Ahli astronomi dan rakan kongsi Israel mengenal pasti meteor antara bintang pertama yang melanda Bumi

Seorang ahli astronomi Israel dan rakan penyelidiknya mengenal pasti meteor antara bintang pertama yang diketahui telah melanda Bumi, tentera AS telah mengesahkan.

Batu angkasa lepas terhempas ke atmosfera kita di luar pantai Papua New Guinea pada tahun 2014, dan merupakan objek ketiga yang diketahui telah melawat sistem suria kita dari luar orbit matahari.

Avi Loeb, ahli astronomi Harvard dari Israel, dan rakan penyelidiknya Amir Siraj menentukan bahawa ia datang dari luar sistem suria kita pada 2019, tetapi tidak dapat mengesahkan penemuan itu sehingga bulan ini.

Loeb ialah ahli astronomi terkenal dan kontroversi yang berpendapat bahawa pelawat antara bintang lain, objek yang dipanggil Oumuamua yang melepasi matahari pada 2017, mungkin dibuat oleh tamadun asing.

Para saintis juga telah mengenal pasti komet yang datang ke kawasan kejiranan kami dari sistem suria lain, menjadikan meteor 2014 sebagai objek antara bintang ketiga yang diketahui, dan yang pertama menyerang Bumi. Meteor adalah objek angkasa yang agak kecil yang diperbuat daripada batu dan logam yang memasuki atmosfera Bumi.

Loeb dan Siraj disambut dengan keraguan apabila mereka mengumumkan penemuan itusehingga tentera AS mengesahkan keputusan mereka.

Komando Angkasa Lepas AS, sebahagian daripada Jabatan Pertahanan AS, berkata timbalan komandernya, John E. Shaw, dan ketua saintis, Joel Mozer, mengesahkan bahawa “objek antara bintang yang dikesan sebelum ini sememangnya objek antara bintang.”

Data itu “mengesahkan bahawa anggaran halaju yang dilaporkan kepada NASA adalah cukup tepat untuk menunjukkan trajektori antara bintang.”

Para saintis Komando Angkasa menganalisis data tambahan untuk mengesahkan penemuan Loeb dan Siraj, dan membentangkan hasilnya kepada NASA dan Agensi Angkasa Eropah. Space Command bertanggungjawab untuk operasi ketenteraan AS di angkasa dan memantau objek angkasa yang boleh mengancam Bumi.

NASA mempertikaikan pengesahan Arahan Angkasa mengenai meteor itu, dengan berkata, “tempoh pendek data yang dikumpul, kurang daripada lima saat, menjadikannya sukar untuk menentukan secara pasti sama ada asal objek itu memang antara bintang.”

Meteor itu, yang dikenali sebagai CNEOS 2014-01-08, adalah sebesar mesin basuh pinggan mangkuk dan menembusi atmosfera kita berhampiran Pulau Manus di Papua New Guinea pada 8 Januari 2014.

Siraj menulis dalam Scientific American minggu ini bahawa satelit kerajaan AS yang direka untuk mengesan pelancaran peluru berpandu mengumpul data pada meteor.

Siraj adalah seorang sarjana di Harvard pada masa penemuan itu, dengan Loeb bertindak sebagai penasihatnya. Kedua-duanya sedang mengkaji Oumuamua apabila mereka mula mencari objek antara bintang lain, dan tidak lama kemudian menemui data pada meteor itu.

Hujan meteor Perseid, dilihat di Marganell, Sepanyol, pada 12 Ogos 2016. (AP Photo/Manu Fernandez)

Siraj berkata, berpuluh-puluh meteor serupa menyerang Bumi setiap tahun, tetapi meteor ini bergerak dengan sangat pantas dan datang dari arah luar biasa, menunjukkan ia datang dari luar sistem suria kita.

Meteor itu bergerak dalam “orbit tidak terikat,” manakala meteor lain bergerak dalam orbit tertutup semasa mereka mengelilingi matahari. Sebelum mengenai Bumi, meter itu telah bergerak pada kelajuan sekitar 60 kilometer (37 batu) sesaat, jauh lebih laju daripada meteor lain.

Loeb dan Siraj merangka kertas mengenai penemuan mereka dan menyerahkannya untuk penerbitan semakan rakan sebaya, tetapi jurnal menolak penyelidikan itu, memetik pergantungannya pada maklumat sulit. Beberapa data kerajaan AS dirahsiakan atas sebab keselamatan. Pasangan itu berkata pada masa itu mereka 99.999% yakin dengan kesimpulan mereka.

1650209942 747 Ahli astronomi dan rakan kongsi Israel mengenal pasti meteor antara

Ahli sains Harvard Israel Avi Loeb. (Tangkapan skrin/YouTube)

Mereka kemudiannya didatangi seorang pegawai pertahanan yang mendapat pengesahan rasmi Jabatan Pertahanan mengenai penemuan itu.

Meteor ialah objek antara bintang ketiga yang pernah dilihat dalam sistem suria kita, selepas Oumuamua dan komet dilihat pada tahun 2019 dipanggil Birosov, kedua-duanya tidak melanda Bumi. Komet ialah objek yang lebih kecil yang diperbuat daripada ais, habuk dan zarah berbatu; asteroid ialah jasad yang jauh lebih besar yang diperbuat daripada batu dan logam.

