Berbilion objek angkasa didedahkan dalam tinjauan besar Bima Sakti

Imej ini, yang dipenuhi dengan bintang dan awan debu gelap, adalah ekstrak kecil—semata-mata cucuk—dari Tinjauan Pesawat Kamera Tenaga Gelap penuh (DECaPS2) Bima Sakti. Dataset baharu mengandungi 3.32 bilion objek angkasa yang mengejutkan—boleh dikatakan katalog sebegitu terbesar setakat ini. Data untuk tinjauan yang belum pernah berlaku sebelum ini telah diambil dengan Kamera Tenaga Gelap buatan Jabatan AS di Balai Cerap Antara Amerika Cerro Tololo NSF di Chile, Program NOIRLab. Kredit: DECaPS2 / DOE / FNAL / DECam / CTIO / NOIRLab / NSF / AURA. Pemprosesan imej: M. Zamani & D. de Martin (NOIRLab NSF)

Ahli astronomi telah mengeluarkan tinjauan besar mengenai satah galaksi Bima Sakti. Dataset baharu mengandungi 3.32 bilion objek angkasa yang mengejutkan—boleh dikatakan katalog sebegitu terbesar setakat ini. Data untuk tinjauan yang belum pernah berlaku sebelum ini telah diambil dengan Kamera Tenaga Gelap, yang dibina oleh Jabatan Tenaga AS, di Balai Cerap Antara Amerika Cerro Tololo NSF di Chile, Program NOIRLab.

Galaksi Bima Sakti mengandungi ratusan bilion bintang, kawasan pembentuk bintang yang berkilauan, dan awan gelap habuk dan gas yang menjulang tinggi. Pengimejan dan pengkatalogan objek ini untuk kajian adalah tugas yang sukar, tetapi set data astronomi yang baru dikeluarkan dikenali sebagai keluaran data kedua Kajian Pesawat Kamera Tenaga Gelap (DECaPS2) mendedahkan sejumlah besar objek ini dalam perincian yang belum pernah berlaku sebelum ini. Tinjauan DECaPS2, yang mengambil masa dua tahun untuk disiapkan dan menghasilkan lebih daripada 10 terabait data daripada 21,400 pendedahan individu, mengenal pasti kira-kira 3.32 bilion objek—boleh dikatakan katalog sedemikian terbesar yang disusun setakat ini. Ahli astronomi dan orang ramai boleh meneroka set data di sini.

Koleksi yang tidak pernah berlaku sebelum ini telah ditangkap oleh instrumen Dark Energy Camera (DECam) pada Teleskop 4 meter Víctor M. Blanco di Balai Cerap Antara Amerika (CTIO) Cerro Tololo, sebuah Program NOIRLab NSF. CTIO ialah buruj teleskop astronomi antarabangsa yang terletak di atas Cerro Tololo di Chile pada ketinggian 2200 meter (7200 kaki). Titik pandangan tinggi CTIO memberikan ahli astronomi pandangan yang tiada tandingannya tentang hemisfera cakerawala selatan, yang membolehkan DECam menangkap satah Galactic selatan dengan terperinci sedemikian.

DECaPS2 ialah tinjauan satah Bima Sakti seperti yang dilihat dari langit selatan yang diambil pada panjang gelombang optik dan inframerah dekat. The kumpulan pertama data daripada DECaPS dikeluarkan pada 2017, dan dengan penambahan keluaran data baharu, tinjauan itu kini meliputi 6.5% daripada langit malam dan menjangkau 130 darjah panjang yang mengejutkan. Walaupun ia mungkin kedengaran sederhana, ini bersamaan dengan 13,000 kali luas sudut bulan purnama.

Dataset DECaPS2 tersedia untuk seluruh komuniti saintifik dan dihoskan oleh Makmal Data Astro NOIRLab, yang merupakan sebahagian daripada Pusat Sains dan Data Komuniti. Akses interaktif kepada pengimejan dengan menyorot/zum di dalam pelayar web boleh didapati daripada Pemapar Tinjauan Legasiyang Teleskop Seluruh Dunia dan Aladin.

Kebanyakan bintang dan debu di Bima Sakti terletak dalam cakeranya—jalur terang yang merentangi imej ini—di mana lengan lingkaran terletak. Walaupun kelimpahan bintang dan habuk ini menghasilkan imej yang cantik, ia juga menjadikan satah Galactic mencabar untuk diperhatikan. Sulur gelap habuk yang dilihat berbenang melalui imej ini menyerap cahaya bintang dan memadamkan bintang yang samar sepenuhnya, dan cahaya dari nebula meresap mengganggu sebarang percubaan untuk mengukur kecerahan objek individu. Cabaran lain timbul daripada bilangan bintang yang banyak, yang boleh bertindih dalam imej dan menyukarkan untuk memisahkan bintang individu daripada jiran mereka.

