Apa yang berlaku apabila bintang mati?

Dalam gambar di atas, nama bintang berada di sudut kiri atas setiap imej. Angin yang bertiup keluar dari bintang mencipta pelbagai struktur, seperti cakera, lingkaran dan “mawar”, yang selaras dengan teori bahawa bintang gergasi merah mempunyai rakan yang mengorbitnya. Merah menunjukkan gas yang bergerak menjauhi pemerhati, dan biru menunjukkan gas bergerak ke arah pemerhati. 1 AU ialah satu unit astronomi, atau jarak dari Bumi ke Matahari. Sebagai perbandingan, Neptun adalah 30 AU dari Matahari. Bintang pengiring berkemungkinan lebih dekat daripada bintang utamanya dan ia tidak kelihatan kerana silau bintang utama.

Perbuatan akhir

Alma telah melihat struktur berbentuk lingkaran atau berbentuk arka di sekeliling lebih daripada sedozen bintang gergasi merah, hampir pasti tanda bahawa jirim dibuang dari gergasi merah dan berputar ke arah pasangannya. Lingkaran hampir sepadan dengan simulasi komputer dan mustahil untuk dijelaskan dengan model angin bintang lama. Decin melaporkan penemuan awal pada tahun 2020 dalam Sains dan mengembangkannya pada tahun berikutnya dalam Kajian Tahunan Astronomi dan Astrofizik.

Di samping itu, kumpulan Decin mungkin telah melihat rakan dua gergasi merah yang tidak dapat dikesan sebelum ini, p1 Gruis dan L2 Puppis, dalam imej Alma. Untuk memastikan, dia perlu memantau mereka dalam tempoh masa untuk melihat sama ada objek yang baru dikesan bergerak di sekitar bintang utama. “Jika mereka berpindah, saya pasti bahawa kita mempunyai teman,” kata Decin. Mungkin penemuan ini akan memenangi skeptik terakhir.

Seperti penyiasat tempat kejadian jenayah, ahli astronomi kini mempunyai syot kilat “sebelum” dan “selepas” penciptaan nebula planet. Satu perkara yang mereka kurang adalah setara dengan rakaman CCTV acara itu sendiri. Adakah terdapat harapan bahawa ahli astronomi dapat menangkap gergasi merah dalam tindakan bertukar menjadi nebula planet?

Setakat ini, model komputer adalah satu-satunya cara untuk “menonton” proses berabad-abad yang berlaku dari awal hingga akhir. Mereka telah membantu ahli astronomi pulang ke dalam satu senario dramatik, di mana bintang pendamping itu terjun ke dalam primer selepas tempoh berpanjangan mengorbitnya dan kehilangan jarak akibat daya pasang surut. Apabila ia berpusing ke arah teras gergasi merah, pasangan itu menumpahkan “jumlah tenaga graviti yang gila”, kata Frank. Model komputer menunjukkan bahawa ini sangat mempercepatkan proses yang melaluinya bintang melepaskan lapisan luarnya, kepada hanya satu hingga 10 tahun. Jika ini betul, dan jika ahli astronomi tahu di mana hendak melihat, mereka boleh menyaksikan kematian bintang dan kelahiran nebula planet dalam masa nyata.

Satu calon yang perlu diperhatikan dipanggil V Hydrae. Bintang gergasi merah yang sangat aktif ini mengeluarkan gumpalan plasma seperti peluru ke arah kutubnya setiap 8.5 tahun, dan ia juga telah mengeluarkan enam cincin besar di satah khatulistiwanya sejak 2,100 tahun yang lalu. Raghvendra Sahai, seorang ahli astronomi di Makmal Penggerak Jet NASA yang menerbitkan penemuan cincin itu pada April, percaya bahawa gergasi merah tidak mempunyai satu tetapi dua bintang pendamping. Rakan yang berdekatan mungkin sudah meragut sampul gergasi merah itu dan menghasilkan pelepasan plasma, manakala rakan yang jauh dalam orbit pengeboman selam mengawal lontar cincin itu. Jika ya, V Hydrae mungkin hampir menelan rakannya yang lebih rapat.

Akhirnya, bagaimana pula dengan Matahari kita? Kajian tentang bintang binari mungkin kelihatan kurang relevan dengan nasib bintang kita, kerana ia adalah satu. Bintang dengan teman kehilangan jisim kira-kira enam hingga 10 kali lebih cepat daripada yang tidak, Decin menganggarkan, kerana ia adalah lebih cekap bagi bintang teman untuk mengeluarkan cangkerang gergasi merah daripada gergasi merah menolak cangkerangnya sendiri.

Ini bermakna bahawa data tentang bintang dengan pengiring tidak boleh meramalkan nasib bintang tanpa pengiring dengan pasti, seperti Matahari. Kira-kira separuh daripada bintang yang bersaiz Matahari mempunyai beberapa jenis pendamping. Menurut Decin, sahabat akan sentiasa mempengaruhi bentuk angin bintang, dan ia akan menjejaskan kadar kehilangan jisim dengan ketara jika pasangan itu cukup dekat. Matahari berkemungkinan besar akan mengeluarkan lapisan luarnya dengan lebih perlahan daripada bintang tersebut dan akan kekal dalam fasa gergasi merahnya beberapa kali lebih lama.

Tetapi masih banyak yang tidak diketahui tentang tindakan terakhir Matahari. Contohnya, walaupun Musytari bukan bintang, ia masih cukup besar untuk menarik bahan daripada Matahari dan menghidupkan cakera pertambahan. “Saya fikir kita akan mempunyai lingkaran yang sangat kecil yang dicipta oleh Musytari, ” kata Decin. “Malah dalam simulasi kami, anda boleh melihat kesannya terhadap angin suria.” Jika ya, maka Matahari kita juga mungkin berada dalam barisan untuk perlawanan akhir yang mempamerkan.

* Artikel ini asalnya muncul dalam Majalah Knowable, dan diterbitkan semula di bawah lesen Creative Commons.

Sertai satu juta peminat Masa Depan dengan menyukai kami Facebookatau ikuti kami Twitter atau Instagram.

Jika anda suka cerita ini, mendaftar untuk mingguan bbc.com ciri surat beritadipanggil “The Essential List” – pilihan cerita yang dipilih sendiri daripada BBC masa depan, budaya, Kehidupan kerja, Perjalanan dan Gulung dihantar ke peti masuk anda setiap hari Jumaat.

We want to thank the writer of this short article for this amazing web content

Apa yang berlaku apabila bintang mati?

Our social media profiles here as well as other pages on related topics here.https://paw6.info/related-pages/