Ahli Astronomi Tanpa Diduga Menangkap ‘Peredupan Hebat’ Bintang Supergergasi Betelgeuse

Hanya beberapa bulan sebelum wabak COVID-19 benar-benar bermula pada awal 2020, dunia tertumpu pada bintang supergergasi yang jauh, 700 tahun cahaya jauhnya dikenali sebagai Betelgeuse. Relau yang dahsyat tiba-tiba menjadi malap, menjadi 10 kali lebih gelap daripada biasa. Ada yang mencadangkan ia menandakan letupan, tetapi khabar angin tentang kematian bintang itu sangat dibesar-besarkan. Ia cerah hanya beberapa bulan kemudian.

Beberapa pasukan cuba menjelaskan apa yang menyebabkan “Peredupan Hebat” ini dengan satu pasukan menganalisis ratusan imej bintang itu untuk dedahkan habuk bintang berkemungkinan mengaburkan pandangan kami daripada Bumi. Pada Jun 2021, mereka menunjukkan bahawa Betelgeuse berkemungkinan telah mengeluarkan gas, yang kemudiannya menyejuk dan memekat serta menggelapkan bintang itu. Kumpulan lain mencadangkan bintang itu juga sedikit menyejuk dan kebolehubahan ini juga mungkin telah mengakibatkan penurunan kecerahan. Sekurang-kurangnya, ia menyumbang kepada pembentukan awan debu.

Misteri diselesaikan? Mungkin, tetapi terdapat satu lagi penemuan yang tidak dijangka daripada Great Dimming.

Dalam kajian baru, diterbitkan dalam jurnal Nature pada hari Isnin, trio ahli astronomi memperincikan penemuan mengejutkan mereka sendiri: Mereka dapat melihat Betelgeuse bersembunyi di latar belakang imej yang diambil oleh satelit cuaca Jepun, Himawari-8. Penemuan kebetulan membantu mengesahkan beberapa kerja terdahulu yang mendedahkan asal-usul Great Dimming dan menunjukkan cara baharu untuk menerokai kawasan kejiranan kosmik kami yang belum kami terokai.

Himawari-8 adalah, seperti namanya, versi kelapan satelit Himawari yang dikendalikan oleh Agensi Meteorologi Jepun. Ia beroperasi dalam orbit geopegun, pada jarak 22,236 batu di atas khatulistiwa. Ini adalah lebih daripada 90 kali lebih jauh daripada Stesen Angkasa Antarabangsa.

Dari kedudukan itu, satelit merakam imej optik dan inframerah seluruh Bumi sekali setiap 10 minit, terutamanya untuk membantu meramalkan cuaca di seluruh Asia dan Pasifik Barat. Sebagai contoh, ia mengambil satu tan imej letusan gunung berapi Tonga yang berlaku pada 15 Jan. Walau bagaimanapun, melihat melalui imej yang menjangkau kembali ke 2017, ketiga-tiga penyelidik Jepun mencari setitik cahaya yang akan menjadi Betelgeuse, bersembunyi di angkasa di sebalik marmar biru dan hijau kami yang cemerlang. Mereka menjumpainya.

Mengkaji tusukan cahaya itu, para penyelidik membuat kesimpulan yang sama seperti pendahulu mereka: Betelgeuse malap kerana kedua-dua habuk dan beberapa kebolehubahan semula jadi dalam cahayanya. Itu tidak begitu menggembirakan, tetapi ia adalah pengesahan yang baik bahawa kita semua berada di landasan yang betul, dan itulah sebenarnya proses sains.

Apa yang menarik ialah fakta bahawa satelit cuaca dapat menyediakan data ini pada mulanya.

Ia boleh menjadi masalah besar bagi ahli astronomi. Membina dan melancarkan teleskop ruang angkasa baharu bukanlah satu usaha yang murah atau mudah dan anda perlu menempah roket untuk diri anda sendiri. Tetapi… sudah ada satelit yang mengorbit Bumi yang mungkin boleh melakukan kerja yang serupa.

“Himawari seperti teleskop angkasa lepas!” kata Simon Campbell, seorang ahli astronomi di Universiti Monash di Australia.

Satelit cuaca seperti Himawari-8, sebagai contoh, sentiasa mengimejan Bumi dan ruang di sekeliling planet kita, menyediakan segunung data untuk ditapis. Ini penting kerana ahli astronomi biasanya perlu membuat kes untuk masa pada teleskop, mengukir blok untuk projek mereka yang membolehkan mereka mengawal di mana teleskop difokuskan.

Sebagai contoh, apabila Betelgeuse dimalapkan secara misteri, beberapa teleskop paling berkuasa di bumi telah ditempah untuk melihat di tempat lain. Satu, Teleskop Sangat Besar di Chile, memberi peluang kepada pasukan untuk menggunakan teleskopnya untuk pemerhatian, mengetuk projek lain kembali. Tetapi kes-kes ini tidak selalu ditandakan.

Jadi, Campbell menyatakan, terdapat cerita yang kemas di sini tentang memerhati ruang. Anda boleh melihat satelit pengimejan Bumi di orbit dan menggunakannya semula untuk mengkaji bintang latar belakang. Satu lagi kelebihan ini ialah mereka boleh memerhati lebih 24 jam dan mungkin dapat melihat dalam panjang gelombang cahaya tambahan seperti inframerah, yang disekat oleh atmosfera Bumi.

Akhirnya, apabila bintang mengancam untuk pergi ke atas kita, kita mungkin sudah menontonnya.

We would love to thank the writer of this write-up for this awesome web content