Ahli astronomi melihat ledakan besar apabila medan magnet lubang hitam tiba-tiba terbalik

Dua ratus tiga puluh enam juta tahun cahaya jauhnya, dan oleh itu 236 juta tahun yang lalu, cahaya pelik dan sengit meletus dari objek astronomi yang jauh. Gemuruh antara galaksi dikesan di Bumi, di mana ahli astronomi dengan pantas memastikan bahawa suar itu berasal dari sekitar lubang hitam yang amat besar. Pembalikan spontan kutub magnet lubang hitam boleh menjadi punca, menurut hipotesis terkini, tetapi perdebatan masih jauh dari selesai.

Dirujuk hanya sebagai 1ES 1927+654, galaksi yang menyebabkan kacau besar berputar mengelilingi lubang hitam yang amat besar berjuta-juta atau berbilion kali lebih besar daripada matahari kita. Ini berlaku untuk kebanyakan galaksi yang lebih besar termasuk kita sendiri, Bima Sakti, yang mempunyainya lubang hitam supermasif sendiri di pusatnya dan di sekelilingnya sistem suria galaksi berputar. Lubang hitam mempunyai jisim besar yang membingungkan, yang menyebabkan ruang dan masa untuk memesongkan sekeliling mereka. Cahaya itu sendiri tidak dapat melepaskan diri daripada tarikan graviti yang kuat melepasi titik tiada kembali yang dipanggil ufuk peristiwa, membuat pemerhatian langsung pada asasnya mustahil. Ahli astronomi apa boleh “memerhati” adalah pelepasan daripada pelbagai bentuk sinaran, termasuk cahaya yang boleh dilihat daripada cakera pertambahan sekeliling lubang hitam, serta gelombang graviti yang mungkin mereka pancarkan.

BERKAITAN: Teleskop gelombang graviti telah mendedahkan kelas lubang hitam baharu yang telah lama diramalkan

Sebiji bola zarah gas panas lampau, dikenali sebagai korona, dikenal pasti sebagai punca letusan ganas ultraungu dan cahaya nampak. Terletak di dalam cakera pertambahan lubang hitam — pelbagai jenis jirim yang berputar dengan pantas di sekeliling lubang hitam di bahagian selamat ufuk peristiwa — korona akan memancarkan zarah sinar-X tenaga yang lebih tinggi dalam keadaan biasa. Apabila peristiwa yang jarang berlaku itu berlaku dari 2017 hingga 2021, sinar-X dari lubang hitam hilang sepenuhnya manakala pelepasan UV dan cahaya boleh dilihat mencapai tahap astronomi yang lebih tinggi daripada biasanya.

Penyongsangan medan magnet, di mana kutub utara menjadi kutub selatan dan sebaliknya, dianggap sebagai perkara biasa di alam semesta. Medan magnet bumi sendiri berputar setiap juta tahun atau lebih, walaupun peristiwa ini tidak dapat diramalkan.

“Perubahan pantas dalam cahaya kelihatan dan ultraungu telah dilihat dalam beberapa dozen galaksi yang serupa dengan yang satu ini,” Dr. Sibasish Laha menyatakan dalam sebuah Siaran akhbar NASA. “Tetapi peristiwa ini menandakan kali pertama kami melihat sinar-X tercicir sepenuhnya manakala panjang gelombang yang lain cerah.”

Memahami mengapa telah menjadi perkara perbalahan sejak itu. Seorang saintis penyelidikan di Pusat Penerbangan Angkasa Goddard NASA, Laha dan pasukan pakar antarabangsa menawarkan satu penjelasan yang mungkin. Mereka mengaitkan perubahan luar biasa dalam cakera pertambahan kepada pembalikan magnet dalam a kertas baru-baru ini diterima dalam The Astrophysical Journal. Seorang lagi penulis kajian itu, Dr. Mitchell Begeleman, menjelaskan rasional di sebalik kesimpulan mereka.

