Bakteria terbesar di dunia yang ditemui ialah sebesar bulu mata manusia

Bakteria yang baru ditemui yang cukup besar untuk dilihat dengan mata kasar, dan menyerupai bentuknya dan saiz bulu mata, telah ditemui di Guadeloupe di Antilles Kecil, menurut satu kajian yang diterbitkan Khamis dalam jurnal Sains.

Thiomargarita magnifica — merujuk kepada saiz luar biasa — mempunyai purata panjang sel lebih daripada 9,000 mikrometer, iaitu hampir 1 sentimeter (0.4 inci) panjangnya. Sel kebanyakan spesies bakteria adalah sekitar 2 mikrometer panjang, walaupun yang lebih besar boleh mencapai 750 mikrometer.

T. magnifica boleh membesar sehingga 2 sentimeter panjang, menurut pengarang bersama kajian Jean-Marie Volland, ahli biologi marin dan saintis di Makmal Penyelidikan dalam Sistem Kompleks California, dan ahli gabungan di Institut Genom Bersama Jabatan Tenaga AS.

“Untuk memahami betapa besarnya bakteria itu, ia adalah sama seperti kita mencari manusia setinggi Gunung Everest,” katanya kepada CNN Rabu.

Lebih daripada 625,000 bakteria E. coli boleh muat pada permukaan T. magnifica tunggal. Walau bagaimanapun, walaupun saiznya, bakteria itu mempunyai permukaan “terutamanya murni”, tanpa bakteria yang hidup di permukaan tumbuhan dan haiwan hidup, menurut kajian itu.

Bagaimanakah ia mengekalkan saiznya?

Sebelum ini difikirkan bahawa bakteria tidak boleh membesar kepada saiz yang boleh dilihat dengan mata kasar kerana cara mereka berinteraksi dengan persekitaran mereka dan menghasilkan tenaga.

Tetapi T. magnifica mempunyai rangkaian membran lanjutan yang boleh menghasilkan tenaga supaya ia tidak hanya bergantung pada permukaan bakteria. untuk menyerap nutrien melalui selnya. Volland dapat melihat dan memerhati sel gergasi dalam 3D dengan bantuan tomografi sinar-X keras, mikroskopi pengimbasan laser confocal dan mikroskop elektron penghantaran, menurut sebuah baru dilancarkan.

Tidak seperti kebanyakan bakteria, yang mempunyai bahan genetik yang terapung bebas di dalam sel tunggal mereka, sel T. magnifica mempunyai DNAnya yang terkandung dalam karung kecil yang mempunyai membran, dipanggil pepin.

“Ini adalah penemuan yang sangat menarik yang membuka banyak persoalan baharu kerana ia bukanlah sesuatu yang diperhatikan secara klasik dalam bakteria. Ia sebenarnya merupakan ciri sel yang lebih kompleks, jenis sel yang membentuk badan atau haiwan dan tumbuhan kita,” kata Volland. “Kami ingin memahami apakah pepin itu dan apa sebenarnya yang mereka lakukan, dan jika mereka memainkan peranan dalam evolusi gigantisme untuk bakteria ini, misalnya.”

T. magnifica ditemui di Guadeloupe.

T. magnifica pertama kali ditemui tumbuh sebagai filamen putih nipis pada permukaan daun bakau yang mereput di paya bakau marin tropika cetek di Guadeloupe, menurut kajian itu.

Bakteria gergasi ini tumbuh pada sedimen di dasar perairan belerang, di mana mereka memanfaatkan tenaga kimia sulfur dan menggunakan oksigen dari air di sekeliling untuk menghasilkan gula, menurut Volland. T. magnifica juga boleh membuat makanan daripada karbon dioksida.

Telah dicadangkan bahawa dengan menjadi lebih besar daripada bakteria purata, sel T. magnifica boleh menjadi lebih baik dalam mengakses kedua-dua oksigen dan sulfur dalam persekitaran mereka pada masa yang sama, menurut Volland.

Terdapat juga kemungkinan bahawa kebesaran sel T. magnifica berbanding dengan mikrob lain dalam populasi bakteria bermakna mereka tidak perlu risau tentang dimakan oleh pemangsa.

Ditunjukkan ialah pemandangan bawah air salah satu tapak bakau di Guadeloupe yang diambil oleh penyelidik dari April hingga Mei 2022.

‘Kotak hitam’ mikrob

Tanja Woyke, seorang saintis kanan di Lawrence Berkeley National Laboratory di California, berpendapat bahawa kemungkinan besar bakteria gergasi, atau spesies yang berkaitan, boleh ditemui di bakau lain di seluruh dunia.

“Ia sentiasa mengejutkan saya betapa sedikit yang kita tahu tentang dunia mikrob dan berapa banyak yang ada di luar sana,” katanya kepada CNN Rabu, sambil menambah bahawa dunia mikrob “masih kotak hitam.” Woyke, yang mengetuai Program Genom Mikrob Institut Genom Bersama Jabatan Tenaga AS, ialah salah seorang pengarang kanan kajian itu.

“Pengesahan bias yang berkaitan dengan saiz virus menghalang penemuan virus gergasi selama lebih daripada satu abad,” menyimpulkan kajian itu. “Penemuan Ca. T. magnifica menunjukkan bahawa bakteria besar dan lebih kompleks mungkin bersembunyi di hadapan mata.”

“Hanya kerana kita belum melihatnya lagi, tidak bermakna ia tidak wujud,” tambah Woyke.

We would love to thank the author of this short article for this outstanding content