Walaupun menghadapi cabaran, ahli astronomi menyelidiki satah Galactic untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang Bima Sakti kita. Dengan memerhati pada panjang gelombang inframerah dekat, mereka dapat melihat banyak habuk yang menyerap cahaya. Para penyelidik juga menggunakan satu pendekatan pemprosesan data yang inovatif, yang membolehkan mereka meramalkan latar belakang di sebalik setiap bintang dengan lebih baik. Ini membantu mengurangkan kesan nebula dan medan bintang yang sesak pada imej astronomi yang besar, memastikan katalog akhir data yang diproses adalah lebih tepat.

Berbilion objek angkasa didedahkan dalam tinjauan besar Bima Sakti

Ahli astronomi telah mengeluarkan tinjauan besar mengenai satah galaksi Bima Sakti. Dataset baharu mengandungi 3.32 bilion objek angkasa yang mengejutkan—boleh dikatakan katalog sebegitu terbesar setakat ini. Data untuk tinjauan yang tidak pernah berlaku sebelum ini telah diambil dengan Kamera Tenaga Gelap buatan Jabatan AS di Balai Cerap Antara Amerika Cerro Tololo NSF di Chile, Program NOIRLab. Untuk rujukan, imej resolusi rendah data DECaPS2 ditindan pada imej yang menunjukkan langit penuh. Kotak butiran ialah paparan resolusi penuh sebahagian kecil data DECaPS2. Kredit: Kredit:DECaPS2 / DOE / FNAL / DECam / CTIO / NOIRLab / NSF / AURA / E. Slawik. Pemprosesan imej: M. Zamani & D. de Martin (NOIRLab NSF)

“Salah satu sebab utama kejayaan DECaPS2 ialah kami hanya menunjuk ke kawasan yang mempunyai ketumpatan bintang yang luar biasa tinggi dan berhati-hati dalam mengenal pasti sumber yang muncul hampir di atas satu sama lain,” kata Andrew Saydjari, seorang pelajar siswazah di Universiti Harvard, penyelidik di Pusat Astrofizik, Harvard & Smithsonian, dan pengarang utama kertas itu. “Berbuat demikian membolehkan kami menghasilkan katalog sebegitu terbesar yang pernah ada daripada satu kamera, dari segi bilangan objek yang diperhatikan.”

“Apabila digabungkan dengan imej daripada Pan-STARRS 1DECaPS2 melengkapkan pemandangan panorama 360 darjah cakera Bima Sakti dan juga mencapai bintang yang lebih samar,” kata Edward Schlafly, seorang penyelidik di Institut Sains Teleskop Angkasa yang diuruskan AURA dan pengarang bersama kertas yang menerangkan DECaPS2 yang diterbitkan dalam Tambahan Jurnal Astrofizik. “Dengan tinjauan baharu ini, kami boleh memetakan struktur tiga dimensi bintang dan habuk Bima Sakti dengan terperinci yang tidak pernah berlaku sebelum ini.”

Berbilion objek angkasa didedahkan dalam tinjauan besar Bima Sakti

Ahli astronomi telah mengeluarkan tinjauan besar mengenai satah galaksi Bima Sakti. Dataset baharu mengandungi 3.32 bilion objek angkasa yang mengejutkan—boleh dikatakan katalog sebegitu terbesar setakat ini. Data untuk tinjauan yang tidak pernah berlaku sebelum ini telah diambil dengan Kamera Tenaga Gelap buatan Jabatan AS di Balai Cerap Antara Amerika Cerro Tololo NSF di Chile, Program NOIRLab. Tinjauan di sini diterbitkan semula dalam resolusi 4000 piksel untuk boleh diakses pada peranti yang lebih kecil. Kredit: DECaPS2 / DOE / FNAL / DECam / CTIO / NOIRLab NSF / AURA Pemprosesan imej: M. Zamani & D. de Martin (NOIRLab NSF)

“Sejak kerja saya di Sloan Digital Sky Survey dua dekad yang lalu, saya telah mencari cara untuk membuat pengukuran yang lebih baik di atas latar belakang yang kompleks, ” kata Douglas Finkbeiner, seorang profesor di Pusat Astrofizik, pengarang bersama kertas itu. , dan penyiasat utama di sebalik projek itu. “Kerja ini telah mencapai itu dan banyak lagi.”

“Ini adalah pencapaian yang agak teknikal. Bayangkan gambar kumpulan lebih tiga bilion orang dan setiap individu boleh dikenali,” kata Debra Fischer, pengarah bahagian Sains Astronomi di NSF. “Ahli astronomi akan meneliti potret terperinci lebih daripada tiga bilion bintang di Bima Sakti untuk beberapa dekad yang akan datang. Ini adalah contoh hebat tentang apa yang boleh dicapai oleh perkongsian merentas agensi persekutuan.”

Andrew K. Saydjari et al, Kajian Pesawat Kamera Tenaga Gelap 2 (DECaPS2): Lebih Langit, Kurang Bias dan Ketidakpastian yang Lebih Baik, Siri Tambahan Jurnal Astrofizik (2023). DOI: 10.3847/1538-4365/aca594