Ahli Astronomi Menemui Apa yang Mungkin Galaxy Paling Jauh

Ahli astronomi telah melompat satu sama lain ke masa lalu kebelakangan ini. Minggu lalu, kumpulan menggunakan Teleskop Angkasa Hubble mengumumkan bahawa mereka telah menemui apa yang boleh berlaku bintang paling jauh dan terawal pernah dilihatdigelar Earendel, yang berkelip 12.9 bilion tahun dahulu, hanya 900 juta tahun selepas Big Bang.

Kini satu lagi kumpulan ahli astronomi antarabangsa, yang menolak had teleskop terbesar di Bumi, berkata mereka telah menemui apa yang kelihatan sebagai koleksi cahaya bintang yang paling awal dan paling jauh pernah dilihat: gumpalan kemerahan yang berguna dinamakan HD1, yang mencurahkan sejumlah besar tenaga hanya 330 juta tahun selepas Big Bang. Alam masa itu masih belum diterokai. Satu lagi gumpalan, HD2 kelihatan hampir sama jauhnya.

Ahli astronomi hanya boleh meneka apakah gumpalan ini — galaksi atau quasar atau mungkin sesuatu yang lain sepenuhnya — sementara mereka menunggu peluang untuk memerhatikannya dengan Teleskop Angkasa James Webb yang baharu. Tetapi apa pun itu, kata ahli astronomi, mereka boleh menjelaskan fasa penting dalam kosmos kerana ia berkembang daripada api primordial murni kepada planet, kehidupan dan kita.

“Saya teruja sebagai seorang kanak-kanak yang melihat bunga api pertama dalam pertunjukan yang hebat dan sangat dinanti-nantikan,” kata Fabio Pacucci dari Pusat Astrofizik Harvard-Smithsonian. “Ini mungkin salah satu daripada pancaran cahaya pertama yang menerangi kosmos dalam pertunjukan yang akhirnya mencipta setiap bintang, planet dan juga bunga yang kita lihat di sekeliling kita hari ini – lebih daripada 13 bilion tahun kemudian.”

Dr. Pacucci adalah sebahagian daripada pasukan yang diketuai oleh Yuichi Harikane dari Universiti Tokyo yang menghabiskan 1,200 jam menggunakan pelbagai teleskop berasaskan darat untuk mencari galaksi yang sangat awal. Penemuan mereka dikeluarkan pada hari Khamis Jurnal Astrofizik dan juga Notis Bulanan Persatuan Astronomi Diraja. Kerja mereka juga dilaporkan dalam majalah Sky & Telescope awal tahun ini.

Dalam alam semesta yang mengembang, semakin jauh objek dari kita, semakin cepat ia bergerak menjauhi kita. Sama seperti bunyi siren ambulans yang surut beralih kepada nada yang lebih rendah, gerakan itu menyebabkan cahaya objek beralih kepada panjang gelombang yang lebih merah. Dalam mencari galaksi paling jauh, ahli astronomi menyaring kira-kira 70,000 objek, dan HD1 adalah yang paling merah yang boleh mereka temui.

“Warna merah HD1 sepadan dengan ciri-ciri dijangka galaksi 13.5 bilion tahun cahaya jauhnya dengan sangat baik, memberikan saya sedikit merinding apabila saya menemuinya,” kata Dr. Harikane dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pusat Astrofizik.

Piawaian emas bagi jarak kosmik bagaimanapun ialah anjakan merah, yang diperolehi dengan mendapatkan spektrum objek dan mengukur berapa banyak panjang gelombang yang dipancarkan oleh unsur ciri telah meningkat atau beralih kepada merah. Menggunakan Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, atau ALMA — koleksi teleskop radio di Chile — Dr. Harikane dan pasukannya mendapat anjakan merah tentatif untuk HD1 daripada 13, bermakna panjang gelombang cahaya yang dipancarkan oleh atom oksigen telah meregang ke 14 kali panjang gelombangnya semasa diam. Anjakan merah gumpalan yang lain belum ditentukan.

Yang bertarikh galaksi yang dianggap hanya 330 juta tahun selepas masa bermula, melanda tempat pemburuan teleskop Webb, yang juga akan dapat mengesahkan ukuran anjakan merah.

“Sekiranya anjakan merah dari ALMA boleh disahkan, maka ini sememangnya objek yang menakjubkan,” katanya Marcia Rieke dari Universiti Arizona, yang merupakan penyiasat utama untuk teleskop Webb.

Menurut cerita ahli astronomi memberitahu, jalan ke alam semesta seperti yang kita tahu ia bermula kira-kira 100 juta tahun selepas Letupan Besar, apabila hidrogen dan helium yang dicipta dalam letupan primordial mula terpeluwap menjadi bintang pertama, dikenali sebagai Populasi 3 bintang (Populasi). 1 dan 2, yang mempunyai sejumlah besar unsur yang lebih berat, terdapat dalam galaksi hari ini). Bintang sebegitu, hanya terdiri daripada hidrogen dan helium, tidak pernah diamati, dan mereka akan menjadi lebih besar dan lebih terang daripada yang ada di alam semesta hari ini. Mereka akan terbakar panas dan mati dengan cepat dalam letupan supernova yang kemudiannya memulakan evolusi kimia yang mencemarkan alam semesta yang murni dengan unsur-unsur seperti oksigen dan besi, bahan kita.

Dr. Pacucci berkata mereka mula-mula menyangka bahawa HD1 dan HD2 ialah apa yang dipanggil galaksi pecah bintang, yang mengepul dengan bintang baharu. Tetapi selepas penyelidikan lanjut, mereka mendapati bahawa HD1 seolah-olah menghasilkan bintang lebih daripada 10 kali lebih pantas daripada galaksi seperti biasanya.

Satu lagi kemungkinan, kata Dr. Pacucci, ialah galaksi ini melahirkan bintang Populasi 3 ultralumin yang pertama itu. Penjelasan lain adalah bahawa semua pancaran ini datang daripada bahan percikan ke dalam lubang hitam supermasif 100 juta kali jisim matahari. Tetapi ahli astronomi menghadapi masalah untuk menjelaskan bagaimana lubang hitam boleh berkembang begitu besar pada awal masa kosmik.

Adakah ia dilahirkan seperti itu – dalam kekacauan Big Bang – atau adakah ia hanya kelaparan yang luar biasa?

“HD1 akan mewakili bayi gergasi di bilik bersalin alam semesta awal,” kata Avi Loeb, pengarang bersama kertas Dr. Pacucci.

We would love to thank the author of this write-up for this awesome material