Analisis telur fosil di China menambah perdebatan tentang apa yang mungkin menyebabkan kematian dinosaur | CNN

Daftar untuk surat berita sains Teori Wonder CNN. Terokai alam semesta dengan berita tentang penemuan yang menarik, kemajuan saintifik dan banyak lagi.

CNN

Ia adalah perdebatan paleontologi yang sukar diperjuangkan. Adakah asteroid besar yang melanda Bumi 66 juta tahun dahulu menghapuskan populasi dinosaur yang berkembang pesat dan pelbagai, atau adakah mereka sudah bergelut untuk terus hidup apabila hari bencana itu menjelma?

Kebanyakan maklumat mengenai dinosaur pada penghujung era Cretaceous berasal dari kawasan yang kini dikenali sebagai Amerika Syarikat, khususnya Hell Creek Pembentukan, yang memberikan gambaran tentang kepelbagaian dinosaur yang agak kaya semasa juta tahun terakhir dalam tempoh itu.

Walau bagaimanapun, maklumat fosil dari masa itu di kawasan lain adalah lebih nipis, dan tidak diketahui sama ada corak yang dilihat di Amerika Utara mewakili kepelbagaian dinosaur global kemudian.

Untuk mengisi jurang ini dalam rekod fosil, penyelidik di China telah mengkaji lebih daripada 1,000 telur dinosaur fosil dari Shanyang lembangan di tengah China. Kepelbagaian dinosaur sudah semakin berkurangan pada penghujung Cretaceous, mencadangkan kajian itu, yang diterbitkan pada 19 September dalam jurnal saintifik Prosiding Akademi Sains Kebangsaan.

Serpihan telur dan kulit telur mewakili 2 juta tahun terakhir era dinosaur, dengan fosil mewakili setiap selang 100,000 tahun. Kajian itu melibatkan mendapatkan anggaran umur terperinci lapisan batuan dengan menganalisis dan menggunakan pemodelan komputer kepada lebih 5,500 sampel geologi.

Analisis yang ditemui keseluruhan telur dan serpihan kulit telur daripada hanya tiga spesies dinosaur, yang mencadangkan biodiversiti dinosaur yang rendah dalam tempoh masa itu, kata para penyelidik.

Macroolithus yaotunensis dan Elongatoolithus elongatus tergolong dalam kumpulan dinosaur tanpa gigi yang dikenali sebagai oviraptor, manakala yang ketiga, Stromatoolithus pinglingensis, ialah hadrosaur pemakan tumbuhan, atau ahli kumpulan dinosaur berbil itik.

Para penyelidik berkata penemuan mereka daripada telur fosil adalah konsisten dengan tulang dinosaur fosil yang ditemui di kawasan yang sama dan sekitarnya, walaupun mereka menemui beberapa tulang dinosaur tambahan dari rantau itu yang menunjukkan tyrannosaur dan sauropod juga tinggal di kawasan itu antara 66.4 juta dan 68.2 juta tahun dahulu.

“Keputusan kami menyokong penurunan jangka panjang dalam biodiversiti dinosaur global sebelum 66 juta tahun yang lalu, ” kata kajian itu, “yang mungkin menetapkan peringkat untuk kepupusan besar-besaran dinosaur nonavian Cretaceous akhir.”

Kebanyakan dinosaur telah pupus, tetapi beberapa yang lebih kecil, seperti burung terselamat dan berkembang menjadi burung yang kita lihat hari ini.

Penentang teori kematian mengejut oleh asteroid menunjuk ke tempoh penyejukan global yang mungkin telah menyukarkan hidup banyak spesies dinosaur. Kematian mereka juga telah dikaitkan dengan a siri letusan gunung berapi besar-besaran di Perangkap Deccan di tempat yang kini dikenali sebagai India.

Ahli paleontologi Alfio Alessandro Chiarenza, a felo penyelidikan pasca doktoral di Universiti Vigo di Sepanyol yang telah mengusahakan rekod paleoklimat dari tempoh itu, berkata bahawa telur fosil adalah bukan rekod kepelbagaian dinosaur yang boleh dipercayai. Dia tidak terlibat dalam kajian itu.

Dia menunjuk kepada penyelidikan baru-baru ini bahawa banyak dinosaur mungkin mempunyai telur bercangkang lembut yang tidak mungkin menjadi fosil. Selain itu, tiada telur ditemui untuk banyak dinosaur spesies, malah yang terkenal seperti Tyrannosaurus rex, kata Chiarenza.

“Keputusan ini juga bercanggah dengan apa yang muncul daripada sisa telur dan kepelbagaian tulang, gigi dan sisa lain yang ditemui di tempat seperti Sepanyol, (dan) apa yang kita ketahui berdasarkan rekod Amerika Utara,” katanya melalui e-mel. “Jadi saya percaya pengarang ini salah tafsir isyarat ini.”

Dia tetap yakin serangan asteroid itu adalah pemandu sebenar kepupusan dinosaur.

“Dinosaur mungkin baik dan pelbagai dan jika bukan kerana asteroid Cretaceous (mereka) mungkin akan mendominasi hari ini setakat yang kita tahu.”

We would love to give thanks to the author of this short article for this outstanding material