Asteroid ‘Hari April Fool’ akan mendekati MINGGU INI, kata Nasa

SATU lagi asteroid akan membuat “pendekatan dekat” minggu ini dan sedang diperhatikan oleh peminat angkasa lepas.

Asteroid 2007 FF1 dijangka membuat pertemuan rapat dan selamat dengan planet kita pada 1 April, menurut penjejak angkasa, tetapi masih dianggap “berpotensi berbahaya.”

Sebarang objek yang berada dalam jarak 4.65 juta batu dari kita dianggap “berpotensi berbahaya” oleh organisasi angkasa lepas yang berhati-hati, dan April Fool asteroid akan berlalu dalam jarak 4.6 juta batu dari planet kita.

Sementara itu, Asteroid 2013 BO76 meluncur melepasi Bumi pada hari Khamis24 Mac, pada kelajuan 30,000 batu sejam, menurut Pada penjejak.

Dengan keluasan sehingga 450 meter, saiznya kira-kira sama dengan Bangunan Empire State dan mujurlah objek yang laju itu terlepas dari planet kita dalam jarak yang agak jauh.

Ia dianggarkan terbang pada jarak selamat sekitar 3.1 juta batu, menurut data milik Nasa Pangkalan data Objek Near-Earth.

Baca blog langsung ‘pendekatan dekat’ asteroid kami untuk berita dan kemas kini terkini…

• Pada monitor terdapat beribu-ribu asteroid

Nasa memerhati hampir 28,000 asteroid dekat Bumi yang diketahui, dan penemuan asteroid baharu dikatakan naik beribu-ribu setiap tahun.

Sehubungan itu, Nasa berharap untuk melancarkan misi Juruukur Objek Dekat Bumi (NEO) pada tahun 2026.

• Apakah meteorit?

Jika meteoroid memasuki atmosfera Bumi, ia mula menguap dan menjadi meteor.

Di Bumi, ia akan kelihatan seperti jalur cahaya di langit, kerana batu itu terbakar, dan ia mungkin kelihatan seperti bola api atau “bintang jatuh”.

Jika meteoroid tidak menguap sepenuhnya dan bertahan dalam perjalanan melalui atmosfera Bumi, bagaimanapun, ia boleh mendarat di Bumi dan menjadi meteorit.

• Perbezaan antara asteroid, meteor dan komet, bahagian tiga

Seperti asteroid, komet mengorbit Matahari.

Walau bagaimanapun, daripada kebanyakannya diperbuat daripada batu, komet mengandungi banyak ais dan gas, yang boleh menyebabkan ekor yang menakjubkan terbentuk di belakangnya akibat daripada ais dan debu mengewap.

“Ia berkisar antara beberapa batu hingga berpuluh-puluh batu lebar, tetapi apabila mereka mengorbit lebih dekat dengan Matahari, mereka memanaskan dan memuntahkan gas dan debu ke dalam kepala yang bercahaya yang boleh menjadi lebih besar daripada planet,” Nasa dilaporkan.

• Perbezaan antara asteroid, meteor dan komet, diteruskan

Apabila dua asteroid berlanggar antara satu sama lain, ketulan kecil yang terputus dipanggil meteoroid.

“Meteoroid adalah objek di angkasa yang mempunyai saiz yang berbeza dari butiran debu hingga asteroid kecil. Anggap mereka sebagai ‘batu angkasa,’” Nasa dilaporkan.

• Perbezaan antara asteroid, meteor dan komet

Asteroid ialah jasad berbatu kecil yang mengelilingi Matahari.

Mereka adalah “sisa berbatu, tanpa udara yang tinggal daripada pembentukan awal sistem suria kita kira-kira 4.6 bilion tahun yang lalu,” Nasa mendedahkan.

Kebanyakannya ditemui dalam tali pinggang asteroid (antara Marikh dan Musytari).

Tetapi ia boleh ditemui di mana-mana, termasuk di laluan yang boleh memberi kesan kepada Bumi.

• Misteri asteroid diselesaikan, diteruskan

Pada masa ini, teorinya ialah Ryugu berasal dari serpihan yang ditinggalkan oleh perlanggaran dua yang lebih besar asteroidtetapi itu tidak menjelaskan mengapa asteroid itu mempunyai kandungan organik yang tinggi, Minggu Berita tercatat.

Penemuan baru diterbitkan dalam Surat Jurnal Astrofizik mencadangkan Ryugu, sebenarnya, mayat orang mati atau terpadam komet.

Teori baharu itu melibatkan komet kehilangan kandungan aisnya dengan cara yang mungkin berakhir dengan ia mempunyai “ciri unik” yang dimilikinya.

Pengarang utama Miura memberitahu Newsweek: “Bergantung pada sama ada Ryugu pada asalnya asteroid atau komet, ia mengalami persekitaran yang sangat berbeza.”

“Asteroid terbentuk di kawasan panas yang agak dekat dengan matahari. Sebaliknya, komet terbentuk dalam persekitaran yang lebih sejuk dari matahari.”

