Akan Datang: Imej Pertama Dari Teleskop Angkasa Webb NASA

Teleskop Angkasa James Webb NASA. Kredit: NASA Goddard Space Flight Center dan Northrup Grumman

Imej pertama dari Teleskop Angkasa James Webb ini akan menandakan permulaan operasi sains Webb, di mana ahli astronomi yang teruja akan berpeluang menggunakan Webb untuk meneroka alam semesta awal, exoplanet atmosfera, kelahiran dan kematian bintang, dan evolusi galaksi tidak pernah berlaku sebelum ini.

Konsep Artis Ilustrasi Teleskop Angkasa James Webb

Konsep artis Teleskop Angkasa James Webb. Kredit: NASA-GSFC, Adriana M. Gutierrez (CI Lab)

Imej Pertama Daripada Teleskop Angkasa Webb NASA Akan Datang Tidak Lama Lagi

Teleskop Angkasa James Webb NASA, kerjasama dengan ESA (Agensi Angkasa Eropah) dan Agensi Angkasa Kanada (CSA), akan mengeluarkan imej berwarna penuh dan data spektroskopi pertamanya pada 12 Julai 2022. Sebagai balai cerap terbesar dan paling kompleks pernah dilancarkan ke angkasa lepas, Webb telah melalui tempoh persediaan selama enam bulan sebelum ia boleh memulakan kerja sains, menentukur instrumennya kepada persekitaran angkasa dan menjajarkan cerminnya. Proses berhati-hati ini, apatah lagi bertahun-tahun pembangunan teknologi baharu dan perancangan misitelah membina sehingga imej dan data pertama: demonstrasi Webb pada kuasa penuhnya, bersedia untuk memulakan misi sainsnya dan membuka alam semesta inframerah.

“Ketika kami menghampiri penghujung penyediaan balai cerap untuk sains, kami berada di ambang tempoh penemuan yang sangat menarik tentang alam semesta kita. Pengeluaran imej penuh warna pertama Webb akan menawarkan detik unik untuk kita semua berhenti dan mengagumi pemandangan yang belum pernah dilihat oleh manusia sebelum ini,” kata Eric Smith, saintis program Webb di Ibu Pejabat NASA di Washington. “Imej ini akan menjadi kemuncak dekad dekad, bakat dan impian – tetapi ia juga akan menjadi permulaan.”

Di Sebalik Tabir: Mencipta Imej Pertama Webb

Memutuskan perkara yang Webb patut lihat pada mulanya ialah projek yang sedang dibuat lebih daripada lima tahun, yang dilakukan oleh perkongsian antarabangsa antara NASA, ESA, CSA, dan Institut Sains Teleskop Angkasa (STScI) di Baltimore, rumah kepada sains dan operasi misi Webb .

“Matlamat kami untuk imej dan data pertama Webb adalah untuk mempamerkan instrumen berkuasa teleskop dan untuk melihat misi sains yang akan datang,” kata ahli astronomi Klaus Pontoppidan, saintis projek Webb di STScI. “Mereka pasti memberikan ‘wow’ yang ditunggu-tunggu untuk ahli astronomi dan orang ramai.”

Sekali setiap satu instrumen Webb telah ditentukur, diuji dan diberi lampu hijau oleh pasukan sains dan kejuruteraannya, imej pertama dan pemerhatian spektroskopi akan dibuat. Pasukan itu akan meneruskan senarai sasaran yang telah dipilih dan diutamakan oleh jawatankuasa antarabangsa untuk menggunakan keupayaan hebat Webb. Kemudian pasukan pengeluaran akan menerima data daripada saintis instrumen Webb dan memprosesnya menjadi imej untuk ahli astronomi dan orang ramai.

“Saya berasa sangat bertuah untuk menjadi sebahagian daripadanya,” kata Alyssa Pagan, pembangun visual sains di STScI. “Biasanya, proses daripada data teleskop mentah kepada imej terakhir dan bersih yang menyampaikan maklumat saintifik tentang alam semesta boleh mengambil masa dari beberapa minggu hingga sebulan,” kata Pagan.

Apa yang Akan Kita Nampak?

Walaupun perancangan teliti untuk imej penuh warna pertama Webb telah dijalankan untuk masa yang lama, teleskop baharu itu sangat berkuasa sehingga sukar untuk meramalkan dengan tepat bagaimana imej pertama akan kelihatan. “Sudah tentu, ada perkara yang kami jangkakan dan harap dapat dilihat, tetapi dengan teleskop baharu dan data inframerah resolusi tinggi baharu ini, kami tidak akan tahu sehingga kami melihatnya,” kata pembangun visual sains utama STScI, Joseph DePasquale.

Imej penjajaran awal telah menunjukkan ketajaman pandangan inframerah Webb yang belum pernah terjadi sebelumnya. Walau bagaimanapun, imej baharu ini akan menjadi yang pertama dalam warna penuh dan yang pertama mempamerkan keupayaan sains penuh Webb. Selain imejan, Webb akan menangkap data spektroskopik – maklumat terperinci yang boleh dilakukan oleh ahli astronomi baca dalam cahaya. Pakej bahan imej pertama akan menyerlahkan tema sains yang memberi inspirasi kepada misi dan akan menjadi tumpuan kerjanya: alam semesta awal, evolusi galaksi melalui masa, kitaran hayat bintang dan dunia lain. Semua data pentauliahan Webb – data yang diambil semasa menjajarkan teleskop dan menyediakan instrumen – juga akan tersedia secara umum.

Apa yang akan datang?

Sains! Selepas menangkap imej pertamanya, pemerhatian saintifik Webb akan bermula, terus meneroka tema sains utama misi. Pasukan telah pun memohon melalui a proses persaingan untuk masa untuk menggunakan teleskop, dalam apa yang ahli astronomi memanggil “kitaran” pertamanya, atau tahun pertama pemerhatian. Pemerhatian dijadualkan dengan teliti untuk menggunakan masa teleskop yang paling cekap.

Pemerhatian ini menandakan permulaan rasmi operasi sains am Webb – kerja yang direka bentuk untuk dilakukan. Ahli astronomi akan menggunakan Webb untuk memerhati alam semesta inframerah, menganalisis data yang dikumpul dan menerbitkan kertas saintifik mengenai penemuan mereka.

Di luar apa yang telah dirancang untuk Webb, terdapat penemuan tidak dijangka yang tidak dapat dijangka oleh ahli astronomi. Satu contoh: Pada tahun 1990 apabila Teleskop Angkasa Hubble dilancarkan, tenaga gelap tidak diketahui sepenuhnya. Kini ia adalah salah satu bidang astrofizik yang paling menarik. Apakah yang akan Webb temui?

Teleskop Angkasa James Webb ialah balai cerap sains angkasa terkemuka di dunia. Webb akan menyelesaikan misteri dalam sistem suria kita, melihat melangkaui dunia jauh di sekeliling bintang lain, dan menyelidik struktur misteri dan asal-usul alam semesta kita dan tempat kita di dalamnya. Webb ialah program antarabangsa yang diketuai oleh NASA dengan rakan kongsinya, ESA (Agensi Angkasa Eropah) dan Agensi Angkasa Kanada.

We would like to thank the writer of this post for this awesome content