Siraj berkata, penemuannya dan Loeb pada meteor antara bintang membayangkan bahawa terdapat banyak lagi objek sedemikian. Beliau berkata kelajuannya menunjukkan ia mungkin datang dari “jauh dalam sistem planet lain,” dekat dengan bintang sistem itu, berbanding tepi sistem lain, yang dilihat lebih berkemungkinan.

Para penyelidik sedang mengkaji sama ada mungkin untuk mendapatkan semula serpihan meteor dari dasar Lautan Pasifik, memanggil sampel fizikal “cawan suci kajian objek antara bintang.” Meteor itu pecah apabila ia memasuki atmosfera kita.

Loeb ialah pengerusi paling lama berkhidmat di Jabatan Astronomi Harvard, jawatan yang dipegangnya dari 2011-2020, dan kini merupakan profesor sains di universiti itu.

berkaitan: Ahli astronomi Harvard Israel mempunyai graviti yang tidak dapat dipisahkan untuk kajian antara bintang

Dia menjadi tumpuan umum selepas menegaskan bahawa Oumuamua, objek anomali dari luar sistem suria yang diperhatikan jatuh melepasi matahari pada 2017, mungkin merupakan artifak luar angkasa.

Ahli astronomi di Hawaii hanya melihat objek yang mereka panggil Oumuamua, yang bermaksud “pengakap” dalam bahasa Hawaii, kerana ia menjauhkan diri dari matahari, bergerak tidak teratur. Badan berbentuk aneh itu adalah objek antara bintang pertama yang diketahui dilihat dalam sistem suria kita. Ia kelihatan kecil, kurang daripada 1 kilometer panjangnya, berwarna merah gelap dan berbentuk seperti cerut atau lempeng.

1650209942 606 Ahli astronomi dan rakan kongsi Israel mengenal pasti meteor antara

Kesan artis tentang asteroid antara bintang Oumuamua. Saintis Avi Loeb percaya ia mungkin artifak luar angkasa. (Ihsan/Balai Cerap Selatan Eropah, M. Kornmesser)

Loeb berhujah Oumuamua boleh jadi artifak luar angkasa, seperti layar cahaya yang dikuasakan oleh sinar suria, atau hidangan komunikasi. Kebanyakan ahli astronomi percaya ia adalah asal usulnya semula jadi, tetapi berbeza pendapat tentang apa itu, atau dari mana ia datang.

Dia melancarkan Projek Galileo tahun lepas, satu inisiatif yang secara sistematik akan mencari artifak fizikal yang dihasilkan oleh “tamadun teknologi luar angkasa.” Program sebelumnya, seperti Institut SETI, menjelajah kosmos untuk mencari isyarat elektromagnet, bukan objek.

Projek Galileo bertujuan untuk mengenal pasti fenomena udara yang tidak dikenal pasti dan “objek antara bintang seperti Oumuamua” melalui analisis saintifik data yang dikumpul dengan instrumen canggih. Data dan proses analisis akan telus dan terbuka kepada orang ramai, kata kumpulan itu.

Siraj kini pengarah kajian objek antara bintang untuk Projek Galileo, dan berkata minggu ini bahawa kumpulan itu telah menerima pembiayaan untuk menyelidik kemungkinan “pertemuan kapal angkasa” dengan objek antara bintang untuk mengekstrak sampel fizikal.

Loeb adalah dari moshav Beit Hanan di Israel tengah, berkhidmat dalam program Talpiot berprestij Angkatan Pertahanan Israel dan menerima ijazah pertamanya dari Universiti Hebrew di Jerusalem.

Kami sedang menceritakan kisah kritikal

Setibanya di ISS angkasawan Israel Stibbe memberikan stesen rasa Ibrani

Israel kini adalah pemain yang jauh lebih menonjol di pentas dunia daripada saiz yang dicadangkan. Sebagai Koresponden Diplomatik The Times of Israel, saya amat sedar bahawa keselamatan, strategi dan kepentingan negara Israel sentiasa diteliti dan mempunyai implikasi yang serius.

Ia memerlukan keseimbangan, keazaman dan pengetahuan untuk menyampaikan kisah Israel dengan tepat, dan saya datang bekerja setiap hari bertujuan untuk melakukannya sepenuhnya.

Sokongan kewangan daripada pembaca seperti anda membolehkan saya mengembara untuk menyaksikan kedua-dua peperangan (saya baru pulang dari melaporkan di Ukraine) dan menandatangani perjanjian bersejarah. Dan ia membolehkan The Times of Israel kekal sebagai tempat pembaca di seluruh dunia beralih kepada berita tepat tentang hubungan Israel dengan dunia.

Jika penting bagi anda bahawa liputan bebas dan berasaskan fakta tentang peranan Israel di dunia wujud dan berkembang maju, saya menggesa anda untuk menyokong kerja kami. Adakah anda akan menyertai Komuniti The Times of Israel hari ini?

Terima kasih,