“Untuk mengandaikan dari atas kepala seseorang bahawa Ryugu pada asalnya adalah asteroid adalah untuk mengabaikan kemungkinan bahawa Ryugu mungkin berada dalam persekitaran yang sejuk.”

• Misteri asteroid diselesaikan?

Penyelidik mungkin telah “menyelesaikan misteri yang mengelilingi asal-usul asteroid Ryugu berbentuk atas yang berputar,” Minggu Berita dilaporkan.

Malah, ia sebenarnya mungkin tinggalan komet yang mati.

Misi angkasa lepas Hayabusa2 memulangkan sampel dan imej dari batu angkasa Asteroid 162173, juga dikenali sebagai Ryugu, pada tahun 2020.

Ia diklasifikasikan sebagai asteroid yang berpotensi berbahaya oleh Pusat Kajian Objek Dekat Bumi NASA.

Data daripada misi itu menunjukkan bahawa asteroid itu mempunyai “bentuk atas berputar,” dan ia adalah “timbunan longgar runtuhan graviti terikat” dengan bahan organik yang banyak.

• Apakah exoplanet?

Exoplanet ialah planet di luar Sistem Suria kita. Beribu-ribu telah ditemui sejak tahun 1980-an.

Selain menjadi lokasi kemungkinan hidupan luar angkasa, ia memberi peluang untuk memahami dengan lebih baik evolusi alam semesta.

Menurut eksoplanet Nasa pangkalan datadaripada sepuluh eksoplanet yang ditemui tahun ini, enam lebih besar daripada Musytari.

• Ramalan TESS

Sehelai kertas diterbitkan dalam talian bulan lepas meramalkan bilangan eksoplanet yang akan ditemui oleh TESS sepanjang misi tujuh tahunnya.

Menurut saintis, agensi itu kapal angkasa memburu eksoplanet akan mendedahkan lebih daripada 12,000 exoplanet menjelang 2024.

Penyelidik di Institut Teknologi Massachusetts membuat pengiraan mereka menggunakan data yang dikumpul oleh kapal angkasa bernilai $287 juta setakat ini.

• Apa yang telah ditemui oleh TESS setakat ini

Setakat ini, TESS telah menemui hampir 5,000 dunia dari semua bentuk dan saiz, termasuk gergasi gas, dunia ais seperti Neptunus, dan apa yang dipanggil Super-Earths.

Bumi Super mempunyai jisim yang lebih tinggi daripada planet kita di bawah jisim ais gergasi Uranus dan Neptune.

• Pencarian kehidupan asing

Dilancarkan empat tahun lalu, the Transit Satelit Tinjauan Exoplanet (TESS) ialah teleskop angkasa yang direka untuk mencari dunia yang belum ditemui.

Ia mencari kawasan langit 400 kali lebih besar daripada yang diliputi oleh misi Kepler, dalam usaha untuk mencari calon yang boleh menampung kehidupan makhluk asing.

• Berapa jauhkah Asteroid 138971 dari Bumi?

Ia melepasi kami pada 4 Mac dari jarak anggaran 3 juta batu jauhnya.

Sebagai perbandingan, Bulan hanya kira-kira 238,900 batu dari kita.

Beberapa juta batu mungkin kedengaran agak jauh tetapi ia sebenarnya agak dekat dari segi ruang.

• Apakah Asteroid 138971?

Asteroid 138971 (2001 CB21) dikatakan mempunyai lebar sehingga 4,265 kaki.

Itu menjadikannya hampir tiga kali lebih besar daripada Bangunan Empire State.

Bangunan Empire State berdiri pada ketinggian sekitar 1,453 kaki jadi akan pucat jika dibandingkan dengan Asteroid 138971 (2001 CB21).

NASA telah meletakkan asteroid itu dalam senarai “Pendekatan Dekat Bumi”.

• Sistem penghancur asteroid, bahagian tiga

Sistem PI profesor sedang direka untuk meroket ke asteroid dekat dan menembusinya dengan rod jika perlu. Batang-batang itu mengandungi bahan letupan yang boleh dilepaskan dan mengoyakkan asteroid sebelum ia melanda Bumi.

Lubin mahu ketulan asteroid berdiameter kurang daripada 33 kaki, sekiranya letupan seperti itu perlu berlaku.

Batu-batu angkasa lepas itu sepatutnya membentuk awan serpihan yang masih boleh melanda Bumi, tetapi harapannya ialah banyak daripadanya akan pecah di atmosfera Bumi.

Keberkesanan Sistem PI akan bergantung pada perkara seperti saiz asteroid dan jaraknya dengan Bumi pada masa “menghancurkan”.

Lubin berkata sistemnya juga boleh mengorbit Bumi suatu hari nanti dan bersedia untuk sebarang kejutan asteroid kiamat yang berpotensi untuk menghampiri kita.

