Ahli astronomi mendedahkan peta paling terperinci asteroid Psyche lagi

Besarkan / Ahli astronomi di MIT dan tempat lain telah memetakan komposisi asteroid Psyche, mendedahkan permukaan logam, pasir dan batu.

NASA

Ahli astronomi telah menghasilkan peta paling terperinci setakat ini permukaan 16-Psyche, asteroid yang saintis percaya boleh memberi petunjuk tentang bagaimana planet terbentuk dalam Sistem Suria kita. Menurut a kertas diterbitkan dalam Jurnal Penyelidikan Geofizik, 16-Psyche mempunyai permukaan logam, pasir, dan batu yang sangat pelbagai yang menunjukkan sejarahnya boleh termasuk letusan logam, serta terkena objek angkasa yang lain. Asteroid itu adalah tumpuan misi Psyche NASA, yang dilancarkan akhir tahun ini.

Seperti yang kita telah dilaporkan sebelum ini16 Jiwa ialah asteroid jenis M (bermaksud ia mempunyai kandungan logam yang tinggi) mengorbit Matahari dalam tali pinggang asteroid utama, dengan bentuk seperti kentang yang luar biasa. Hipotesis pilihan yang telah lama wujud ialah Psyche ialah teras logam terdedah protoplanet (planetesimal) dari hari-hari terawal Sistem Suria kita, dengan kerak dan mantel dilucutkan oleh perlanggaran (atau berbilang perlanggaran) dengan objek lain. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, saintis membuat kesimpulan bahawa anggaran jisim dan ketumpatan tidak konsisten dengan a teras sisa logam sepenuhnya. Sebaliknya, ia lebih berkemungkinan campuran kompleks logam dan silikat.

Sebagai alternatif, asteroid itu mungkin pernah menjadi badan induk untuk kelas meteorit besi berbatu tertentu, yang pecah dan tertumpuk semula menjadi campuran logam dan silikat. Atau mungkin ia adalah objek seperti 1 Ceresplanet kerdil dalam tali pinggang asteroid di antara orbit Marikh dan Musytari—kecuali 16 Psyche mungkin pernah mengalami tempoh gunung berapi besi semasa menyejukkan, meninggalkan logam yang sangat diperkaya di pusat gunung berapi tersebut.

Para saintis telah lama mengesyaki bahawa teras logam bersembunyi jauh di dalam planet terestrial seperti Bumi. Tetapi teras tersebut tertimbus terlalu jauh di bawah mantel dan kerak berbatu untuk diketahui oleh penyelidik. Sebagai satu-satunya badan seperti teras logam yang ditemui, Psyche menyediakan peluang yang sempurna untuk menerangkan bagaimana planet berbatu dalam Sistem Suria kita (Bumi, Utarid, Zuhrah dan Marikh) mungkin terbentuk. NASA diluluskan misi Psyche pada 2017, berhasrat untuk menghantar kapal angkasa untuk mengorbit asteroid dan mengumpul data penting tentang ciri-cirinya.

Di sebelah kiri, peta menunjukkan sifat permukaan pada Psyche, daripada kawasan berpasir (ungu/rendah) kepada kawasan berbatu (kuning/tinggi). Peta di sebelah kanan menunjukkan banyak logam pada Psyche, daripada rendah (ungu) kepada tinggi (kuning).

Usaha pemetaan sebelum ini bergantung pada mengukur cahaya inframerah yang melantun dari permukaan asteroid dengan pelbagai teleskop di seluruh dunia. Tahun lepas, ahli astronomi menghasilkan peta permukaan Psyche dengan resolusi yang jauh lebih tinggi, berdasarkan data pemerhatian 2019 yang dikumpul oleh semua 66 antena radio Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) di Chile.

Dengan menggabungkan semua isyarat tersebut menjadi satu isyarat sintetik tunggal, pasukan itu mencapai resolusi yang setara dengan teleskop dengan diameter 16 kilometer (10 batu)—kira-kira 20 batu setiap piksel. Pandangan ini membolehkan mereka menyelesaikan banyak variasi komposisi pada permukaan asteroid. Mereka menggunakan ini untuk mencipta a peta pelepasan haba permukaan asteroid dan resolusi tinggi model 3D daripada Psyche.

Peta terbaharu ini berdasarkan beratus-ratus senario simulasi komputer, setiap satu menampilkan gabungan komposisi bahan permukaan yang berbeza, dengan mengambil kira putaran asteroid. Pasukan itu kemudiannya membandingkan simulasi tersebut dengan pelepasan haba sebenar dalam data ALMA untuk menentukan peta paling mungkin bagi permukaan 16-Psyche.

Keputusan: Asteroid kaya dengan logam, tetapi taburan berbeza-beza di seluruh permukaannya. Pengedaran silikat yang berbeza-beza yang serupa menunjukkan bahawa 16-Psyche mungkin pernah mempunyai mantel yang kaya dengan silikat. Selanjutnya, bahan di bahagian bawah kawah menukar suhu lebih cepat daripada sepanjang rim apabila asteroid berputar. Penulis mencadangkan bahawa kawah tersebut mungkin mempunyai deposit (“kolam”) pasir berbutir halus. Ini agak mengejutkan memandangkan jisim 16-Psyche dan gravitinya yang lebih kuat, berbanding dengan asteroid yang lebih kecil yang mempunyai bahan berbutir halus.

“Data ini menunjukkan bahawa permukaan Psyche adalah heterogen, dengan kemungkinan variasi yang luar biasa dalam komposisi,” kata Simone Marchi dari Institut Penyelidikan Barat Daya, penyiasat bersama misi Psyche yang tidak terlibat dalam kajian semasa. “Salah satu matlamat utama misi Psyche adalah untuk mengkaji komposisi permukaan asteroid menggunakan sinar gamma dan spektrometer neutron dan pengimejan warna. Jadi, kemungkinan kehadiran heterogeniti komposisi adalah sesuatu yang sangat ingin dikaji oleh Pasukan Sains Psyche. lagi.”

DOI: Jurnal Penyelidikan Geofizik, 2022. 10.1029/2021JE007091/a> (Mengenai DOI).

We would love to say thanks to the author of this post for this amazing web content