Asteroid Pembunuh Bersembunyi Di Sekeliling Kita – Alat Berasaskan Awan Baharu Boleh Membantu Mengesannya

Terdapat banyak asteroid untuk dijejaki dalam sistem suria kita dan banyak lagi yang belum ditemui.

Platform Astrodinamik Berasaskan Awan Untuk Menemui dan Menjejaki Asteroid

Menemui dan menjejak asteroid adalah penting untuk pertahanan planet terhadap kesan asteroid pembunuh. Data astronomi terperinci yang dikaitkan dengannya juga berguna untuk memberikan cerapan baharu untuk ahli astronomi. Membantu dengan tugas ini ialah algoritma baharu yang dipanggil THOR, yang kini telah terbukti mampu mencari asteroid. Ia telah berjalan pada platform astrodinamik berasaskan awan Institut Asteroid untuk mengenal pasti dan menjejaki asteroid.

Memvisualisasikan Trajektori Asteroid ADAM dan THOR

Memvisualisasikan trajektori melalui sistem suria asteroid yang ditemui oleh ADAM dan THOR. Kredit: Institut Asteroid B612/Institut DiRAC Universiti Washington/Projek OpenSpace

Algoritma baru yang dibangunkan oleh[{” attribute=””>University of Washington researchers to discover asteroids in the solar system has proved its mettle. The first candidate asteroids identified by the algorithm — known as Tracklet-less Heliocentric Orbit Recovery, or THOR — have been confirmed by the International Astronomical Union’s Minor Planet Center.

The Asteroid Institute, a program of B612 Foundation, has been running THOR on its cloud-based astrodynamics platform — Asteroid Discovery Analysis and Mapping, or ADAM — to identify and track asteroids. With confirmation of these new asteroids by the Minor Planet Center and their addition to its registry, researchers using the Asteroid Institute’s resources can submit thousands of additional new discoveries.

“Peta komprehensif sistem suria memberikan ahli astronomi pandangan kritikal untuk sains dan pertahanan planet,” kata Matthew Holman, pakar dinamik dan algoritma carian di Pusat Astrofizik | Harvard & Smithsonian dan bekas pengarah Pusat Planet Minor. “Algoritma tanpa tracklet seperti THOR mengembangkan jenis set data yang boleh digunakan oleh ahli astronomi dalam membina peta sedemikian.”

THOR dicipta bersama oleh Mario Jurić, profesor astronomi bersekutu UW dan pengarah UW’s Institut DiRAC, dan Joachim Moeyens, pelajar siswazah UW dalam astronomi. Mereka dan rakan usaha sama UW mereka melancarkan THOR dalam kertas kerja yang diterbitkan tahun lepas di Jurnal Astronomi. Ia menghubungkan titik cahaya dalam imej langit yang berbeza yang konsisten dengan orbit asteroid. Tidak seperti kod terkini, THOR tidak memerlukan teleskop untuk memerhati langit dalam corak tertentu agar asteroid boleh ditemui.

Visualisasi Institut Asteroid ADAM STK

Platform ADAM Institut Asteroid ialah sebuah sistem pengiraan sumber terbuka yang menjalankan algoritma astrodinamik secara besar-besaran menggunakan Google Cloud, khususnya keupayaan pengiraan dan storan boleh skala dalam Enjin Kiraan Google, Storan Awan Google dan Enjin Kubernetes Google.

“Kerja Institut Asteroid adalah kritikal kerana ahli astronomi mencapai had apa yang boleh ditemui dengan teknik dan teleskop semasa,” kata Jurić, yang juga seorang felo sains data kanan dengan UW Institut eSains. “Pasukan kami berbesar hati untuk bekerjasama dengan Institut Asteroid untuk membolehkan pemetaan sistem suria menggunakan Google Cloud.”

Orbit asteroid.

Penyelidik kini boleh memulakan penerokaan sistematik set data besar yang sebelum ini tidak boleh digunakan untuk menemui asteroid. THOR mengiktiraf asteroid dan, yang paling penting, mengira orbitnya dengan cukup baik untuk diiktiraf oleh Pusat Planet Kecil sebagai asteroid yang dijejaki.

Moeyens mencari tetingkap 30 hari imej daripada Katalog Sumber NOIRLab, koleksi hampir 68 bilion pemerhatian yang diambil oleh teleskop Balai Cerap Astronomi Optik Kebangsaan antara 2012 dan 2019, dan menyerahkan subset awal kecil penemuan kepada Pusat Planet Kecil untuk tujuan rasmi pengiktirafan dan pengesahan. Memandangkan teknik penemuan pengiraan telah disahkan, beribu-ribu penemuan baharu daripada katalog dan set data lain dijangka akan menyusul.

Asteroid dalam sistem suria kita.

“Menemui dan menjejaki asteroid adalah penting untuk memahami sistem suria kita, membolehkan pembangunan angkasa lepas dan melindungi planet kita daripada kesan asteroid,” kata Ed Lu, pengarah eksekutif Institut Asteroid. “Dengan THOR berjalan pada ADAM, mana-mana teleskop dengan arkib kini boleh menjadi teleskop carian asteroid. Kami menggunakan kuasa pengiraan besar-besaran untuk membolehkan bukan sahaja lebih banyak penemuan daripada teleskop sedia ada, tetapi juga untuk mencari dan menjejaki asteroid dalam imej sejarah langit yang sebelum ini tidak disedari kerana ia tidak pernah bertujuan untuk carian asteroid.”

Rujukan: “THOR: An Algorithm for Cadence-independent Asteroid Discovery” oleh Joachim Moeyens, Mario Jurić, Jes Ford, Dino Bektešević, Andrew J. Connolly, Siegfried Eggl, Željko Ivezić, R. Lynne Jones, J. Bryce Kalmbachman dan Hayden Smotherman , 15 September 2021, Jurnal Astronomi.
DOI: 10.3847/1538-3881/ac042b

Yayasan B612 baru-baru ini mengumumkan tambahan $2.3 juta hadiah kepimpinan untuk memajukan usaha ini.

Usaha kerjasama Google Cloud, Institut Asteroid B612 dan Institut DiRAC Universiti Washington menjadikan kerja ini dapat dilaksanakan.

We would like to thank the author of this write-up for this incredible web content