Ahli astronomi menghubungkan 64 teleskop untuk memerhati struktur alam semesta

Kredit: Domain Awam Unsplash/CC0

Pasukan ahli astronomi antarabangsa buat pertama kalinya telah menggabungkan kuasa 64 hidangan teleskop radio untuk mengesan tanda samar gas hidrogen neutral merentasi skala kosmologi.

Pencapaian itu dicapai menggunakan teleskop MeerKAT yang berpangkalan di Afrika Selatan, pelopor kepada balai cerap radio terbesar di dunia, Balai Cerap SKA (SKAO), yang akan menyiasat alam semesta dengan terperinci yang belum pernah berlaku sebelum ini.

Matlamat utama SKAO adalah untuk memahami evolusi dan kandungan alam semesta bersama-sama dengan mekanisme yang mendorong pengembangannya yang semakin pantas. Satu cara untuk mencapai ini adalah dengan memerhati struktur alam semesta pada skala terbesar. Pada skala ini, keseluruhan galaksi boleh dianggap sebagai titik tunggal dan analisis pengedarannya mendedahkan petunjuk tentang sifat graviti dan fenomena misteri seperti jirim gelap dan tenaga gelap.

Teleskop radio adalah instrumen yang hebat untuk ini kerana ia boleh mengesan sinaran pada panjang gelombang 21cm yang dihasilkan oleh hidrogen neutral, unsur yang paling banyak terdapat di alam semesta. Dengan menganalisis peta 3D hidrogen yang merangkumi jutaan tahun cahaya, kami menyiasat jumlah taburan jirim di alam semesta.

SKAO, yang mempunyai ibu pejabatnya yang berpangkalan di Jodrell Bank, Cheshire, sedang dalam pembinaan. Walau bagaimanapun, sudah ada teleskop pencari laluan, seperti susunan 64 hidangan MeerKAT, disediakan untuk membimbing reka bentuknya. Berpusat di Gurun Karoo dan dikendalikan oleh Balai Cerap Astronomi Radio Afrika Selatan (SARAO), MeerKAT akhirnya akan menjadi sebahagian daripada SKAO penuh.

MeerKAT dan SKAO terutamanya akan beroperasi sebagai interferometer, di mana susunan hidangan digabungkan sebagai satu teleskop gergasi yang mampu mengimej objek jauh dengan resolusi tinggi. “Walau bagaimanapun, interferometer tidak akan cukup sensitif kepada skala terbesar yang paling menarik untuk ahli kosmologi yang mengkaji alam semesta, ” jelas pengarang utama bersama kertas penyelidikan baru, Steven Cunnington. “Oleh itu, kami sebaliknya menggunakan tatasusunan sebagai koleksi 64 teleskop individu yang membolehkan mereka memetakan volum gergasi langit yang diperlukan untuk kosmologi.”

Mod operasi hidangan tunggal telah didorong oleh pasukan di University of the Western Cape, dengan beberapa pemerhatian telah dijalankan dengan MeerKAT. Projek bercita-cita tinggi ini melibatkan banyak institusi lain yang merangkumi empat benua. Dalam penyelidikan baharu yang dikeluarkan pada arXiv dan diserahkan untuk diterbitkan, satu pasukan yang termasuk ahli astronomi yang berpangkalan di Manchester, Cunnington, Laura Wolz dan Keith Grainge, membentangkan pengesanan kosmologi yang pertama menggunakan teknik hidangan tunggal ini.

Pengesanan baharu ialah corak pengelompokan yang dikongsi antara peta MeerKAT dan kedudukan galaksi yang ditentukan oleh Teleskop Anglo-Australia optik. Memandangkan diketahui bahawa galaksi-galaksi ini mengesan jirim keseluruhan alam semesta, korelasi statistik yang kuat antara peta radio dan galaksi menunjukkan teleskop MeerKAT sedang mengesan struktur kosmik berskala besar. Ini adalah kali pertama pengesanan sedemikian dibuat menggunakan tatasusunan berbilang hidangan yang beroperasi sebagai teleskop individu. SKAO penuh akan bergantung pada teknik ini dan oleh itu ini menandakan peristiwa penting dalam peta jalan untuk kes sains kosmologi dengan SKAO.

“Pengesanan ini dibuat dengan hanya sejumlah kecil data tinjauan perintis,” dedah Cunnington. “Sangat menggalakkan untuk membayangkan apa yang akan dicapai apabila MeerKAT terus membuat pemerhatian yang semakin besar.”

“Selama bertahun-tahun saya telah berusaha ke arah meramalkan keupayaan masa depan SKAO. Untuk kini mencapai tahap di mana kami membangunkan alat yang kami perlukan dan menunjukkan kejayaan mereka dengan data sebenar adalah sangat mengujakan. Ini hanya menandakan permulaan apa yang kami harapkan. akan menjadi pameran berterusan hasil yang memajukan pemahaman kita tentang Alam semesta.”

Ahli astronomi mengesan laser ruang galaksi