Air luar daratan ditemui dalam meteorit UK buat kali pertama

Air luar daratan ditemui dalam meteorit UK buat kali pertama: Pakar berkata batu angkasa Winchcombe yang terhempas di jalan masuk Cotswolds tahun lepas mungkin membantu menjelaskan bagaimana Bumi mendapat lautannya

• Air luar daratan telah dikesan buat kali pertama dalam meteorit yang ditemui di UK
  • Meteorit Winchcombe mungkin mengandungi petunjuk tentang asal lautan Bumi
  • Batu angkasa lepas itu terhempas ke jalan masuk di bandar Gloucestershire pada Februari lalu
  • Penyelidik telah mendedahkan bahawa 12 peratus daripada sampel terdiri daripada air

Meteorit Winchcombe, yang terhempas ke jalan masuk di bandar Gloucestershire pada Februari tahun lalu, juga dianggap mempunyai petunjuk tentang dari mana lautan luas Bumi berasal.

Ashley King, seorang penyelidik dalam kumpulan bahan planet di Muzium Sejarah Alam, berkata 12 peratus daripada sampel itu terdiri daripada air.

Dia memberitahu Festival Sains British: ‘Komposisi air itu sangat mirip dengan komposisi air di lautan Bumi.

‘Ia adalah bukti yang sangat baik bahawa asteroid dan badan seperti Winchcombe membuat sumbangan yang sangat penting kepada lautan Bumi.’

Air di luar bumi telah ditemui buat kali pertama dalam meteorit yang telah jatuh di UK. Meteorit Winchcombe terhempas ke jalan masuk di bandar Gloucestershire tahun lepas

Keluarga menyangka seseorang telah membuang ketulan arang ke jalan masuk mereka

Sebuah keluarga yang mempunyai tanah meteorit di luar rumah mereka di Cotswolds berkata mereka menyangka seseorang telah mengosongkan barbeku ke dalam pemanduan mereka apabila mereka melihat batu itu.

Hannah Wilcock, 25, dan ibu bapanya Rob dan Cathryn terkejut apabila mengetahui bahawa ‘ketulan arang batu’ yang mereka dengar dentuman pada pemanduan mereka pada malam 28 Februari sebenarnya adalah serpihan Meteorit berusia 4.6 bilion tahun.

Dengan berat kira-kira 300g secara keseluruhan meteorit itu menembusi langit dan terhempas ke jalan masuk mereka di Winchcombe, Gloucestershire – meletakkan keluarga itu di tengah-tengah penemuan saintifik utama.

Meteorit itu adalah antara batuan angkasa paling berharga yang pernah jatuh di UK dan telah mempunyai pengesan logam yang menyelusuri ladang di Gloucestershire sejak sebulan lalu.

Namun Cathryn mempunyai teori lain yang lebih munasabah, percaya bintik-bintik gelap di jalan masuk mereka adalah sebahagian daripada BBQ yang telah dibuang selepas cuaca panas.

Hannah berkata dia berada di dalam rumah ibu bapanya apabila dia mendengar bunyi dentuman.

Dia memberitahu BBC: ‘Apabila saya mendengar ia jatuh, saya berdiri dan melihat ke luar tingkap untuk melihat apa yang ada di sana.

‘Tetapi kerana ia gelap, saya tidak dapat melihat apa-apa. Hanya pada keesokan paginya apabila kami keluar, kami melihatnya semasa pemanduan – agak seperti percikan.

‘Dan sejujurnya, pemikiran asal saya ialah – adakah seseorang telah memandu di sekitar Cotswolds melemparkan bongkahan arang batu ke dalam taman orang?’

Iklan

Dr King juga mengesahkan bahawa Winchcombe adalah kali pertama meteorit yang mengandungi air luar daratan – walaupun terkunci dalam mineral – telah jatuh di UK.

Dia menambah bahawa, kerana seberapa cepat meteorit seberat 1 paun (0.5kg) itu diperoleh semula – dalam masa kira-kira 12 jam – ia tidak dicemari oleh air dan bahan di Bumi.

‘Kami sentiasa mencuba dan memadankan komposisi meteorit air dan bahan luar bumi yang lain dengan komposisi air di Bumi,’ kata Dr King.

