Aktivis masih cuba menukar nama teleskop angkasa lepas

Kembali pada bulan Oktober, kami tengok kontroversi yang sepatutnya mengenai nama Teleskop Angkasa James Webb yang baharu. Kumpulan LGBT menuntut nama itu ditukar kerana dasar anti-gay di NASA semasa tempoh Webb mengendalikan agensi itu. NASA meneliti dakwaan itu dan tidak menemui apa-apa bahan yang berkaitan secara langsung dengan Webb sendiri, jadi mereka enggan menukar nama itu. Ini menyebabkan seorang ahli astronomi aneh yang menggambarkan dirinya menjadi sangat kecewa sehingga dia meletakkan jawatannya. Itu seolah-olah menjadi penamat kontroversi, tetapi itu tidak berlaku. (Nampaknya tidak mengapa untuk mengatakan “aneh” sekarang. Sejujurnya saya tidak dapat mengikuti semua ucapan yang dilarang dan dibenarkan hari ini.) Bantahan berterusan hingga ke hari ini dan kini sepatutnya “maklumat baharu” telah dikeluarkan menunjuk kepada dakwaan yang dibuat oleh aktivis, menunjukkan bahawa Webb sebenarnya terlibat dalam penganiayaan pekerja gay dan lesbian NASA. Jadi aktivis memperbaharui panggilan mereka untuk nama itu ditukar walaupun teleskop sudah berada di stesen dan melaksanakan misinya.

Sejak awal tahun lepas, empat penyelidik telah mengetuai pertuduhan untuk NASA mengubah nama misi utama bernilai $10 bilion, yang dilancarkan pada Disember 2021, yang akan memberikan pemandangan alam semesta yang tiada tandingannya. E-mel itu menjelaskan dengan jelas bahawa, di sebalik tabir, NASA amat menyedari warisan Webb yang bermasalah walaupun kepimpinan agensi itu enggan mengambil namanya daripada projek itu.

“Membaca melalui pertukaran, nampaknya saintis LGBTQ+ dan kebimbangan yang kami bangkitkan bukanlah perkara yang mereka ambil berat,” kata Yao-Yuan Mao dari Universiti Rutgers, yang mengekalkan Senarai Luar Astronomi dan Astrofizik dalam talian bagi penyelidik LGBTQ+ secara terbuka.

“Ia hampir menggelikan betapa tidak cekapnya keseluruhannya,” kata Scott Gaudi, seorang ahli astronomi di Ohio State University, “dan betapa sedikitnya mereka berhenti untuk memikirkan betapa pentingnya isu ini kepada komuniti astronomi yang aneh dan betapa pentingnya NASA untuk anak-anak muda yang aneh cuba mencari alasan aspirasi untuk teruskan.”

“Maklumat baharu” yang menjadi asas kepada semua ini ialah diterbitkan di Nature bulan lepas. Mereka menyerahkan permintaan FOIA untuk e-mel NASA dari tempoh mereka menyiasat dakwaan itu. Hampir tiada satu pun daripadanya mendedahkan apa-apa maklumat baharu yang menunjukkan bahawa Webb terlibat secara peribadi dengan “takut lavender,” seperti yang dipanggil. (Satu tempoh apabila kerajaan kerap memecat orang jika mereka percaya mereka homoseksual.)

Satu-satunya perkara baru yang berpotensi menarik ialah rekod Webb telah menghadiri mesyuarat dengan Presiden Harry Truman pada Jun 1950 di mana didakwa terdapat perbincangan tentang bagaimana agensi mungkin ‘bekerjasama dalam penyiasatan homoseksual.’ (Itu sebelum Webb mengambil alih NASA dan menjadi timbalan di Jabatan Negara.) Tidak ada cadangan lanjut sama ada Webb pernah terlibat dalam sebarang penyiasatan sedemikian atau tidak.

Para penuduh sekali lagi membawa kes seorang ahli astronomi yang dipecat dari NASA pada tahun 60-an (semasa Webb bertanggungjawab) kerana “kelakuan tidak bermoral, tidak senonoh, dan memalukan,” kerana dia didakwa sebagai gay. Dia kemudiannya merayu kesnya dan beberapa rekod mahkamah wujud untuk menyokong bahawa pemecatan itu benar-benar berlaku. Tetapi mereka hanya menceritakan perbualan ahli astronomi itu dengan orang yang tidak dinamakan di pejabat kakitangan. Sekali lagi, tidak ada cadangan bahawa Pengarah NASA tahu ini sedang berlaku, untuk mengatakan apa-apa terlibat secara langsung dengannya.

Sudah pasti terdapat kecenderungan anti-gay dalam kerajaan pada tahun lima puluhan dan enam puluhan, sama seperti yang terdapat dalam kebanyakan sektor swasta. Tetapi pada tahun 2022, nampaknya anda hanya perlu berada dalam beberapa kedudukan berkuasa dalam tempoh masa itu untuk dilabelkan sebagai penindas pekerja gay dan lesbian atau sejenis syaitan. Jika mereka benar-benar mahu menjatuhkan tukul kepada seseorang yang nampaknya terlibat secara langsung, mengapa tidak mengejar Truman? Allah sahaja yang tahu berapa banyak perkara yang masih dinamakan sempena namanya. Sekali lagi, mungkin saya tidak sepatutnya memberi mereka idea.

We would like to say thanks to the author of this article for this incredible web content