“Pembalikan magnet, di mana kutub utara menjadi selatan dan sebaliknya, nampaknya paling sesuai dengan pemerhatian, ” kata Begelman dalam siaran akhbar. “Bidang pada mulanya lemah di pinggir cakera pertambahan, membawa kepada pemanasan dan pencerahan yang lebih besar dalam cahaya boleh dilihat dan UV.”

Penyongsangan medan magnet sedemikian, di mana kutub utara menjadi kutub selatan dan sebaliknya, dianggap agak biasa di alam semesta. Medan magnet bumi sendiri terbalik setiap juta tahun atau lebihwalaupun peristiwa ini benar-benar tidak dapat diramalkan.

Dalam kosmos yang sentiasa berkembang, beberapa badan angkasa terlepas daripada genggaman kita seteliti lubang hitam. Kita tahu lubang hitam mempunyai momentum sudut, jisim dan cas, tetapi tidak diketahui jika ada sifat lain yang boleh dilihat. Ahli fizik Stephen Hawking mengadakan a pertaruhan selama beberapa dekad dengan duo ahli fizik sama ada lubang hitam boleh membocorkan sebarang maklumat lain mengenai kerja dalaman mereka atau tidak. Dalam erti kata lain, perincian bagaimana medan magnet dalaman lubang hitam mungkin terbalik adalah sukar untuk ditentukan kerana kekurangan bukti fizikal yang tersedia untuk meramalkan bagaimana peristiwa sedemikian akan berlaku di dalam lubang hitam. Sifat mereka sering mengelirukan saintis, memberi intrik kepada perwakilan dalam budaya dan media popular.

Makluman daripada Tinjauan Automatik All-Sky untuk Supernova pada Mac 2018 inilah yang mendorong penemuan keanehan lubang hitam terbaru ini. Cahaya yang boleh dilihat 100 kali lebih terang daripada biasa dari galaksi yang jauh memerlukan pandangan yang lebih dekat. Data awal daripada yang dibiayai oleh NASA Sistem Makluman Terakhir kesan terestrial asteroid menunjukkan peralihan radikal bermula pada penghujung 2017. Dilatih dengan segera mengenai galaksi, satelit tidak lama lagi mendedahkan asal-usul suar di tengah galaksi.

Punca gangguan itu mencetuskan pelbagai kesimpulan. Satu hipotesis kerja mencadangkan bahawa bintang mungkin telah hanyut sedikit terlalu dekat dengan lubang hitam.

Inginkan lebih banyak cerita kesihatan dan sains dalam peti masuk anda? Langgan surat berita mingguan Salon Saintis Vulgar.

Tafsiran awal letusan mencadangkan bahawa ia dicetuskan oleh bintang yang melepasi begitu dekat dengan lubang hitam sehingga terkoyak, mengganggu aliran gas,” pengarang bersama Dr Josefa Becerra González menyatakan, sambil menambah bahawa panjang acara itu tidak sejajar dengan itu. kesimpulan sebelumnya.

Walaupun kedengaran tidak masuk akal, para saintis bukan sekadar mencebik. (Sesungguhnya, ia bukan kali pertama bintang melintasi titik lubang hitam yang tidak dapat kembali.) Namun sementara kertas rujukan dari 2019 mendahului kembalinya ke homeostasis di galaksi jauh, penemuan baharu mendapat manfaat daripada keluasan data tersedia yang lebih luas. milik NASA Balai Cerap Swift Neil Gehrels dan ESA (Agensi Angkasa Eropah) Satelit XMM-Newton menyediakan data yang mencukupi untuk menyokong analisis baharu frekuensi UV dan sinar-X daripada punca gangguan, yang menyokong teori flip medan magnet.

Baca lebih lanjut mengenai lubang hitam:

We wish to say thanks to the author of this post for this remarkable content

You can find our social media profiles and other pages that are related to them.https://paw6.info/related-pages/