‘Bagi kebanyakan meteorit, cabaran yang kita ada ialah ia hanya tercemar, sedangkan dengan Winchcombe kita benar-benar tahu bahawa ia benar-benar tidak tercemar, jadi ia adalah bukti yang baik.’

Dr King meneruskan: ‘Salah satu persoalan besar yang kita ada dalam sains planet ialah dari mana datangnya air di Bumi? Dan salah satu tempat yang jelas adalah sama ada melalui komet yang mempunyai banyak dan banyak ais di dalamnya, atau asteroid.

‘Selalu ada perdebatan – adakah komet sumber utama, adakah asteroid sumber utama?’

Menjelaskan bahawa data daripada misi kepada komet menunjukkan ia bukan padanan yang baik untuk air di Bumi, beliau menambah: ‘Komposisi air di Winchcombe adalah padanan yang lebih baik, jadi itu akan membayangkan bahawa asteroid – asteroid berkarbon – mungkin adalah sumber utama air ke sistem suria dalaman, ke Bumi.’

Dr King meneruskan: ‘Kami mempunyai petunjuk bahawa beberapa asteroid sepadan kembali dengan baik ke Bumi.

‘Tetapi sekarang kami mempunyai meteorit yang benar-benar segar yang kami tahu belum diubah suai, dan ia mengesahkan cerita yang sama.’

Bercakap di Universiti De Montfort, yang menganjurkan festival itu, Dr King berkata analisis telah mendedahkan bahawa meteorit itu berasal dari asteroid di suatu tempat berhampiran Musytari.

Ia terbentuk kira-kira 4.6 bilion tahun yang lalu, dengan perjalanannya ke Bumi mengambil masa kira-kira 300,000 tahun.

Terdapat kira-kira 65,000 meteorit yang diketahui di Bumi.

Ini adalah kondrit berkarbonat pertama yang diketahui ditemui di UK, dan meteorit pertama pulih di UK dalam tempoh 30 tahun.

Ahli astronomi berkata meteorit itu menjunam ke orbit Bumi pada kira-kira 31,000 mph — 40 kali ganda kelajuan bunyi — sebelum terbakar dan berkecai menjadi kepingan yang lebih kecil secara dramatik.

Tetapi tidak seperti kebanyakan bintang jatuh, meteorit ini cukup besar sehingga beberapa ketulan terselamat daripada memasuki atmosfera apabila ia melintasi Gloucestershire pada 21:54 pada 28 Februari 2021.

Sangat sedikit yang terselamat daripada pendaratan kemalangan yang dramatik, meninggalkan beberapa paun bahan jatuh ke Bumi di Winchcombe.

Semua kepingan bahan meteorit yang ditemui di bandar itu kemudiannya dipindahkan ke Muzium Sejarah Alam.

Sara Russell, seorang penyelidik meteorit di Muzium Sejarah Alam, menyifatkan penemuan meteorit itu sebagai ‘peristiwa sekali dalam seumur hidup’.

Meteorit itu adalah kondrit berkarbonat pertama yang diketahui ditemui di UK

Ia telah dikeluarkan tidak lama selepas ia mendarat, kerana saintis tidak sabar-sabar untuk mengkaji batu itu dengan lebih terperinci

Diterangkan: Perbezaan antara asteroid, meteorit dan batuan angkasa lepas yang lain

An asteroid ialah ketulan besar batu yang tinggal daripada perlanggaran atau sistem suria awal. Kebanyakannya terletak di antara Marikh dan Musytari di Jalur Utama.

A komet ialah batu yang dilitupi ais, metana dan sebatian lain. Orbit mereka membawa mereka lebih jauh dari sistem suria.

A meteor adalah apa yang ahli astronomi memanggil kilat cahaya di atmosfera apabila serpihan terbakar.

Serpihan ini sendiri dikenali sebagai a meteoroid. Kebanyakannya sangat kecil sehingga terwap di atmosfera.

Jika mana-mana meteoroid ini sampai ke Bumi, ia dipanggil a meteorit.

Meteor, meteoroid dan meteorit biasanya berasal dari asteroid dan komet.

Sebagai contoh, jika Bumi melalui ekor komet, kebanyakan serpihan terbakar di atmosfera, membentuk hujan meteor.

Iklan