Asteroid Ryugu pernah menjadi sebahagian daripada badan induk yang jauh lebih besar, hasil temuan baharu

Besarkan / Pertama kali dikesan oleh ahli astronomi pada Mei 1999, Ryugu pada dasarnya adalah koleksi besar runtuhan longgar.

JAXA

Kapal angkasa Jepun Hayabusa2 kembali ke Bumi pada Disember 2020 dengan membawa sampel tanah yang dikumpulkan daripada asteroid berdekatan, 162173 Ryugu. Sampel-sampel tersebut dibahagikan antara enam pasukan saintifik di seluruh dunia untuk analisis canggih bagi menentukan komposisi mereka dengan harapan dapat mengetahui lebih lanjut tentang bagaimana badan tersebut terbentuk. Keputusan tahun pertama analisis sampel tersebut muncul dalam a kertas baru diterbitkan dalam jurnal Sains dan memasukkan pengesanan setitik air berharga yang tertanam dalam kristal.

Penemuan ini menunjukkan bahawa Ryugu pernah menjadi sebahagian daripada asteroid yang lebih besar yang terbentuk daripada pelbagai bahan kira-kira dua juta tahun selepas Sistem Suria kita (kira-kira 4.5 bilion tahun yang lalu). Sepanjang 3 juta tahun akan datang, ais karbon dioksida badan induk itu cair, menghasilkan bahagian dalam yang kaya air dan permukaan yang lebih kering. Apabila satu lagi batu angkasa menimpa badan induk kira-kira satu bilion tahun yang lalu, ia pecah, dan beberapa serpihan yang terhasil membentuk Ryugu. Simulasi komputer yang disertakan menyokong sejarah pembentukan ini, disokong oleh hasil analisis sampel.

Pertama kali dikesan oleh ahli astronomi pada Mei 1999, Ryugu pada dasarnya adalah koleksi besar runtuhan longgar. Sebanyak 50 peratus daripada volumnya boleh menjadi ruang kosong. Seperti asteroid Bennu, Ryugu berbentuk sedikit seperti gasing berputar: bentuk bulat dengan rabung khatulistiwa yang tajam. Namanya berasal dari cerita rakyat Jepun di mana seorang nelayan mengembara ke istana bawah air yang dipanggil Ryūgū-jō (“istana naga”) di belakang penyu.

Besarkan / Para saintis menemui kapsul yang mengandungi sampel dari Ryugu selepas ia mendarat di Australia.

JAXA

Hayabusa2 telah berada di angkasa sejak 2014, dan ia perlahan-lahan berjalan ke orbit 20 km di atas permukaan asteroid Ryugu. Pada akhir 2018, kapal angkasa membuat pendekatan dekat dengan asteroid dan mengeluarkan dua robot kecil berkuasa solar yang melompat-lompat di permukaan. Salah satu daripada mereka dipanggil MASCOT, the Pengakap Permukaan Asteroid Mudah Alih. Walaupun mendarat secara terbalik, robot itu akhirnya melompat ke arah yang betul. Kamera MASCOT, magnetometer, radiometer, dan spektrometer inframerah juga menghantar semula imej untuk memberi para saintis rasa bahan di sekelilingnya dan mengaitkan sifatnya dengan batuan tertentu. Sebagai Pengarang Sains Ars John Timmer dilaporkan pada tahun 2019:

Yang pertama adalah lebih gelap dan kasar, dengan penampilan permukaan yang digambarkan oleh penyelidik sebagai “seperti kembang kol.” Yang kedua adalah lebih cerah dan mempunyai permukaan yang lebih licin dan bentuk yang lebih bersudut…. Pasukan Hyabusa2 mengesyaki bahawa ciri-ciri kedua-dua bahan yang berbeza adalah hasil daripada kitaran pemanasan/penyejukan yang berlaku apabila batu-batu terdedah terlebih dahulu kepada cahaya matahari dan kemudian kepada kegelapan angkasa. Dalam sesetengah kes, ini membawa kepada kehancuran batu, menghasilkan permukaan yang lebih licin yang dilihat di antara beberapa bahan. Dalam yang lain, batuan itu perlahan-lahan hancur, kehilangan struktur dalamannya dan menghasilkan batuan lain yang diperhatikan oleh MASCOT.

Perkara yang pelik tentang itu, bagaimanapun, ialah batu yang runtuh dan berkecai biasanya menghasilkan habuk dan bahan seperti pasir. Namun tiada tanda-tanda ini… Mereka menganggap butiran yang lebih kecil sama ada hilang ke angkasa atau akhirnya memasuki kawasan pedalaman runtuhan. Tetapi batu-batu yang boleh dilihat oleh MASCOT semuanya berpuluh-puluh sentimeter melintang atau lebih besar (ada yang berpuluh-puluh meter).

Hayabusa2 mengumpul sampel permukaan dengan meringkuk ke asteroid dan menembaknya. Siasatan itu mempunyai “tanduk” pengumpulan sampel yang diletakkan pada permukaan asteroid. Kemudian Hayabusa2 melepaskan peluru ke permukaan asteroid, meletupkan bahan longgar yang dikumpulkan oleh tanduk dan disimpan untuk kembali ke Bumi. Hayabusa2 juga membawa peluru yang lebih berat bertujuan untuk meletupkan bahan permukaan untuk mendedahkan bahan yang kekal dilindungi selama berbilion tahun. Kapsul yang mengandungi kapsul mendarat di Australia pada Disember 2020.

Bulan lepas, satu pasukan penyelidik menerbitkan hasilnya analisis mereka terhadap sampel habuk daripada Ryugu dalam The Astrophysical Journal Letters, menyimpulkan bahawa sebahagian daripada butiran debu itu lebih tua daripada Sistem Suria kita. Umur bijirin dalam habuk mereka boleh dikenal pasti dan bertarikh dengan tandatangan isotop mereka, dan pasukan itu membandingkan sampel debu Ryugu dengan bijirin yang ditemui dalam meteorit kondrit berkarbonat yang telah ditemui di Bumi. Sampel debu Ryugu mengandungi butiran yang serupa dengan yang lain yang telah dilihat dalam beberapa meteorit yang mendahului Sistem Suria kita.

We would like to thank the author of this article for this amazing material