Berbilion objek angkasa ditangkap dalam tinjauan baharu Bima Sakti

Ahli astronomi telah mengeluarkan tinjauan baharu tentang Bima Sakti yang merangkumi 3.3 bilion objek angkasa. (NOIRLab)

Anggaran masa membaca: 2-3 minit

ATLANTA — Tinjauan baharu galaksi Bima Sakti telah mendedahkan 3.3 bilion objek angkasa.

Galaksi kita dipenuhi dengan ratusan bilion bintang, tiang gelap habuk dan gas, dan tapak semaian bintang yang berkilauan di mana bintang dilahirkan. Kini, ahli astronomi telah mendokumentasikan keajaiban itu dengan terperinci yang tidak pernah berlaku sebelum ini semasa Tinjauan Pesawat Kamera Tenaga Gelap, yang menangkap 21,400 pendedahan individu dalam tempoh dua tahun.

Tinjauan itu, yang menandakan keluaran data kedua daripada program itu sejak 2017, merupakan katalog terbesar objek Bima Sakti setakat ini. Kamera Tenaga Gelap, yang terletak pada Teleskop 4 meter Víctor M. Blanco di Balai Cerap Antara-Amerika Cerro Tololo Yayasan Sains Nasional di Chile, menangkap data untuk tinjauan itu.

Teleskop di sana terletak pada ketinggian kira-kira 7,200 kaki dan boleh memerhati langit selatan dengan sangat terperinci merentasi panjang gelombang cahaya yang boleh dilihat dan dekat inframerah. Kedua-dua keluaran data daripada Tinjauan Pesawat Kamera Tenaga Gelap meliputi 6.5% daripada langit malam. Ahli astronomi akan dapat menggunakan keluaran data untuk memetakan struktur 3D habuk dan bintang galaksi dengan lebih baik.

“Ini adalah pencapaian yang agak teknikal. Bayangkan gambar berkumpulan lebih tiga bilion orang dan setiap individu boleh dikenali,” kata Debra Fischer, pengarah bahagian sains astronomi di Yayasan Sains Kebangsaan, dalam satu kenyataan.

“Ahli astronomi akan meneliti potret terperinci lebih daripada tiga bilion bintang di Bima Sakti untuk beberapa dekad yang akan datang. Ini adalah contoh hebat tentang apa yang boleh dicapai oleh perkongsian merentas agensi persekutuan.”

Imej baharu yang mempamerkan objek angkasa yang ditangkap oleh tinjauan itu dikeluarkan pada hari Rabu, yang termasuk bintang dan debu merentasi cakera galaksi terang Bima Sakti. Lengan lingkaran galaksi juga terletak pada satah ini. Bersama-sama, ciri-ciri terang sedemikian menjadikan memerhati satah galaksi Bima Sakti – di mana kebanyakan jisim berbentuk cakera terletak – satu tugas yang sukar.

Garisan debu gelap yang dilihat dalam imej mengaburkan cahaya bintang, manakala cahaya dari kawasan pembentuk bintang menyukarkan untuk mengesan kecerahan individu objek angkasa.

Dengan menggunakan Kamera Tenaga Gelap, ahli astronomi dapat mengintai melalui habuk satah galaksi menggunakan cahaya inframerah dekat dan menggunakan kaedah pemprosesan data untuk mengurangkan kesan mengaburkan kawasan pembentuk bintang.

Set data itu dikongsi dalam satu kajian yang diterbitkan pada hari Rabu di Tambahan Jurnal Astrofizik.

“Salah satu sebab utama kejayaan DECaPS2 ialah kami hanya menunjukkan kawasan dengan ketumpatan bintang yang luar biasa tinggi dan berhati-hati dalam mengenal pasti sumber yang muncul hampir di atas satu sama lain,” kata pengarang utama kajian Andrew Saydjari, seorang pelajar kedoktoran di Universiti Harvard dan penyelidik di Pusat Astrofizik Harvard–Smithsonian, dalam satu kenyataan.

“Berbuat demikian membolehkan kami menghasilkan katalog sebegitu terbesar yang pernah ada daripada satu kamera, dari segi bilangan objek yang diperhatikan.”

Cerita berkaitan