Ahli astronomi menemui dua ‘super-Earths’ mengorbit bintang berdekatan

Fotometri TESS LP 890-9. Bagi setiap satu daripada empat sektor, titik data 2 minit (berwarna kelabu) telah dibindkan ke dalam selang 30 minit untuk menghasilkan titik hitam, dengan bar ralat sepadan dengan kuasa dua akar-min bagi ketidakpastian titik dalam tong sampah. Transit LP 890-9 b dan c ditunjukkan oleh garis putus-putus merah dan biru, masing-masing. Rantau yang ditandakan dalam oren dalam sektor 4 telah terjejas oleh kesan haba dan dengan itu dikecualikan daripada analisis. Kredit: Delrez et al., 2022.

Pasukan ahli astronomi antarabangsa melaporkan penemuan dua eksoplanet “super-Earth” baharu yang mengorbit bintang kerdil M jenis lewat berhampiran. Dunia asing yang baru ditemui, yang ditetapkan LP 890-9 b dan LP 890-9 c, adalah lebih besar sedikit daripada Bumi. Penemuan itu telah diterbitkan dalam Astronomi & Astrofizik.

“Super-Earths” ialah planet yang lebih besar daripada Bumi tetapi tidak melebihi jisim Neptun. Walaupun istilah “super-Earth” hanya merujuk kepada jisim planet, ia juga digunakan oleh ahli astronomi untuk menggambarkan planet yang lebih besar daripada Bumi tetapi lebih kecil daripada apa yang dipanggil “mini-Neptun” (dengan jejari antara dua hingga empat jejari Bumi).

Kini, ahli astronomi yang diketuai oleh Laetitia Delrez dari Universiti Liège di Belgium, telah menemui dua planet baharu kelas super Bumi. Mereka memerhatikan LP 890-9—bintang kerdil M berdekatan jenis spektrum M6V, menggunakan Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) NASA. Ini membawa kepada penemuan planet dalam, yang menerima penamaan LP 890-9 b. Pemerhatian susulan sistem ini dengan SPECULOOS (Search for habitable Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) Southern Observatory, menghasilkan pengesanan planet transit jangka masa kedua yang lebih lama—LP 890-9 c.

“Kami telah membentangkan penemuan dan pencirian awal sistem LP 890-9, yang menempatkan dua Bumi super sederhana yang melintasi kerdil M6 yang berdekatan, ” tulis para penyelidik dalam kertas itu.

LP 890-9 b mempunyai jejari kira-kira 1.32 jejari Bumi dan jisimnya dianggarkan tidak lebih daripada 13.2 jisim Bumi. Planet ini mengorbit perumahnya setiap 2.73 hari pada jarak kira-kira 0.018 AU daripadanya. Suhu keseimbangan LP 890-9 b dikira sebagai 396 K.

Apabila ia datang kepada LP 890-9 c, jejarinya diukur hampir 1.37 jejari Bumi, manakala jisimnya diandaikan kurang daripada 25.3 jisim Bumi. Exoplanet dipisahkan daripadanya bintang induk sebanyak 0.04 AU dan mempunyai tempoh orbit lebih kurang 8.46 hari. Suhu keseimbangan planet dianggarkan berada pada tahap 272 K.

Bintang hos LP 890-9 mempunyai jejari kira-kira 0.15 jejari suria dan jisimnya ialah 0.12 jisim suria. Suhu berkesan kerdil M ini adalah sekitar 2,871 K dan kecerahannya berada pada tahap 0.00143 kecerahan suria. Bintang itu terletak kira-kira 104 tahun cahaya jauh dari Bumi.

Merumuskan keputusan, ahli astronomi menggariskan bahawa penemuan mereka menjadikan LP 890-9 bintang kedua paling sejuk ditemui untuk menjadi tuan rumah planet selepas TRAPPIST-1. Mereka menambah bahawa LP 890-9 c ialah planet terestrial zon boleh huni kedua paling baik yang diketahui setakat ini.

“Penemuan sistem LP 890-9 yang luar biasa yang dibentangkan dalam karya ini menawarkan satu lagi peluang yang jarang berlaku untuk mengkaji terestrial sederhana. planet di sekeliling jiran kita yang paling kecil dan paling hebat,” penulis kertas itu membuat kesimpulan.

Dua planet yang mengorbit bintang berdekatan ditemui dengan TESS