Bakteria terbesar di dunia ditemui di paya bakau Caribbean

Bakteria raksasa 50 kali lebih besar daripada mana-mana spesies bakteria yang sebelum ini diketahui sains telah ditemui di paya bakau Caribbean, penemuan yang akan merangsang idea saintifik baharu tentang saiz dan struktur sel hidup.

Filamen, yang kelihatan seperti bihun halus dan mempunyai sel individu yang membesar sehingga 1cm panjang, telah dipanggil Thiomargarita magnifica. Penemuan itu diketuai oleh penyelidik daripada Makmal Kebangsaan Lawrence Berkeley di California dan Université des Antilles di Guadeloupe.

T pembesaran tumbuh jauh melebihi saiz maksimum bakteria yang diramalkan oleh teori semasa, kata Jean-Marie Volland, pengarang utama kertas yang menerangkan bakteria baru dalam jurnal Sains.

“Ia 5,000 kali lebih besar daripada kebanyakan bakteria,” kata Volland. “Untuk memasukkannya ke dalam konteks, ia adalah seperti manusia yang bertemu dengan manusia lain setinggi Gunung Everest. . . Ini adalah peluang pertama yang kita ada untuk memanipulasi bakteria individu dengan pinset.”

Semua T pembesaran spesimen setakat ini bebas daripada jangkitan oleh mikrob yang lebih kecil. Analisis genetik mencadangkan spesies membuat pelbagai sebatian antimikrob, yang mungkin merupakan sumber yang berguna antibiotik pada masa akan datang.

Bakteria adalah bentuk hidupan yang paling banyak dan pelbagai di Bumi. Jumlah spesies bakteria tidak diketahui, dengan sebahagian besar masih belum diterangkan secara saintifik. Hampir kesemuanya hanya boleh dilihat melalui mikroskop.

Olivier Gros, seorang profesor biologi marin di Guadeloupe, pada asalnya dikesan T pembesaran sebagai benang putih yang tumbuh dari daun terendam dalam paya bakau belerang. Analisis genetik di makmalnya mendedahkan identiti mereka sebagai spesies baru gergasi dalam genus bakteria yang diketahui Thiomargarita.

Bakteria T magnifica dilihat di sebelah syiling satu sen. Hampir semua spesies bakteria lain hanya boleh dilihat melalui mikroskop © Tomas Tyml

“Saya tidak menyangka ia bakteria kerana ia sangat besar,” kata Silvina Gonzalez-Rizzo, ahli biologi molekul di Université des Antilles.

T pembesaran menggunakan sulfida dalam air sebagai sumber tenaganya. Dengan metabolisme itu, bakteria tidak dapat menjangkiti manusia atau haiwan lain.

Saiz bakteria konvensional dihadkan oleh keperluan untuk semua sebatian kimia yang diperlukan untuk kehidupan bergerak dengan cekap dan pantas di dalam sel mereka. T pembesaran telah mengatasi had itu dengan mengembangkan struktur dalaman yang menduplikasi banyak fungsi biokimia dalam satu filamen selular.

Para penyelidik masih dalam peringkat awal menyiasat T pembesaran. Mengusahakan cara untuk memupuk bakteria di makmal akan menjadi satu langkah ke hadapan yang penting. Begitu juga dengan penemuan bakteria gergasi lain yang tumbuh dalam keadaan berbeza. “Penemuan tentang T pembesaran menunjukkan bahawa bakteria besar dan lebih kompleks mungkin bersembunyi di hadapan mata, “kata kertas saintifik mereka.

Petra Levin, seorang profesor mikrobiologi di Universiti Washington di St Louis, yang tidak terlibat dalam penyelidikan, memanggil penemuan itu menakjubkan. “Bakteria boleh disesuaikan tanpa henti dan sentiasa mengejutkan – dan tidak boleh dipandang remeh,” katanya.

We would love to thank the writer of this write-up for this outstanding web content