Batu hempedu daripada putera abad ke-16 mumia yang digunakan untuk membina semula genom purba E. coli

Apabila anda memikirkan tentang permata mahkota yang berharga, batu karang berusia 400 tahun mungkin bukan perkara yang terlintas di fikiran!

Walau bagaimanapun, sepasukan saintis telah menemui sesuatu yang sangat berharga di dalam bola terkalsifikasi yang diekstrak daripada pundi hempedu putera Itali abad ke-16.

Sisa-sisa E. Coli awal didapati hadir, dan penyelidik dari Universiti McMaster di Kanada telah menggunakannya untuk membina semula genom purba pertama bakteria itu.

Ini boleh bertindak sebagai ‘titik perbandingan’ untuk memberitahu kami maklumat tentang bagaimana pepijat super terkenal itu telah berkembang sepanjang 400 tahun yang lalu.

Penemuan itu, diterbitkan hari ini dalam jurnal Biologi Komunikasiboleh membenarkan penyelidik akhirnya menentukan bila E. Coli memperoleh rintangan antibiotik.

Sisa-sisa bakteria E. Coli awal terdapat dalam batu karang seorang putera Itali mumia

Hati dan pundi hempedu Giovani d'Avalos. Batu karang boleh dilihat dalam segi empat merah, yang mengandungi serpihan E. Coli. Bar skala mewakili 1cm

Hati dan pundi hempedu Giovani d’Avalos. Batu karang boleh dilihat dalam segi empat merah, yang mengandungi serpihan E. Coli. Bar skala mewakili 1cm

George Long (gambar) ialah pengarang utama bersama kajian itu dan berkata 'kami dapat mengenal pasti apakah patogen oportunistik, menggali fungsi genom, dan menyediakan garis panduan untuk membantu penyelidik yang mungkin meneroka patogen lain yang tersembunyi. '

George Long (gambar) ialah pengarang utama bersama kajian itu dan berkata ‘kami dapat mengenal pasti apakah patogen oportunistik, menggali fungsi genom, dan menyediakan garis panduan untuk membantu penyelidik yang mungkin meneroka patogen lain yang tersembunyi. ‘

Jenazah mumia Giovani d’Avalos telah ditemui dari Biara Saint Domenico Maggiore di Naples pada tahun 1983, bersama-sama dengan bangsawan Itali lain dari zaman Renaissance.

Bangsawan Neapolitan itu, yang meninggal dunia pada 1586 pada usia 48 tahun, dipercayai mengalami keradangan kronik pundi hempedu akibat batu karang.

Pengarang utama kajian George Long berkata: ‘Ketika kami memeriksa mayat ini, tidak ada bukti untuk mengatakan lelaki ini mempunyai E. coli.

‘Tidak seperti jangkitan seperti cacar, tiada penunjuk fisiologi. Tiada siapa yang tahu apa itu.’

E. coli, atau Escherichia coliboleh menjangkiti organ yang menyumbang kepada pengeluaran dan pengangkutan hempedu, termasuk pundi hempedu.

Ia mampu membebaskan enzim yang boleh menukar bilirubin, bahan kimia yang dihasilkan semasa pecahan normal hemoglobin, kepada garam kalsium – langkah pertama dalam pembentukan batu pigmen.

Selain menyumbang kepada pembentukan batu karang, E. Coli boleh menyebabkan keracunan makanan, cirit-birit, jangkitan saluran kencing dan radang paru-paru.

Ia dikenali sebagai ‘commensal’ – bakteria yang tinggal di dalam diri kita dan boleh bertindak sebagai patogen oportunistik yang menjangkiti perumahnya semasa tempoh tekanan, penyakit asas atau kekurangan imun.

E. Coli juga dikenali sebagai tahan terhadap antibiotik, memberikan gelarannya sebagai ‘pepijat super’.

E. Coli (gambar) juga diketahui tahan terhadap antibiotik, memberikan gelarannya sebagai 'pepijat super'

E. Coli (gambar) juga diketahui tahan terhadap antibiotik, memberikan gelarannya sebagai ‘pepijat super’

APA ITU E. COLI DAN KENAPA IA BERBAHAYA?

E. coli (Escherichia coli) adalah bakteria yang biasanya hidup di dalam usus orang dan haiwan yang sihat.

Jangkitan boleh berlaku selepas bersentuhan dengan najis manusia atau haiwan, atau dengan memakan makanan yang tercemar atau meminum air yang tercemar.

Gejala jangkitan E.coli termasuk cirit-birit berdarah, kekejangan perut, loya dan muntah.

