seorang pelajar PhD apabila dia mengambil bahagian dalam penemuan pulsar tetapi bahagian yang terhasil daripada hadiah Nobel hanya diberikan kepada penyelia lelakinya. Sebaliknya, pelajar PhD lelaki yang mengenali isyarat daripada pulsar binari pertama berkongsi hadiah dengan penasihatnya.

Pelbagai ahli astronomi wanita dalam buku itu mencatatkan beberapa tingkah laku seksis yang mengejutkan dan sekurang-kurangnya satu butiran diganggu secara seksual di dalam lif. Anda pasti pernah mengalami perkara ini dalam kehidupan bekerja anda, tetapi anda nampaknya tidak terlalu gusar tentang lelaki berkelakuan buruk…
Jelas sekali “lelaki berkelakuan buruk” telah menjadi masalah utama bagi sesetengah rakan sekerja saya, dan saya tidak mahu kelihatan membela pelanggar undang-undang. Saya tidak merasakan bahawa saya pernah diganggu secara seksual. Saya berkawan dengan beberapa saintis lelaki kanan yang telah dituduh sangat tidak sesuai dan saya sukar untuk mempercayainya. Saya fikir mungkin beberapa perkara boleh terasa sangat berbeza dengan wanita yang berbeza.

Apakah kata-kata nasihat yang akan anda berikan kepada wanita muda yang mahukan kerjaya astronomi?
Hampir semua orang berkata: ikut nafsu anda. Pandangan saya ialah: cari sesuatu yang anda cukup mahir untuk mencari rezeki dan lakukannya.

• Langit adalah untuk semua orang, disunting oleh Virginia Trimble dan David A Weintraub, diterbitkan oleh Princeton University Press (£25). Untuk menyokong Penjaga dan Pemerhati pesan salinan anda di guardianbookshop.com. Caj penghantaran mungkin dikenakan