• Sistem penghancur asteroid, diteruskan

Prof Lubin berpendapat ini adalah peluang terbaik kami melindungi Bumi daripada perlanggaran asteroid yang dahsyat.

mengikut Alam Semesta Hari Iniprofesor itu sebelum ini membentangkan sistem pertahanannya pada Persidangan Pertahanan Planet 2021 dan ideanya dikesan oleh Nasa.

Dia kini penerima anugerah Fasa Satu dalam program Konsep Lanjutan Inovatif Nasa (NIAC).

Lubin sebelum ini memerhatikan: “Setakat ini, manusia telah terhindar dari malapetaka berskala besar seperti yang pernah dilawati oleh penyewa kami sebelum ini, tetapi mengira untuk menjadi ‘bertuah’ adalah strategi yang buruk dalam jangka panjang.”

Lagipun, kami tidak mahu mengikut cara dinosaur.

• Sistem penghancur asteroid

Profesor Philip Lubin dari University of California Santa Barbara sedang membuat sesuatu yang dipanggilnya PI-Terminal Pertahanan untuk Kemanusiaan.

Bahagian PI bermaksud “Pulverize It”.

Penjelasan ringkas mengenai sistem ini ialah roket dengan banyak batang letupan akan menghampiri asteroid masuk besar dan menghancurkannya menjadi kepingan kecil.

Kepingan batu kecil itu kemudiannya akan menghujani Bumi dan diharapkan terbakar di atmosfera.

• Bilakah pertemuan rapat asteroid utama seterusnya?

Satu lagi asteroid besar dijangka melepasi Bumi pada 15 Mei, menurut Minggu Berita.

Data CNEOS menunjukkan bahawa asteroid 2012 UX68 akan berada kira-kira 654,000 batu dari Bumi, iaitu kira-kira 2.7 kali lebih jauh daripada bulan.

Asteroid itu akan mempunyai anggaran diameter maksimum sekitar 300 kaki.

• Asteroid 2023 ternyata selamat

The penemuan asteroid yang boleh membawa maut awal tahun ini menghantar saintis pada roller coaster emosi.

Ahli astronomi di Balai Cerap Gunung Lemmon Arizona mengesan asteroid selebar 70 meter pada 6 Januari 2022.

Berdasarkan pemerhatian awal mereka, objek ini kelihatan mempunyai peluang untuk berlanggar dengan Bumi pada lawatan seterusnya, pada 4 Julai 2023.

Oleh kerana sebarang kekaburan dalam orbit asteroid adalah paling hebat dalam beberapa jam selepas penemuannya, ahli astronomi dari pelbagai balai cerap bergegas melakukan pemerhatian susulan.

Nasib baik, asteroid itu diperintah bukan ancaman.

• London bersaiz Mata

Masa Sains menyatakan bahawa asteroid yang melewati Bumi Khamis lalu adalah “kira-kira tiga kali lebih besar daripada London Eye.”

• Jarak boleh hubungkait

hidup TwitterIFL Science berkongsi perbandingan lucu berhubung saiz asteroid yang melepasi Bumi pada 24 Mac.

“Sebuah asteroid berada di landasan untuk melepasi Bumi hari ini pada jarak 3,180,000 batu sahaja!” tweet itu dibaca.

“Ketulan batu angkasa ini berukuran diameter 850 kaki – atau dari segi yang kita semua faham, 2,237 ferret.”

• Jenis asteroid: M-jenis

Asteroid jenis M (nikel-besi) diperbuat daripada logam. Variasi komposisi antara asteroid dikaitkan dengan sejauh mana ia berasal dari Matahari.

Selepas ia terbentuk dan sebahagiannya cair, sesetengahnya mengalami suhu yang luar biasa, dengan besi tenggelam ke tengah dan memacu lava basaltik (gunung berapi) ke permukaan.

• Jenis asteroid: S-jenis

Asteroid jenis S (berbatu) terdiri daripada mineral nikel-besi silikat.

• Jenis-jenis asteroid: C-Type

C-Type (chondrite) ialah asteroid yang paling biasa. Mereka berkemungkinan besar terdiri daripada batuan tanah liat dan silikat dan mempunyai rupa hitam. Ia adalah antara benda purba tertua sistem suria.

• hari April fool

Pakar angkasa lepas berkata bahawa asteroid “berpotensi berbahaya” akan menghampiri Bumi pada hari Jumaat, 1 April.

Ahli astronomi mengatakan yang paling hampir bahawa Asteroid kelas Apollo boleh dapatkan adalah kira-kira 4.6 juta batu jauhnya.

• Asteroid Hari St Patrick, diteruskan

Asteroid 78 kaki yang dipanggil 2022 EU3 ialah asteroid pendekatan terakhir yang dekat menembak melepasi Bumi pada Hari St Patrick.

Asteroid 2022 EU3 berada dalam jarak 3.4 juta batu dari Bumi.

Dua lagi asteroid untuk membuat senarai Hari Padi St dipanggil 2022 EM6 dan 2022 EU6.

Mereka dikatakan berukuran kira-kira 200 kaki dan 183 kaki besar, masing-masing.

We would like to say thanks to the author of this write-up for this remarkable material