Dalam kes yang jarang berlaku, penghidap boleh mengalami sejenis kegagalan buah pinggang yang dipanggil sindrom uremik hemolitik (HUS).

Ini adalah keadaan di mana terdapat kemusnahan abnormal platelet darah dan sel darah merah.

Menurut Mayo Clinic, sel darah yang rosak boleh menyumbat sistem penapisan buah pinggang, mengakibatkan kegagalan buah pinggang yang mengancam nyawa.

Tiada rawatan yang wujud pada masa ini untuk merawat jangkitan ini. Mereka biasanya hilang dalam masa satu minggu, tetapi pakar perubatan mengesyorkan berehat dan minum cecair untuk membantu mencegah dehidrasi dan keletihan.

Iklan

Penyelidik terpaksa mengasingkan serpihan bakteria sasaran dengan teliti, yang telah terdegradasi oleh pencemaran alam sekitar daripada beberapa sumber.

Mereka menggunakan bahan yang dipulihkan untuk membina semula genom E. Coli purba yang pertama.

Walau bagaimanapun, pasukan penyelidik menjelaskan bahawa sejarah evolusi penuhnya masih menjadi misteri, termasuk apabila ia memperoleh rintangan antibiotik.

Ahli genetik evolusi Prof Poinar, dari Universiti McMaster Kanada yang mengetuai penyelidikan, berkata: ‘E. coli moden biasanya ditemui dalam usus orang dan haiwan yang sihat.

‘Walaupun kebanyakan bentuk tidak berbahaya, sesetengah strain bertanggungjawab untuk wabak keracunan makanan yang serius, kadang-kadang membawa maut dan jangkitan saluran darah. Bakteria yang tahan lasak dan boleh menyesuaikan diri diiktiraf sebagai sangat tahan terhadap rawatan.’

Beliau menjelaskan bahawa mempunyai genom nenek moyang berusia 400 tahun kepada bakteria moden memberikan penyelidik ‘titik perbandingan’ untuk mengkaji bagaimana ia telah berkembang dan menyesuaikan diri sejak masa itu.

Beliau menjelaskan bahawa pencapaian teknologi itu amat luar biasa kerana E. coli adalah ‘kompleks dan ada di mana-mana’ – hidup bukan sahaja di dalam tanah tetapi juga dalam mikrobiom kita sendiri.

Profesor Erick Denamur, dari Universiti Paris Diderot, berkata: ‘Sangat menggembirakan untuk dapat menaip E. coli purba ini dan mendapati walaupun unik ia termasuk dalam ciri keturunan filogenetik komensal manusia yang hari ini masih menyebabkan batu karang.’

Long menambah: ‘Kami dapat mengenal pasti apakah patogen oportunistik, menggali fungsi genom, dan menyediakan garis panduan untuk membantu penyelidik yang mungkin meneroka patogen lain yang tersembunyi.’

APA ITU GENOME?

Genom organisma ditulis dalam kod kimia yang dipanggil DNA.

DNA, atau asid deoksiribonukleik, adalah bahan kimia kompleks dalam hampir semua organisma yang membawa maklumat genetik.

Ia terletak di dalam kromosom nukleus sel dan hampir setiap sel dalam badan seseorang mempunyai DNA yang sama.

Genom manusia terdiri daripada lebih daripada tiga bilion pasangan molekul blok bangunan ini dan dikumpulkan kepada kira-kira 25,000 gen.

Ia mengandungi kod dan arahan yang memberitahu badan bagaimana untuk membesar dan berkembang, tetapi kelemahan dalam arahan boleh membawa kepada penyakit.

Pada masa ini, kurang daripada 0.2 peratus spesies Bumi telah dijujukan.

Penyahkodan pertama genom manusia – disiapkan pada tahun 2003 sebagai sebahagian daripada Projek Genom Manusia – mengambil masa 15 tahun dan menelan kos £2.15 bilion ($3bn).

Sekumpulan 24 saintis antarabangsa ingin mengumpul dan menyimpan kod genetik semua 1.5 juta tumbuhan, haiwan dan kulat yang diketahui sepanjang dekad akan datang.

Pustaka kehidupan yang terhasil boleh digunakan oleh saintis untuk mengetahui lebih lanjut tentang evolusi spesies dan cara untuk memperbaiki alam sekitar kita.

Projek £3.4 bilion ($4.7bn) itu digambarkan sebagai ‘projek paling bercita-cita tinggi dalam sejarah biologi moden’.

Iklan