Teleskop MeerKAT mengesan bintang. Kredit: Danielle Futeselaar

Pasukan antarabangsa yang diketuai oleh saintis Universiti Sydney telah menemui isyarat radio luar biasa yang memancarkan bintang neutron yang berputar dengan sangat perlahan, melengkapkan satu putaran setiap 76 saat.

Bintang itu unik kerana ia berada di “kuburan bintang neutron,” di mana tiada denyutan dijangka. Penemuan itu dibuat oleh pasukan MeerTRAP menggunakan teleskop radio MeerKAT di Afrika Selatan dan diterbitkan dalam Astronomi Alam.

Bintang itu pada mulanya dikesan daripada satu nadi. Kemudian adalah mungkin untuk mengesahkan beberapa denyutan menggunakan imej langit sepanjang lapan saat berturut-turut, untuk mengesahkan kedudukannya.

Bintang neutron adalah sisa-sisa letupan supernova bintang besar yang sangat padat. Para saintis mengetahui kira-kira 3,000 daripadanya di galaksi kita. Bagaimanapun, penemuan baharu itu tidak seperti apa yang dilihat setakat ini. Pasukan berpendapat ia boleh tergolong dalam kelas berteori magnetar tempoh ultra-panjang-bintang dengan sangat medan magnet yang kuat.

Ketua penyelidikan Dr Manisha Caleb, yang dahulunya dari Universiti Manchester dan kini di Universiti Sydney, berkata: “Hebatnya kami hanya mengesan pelepasan radio daripada sumber ini untuk 0.5 peratus daripadanya. tempoh putaran.

“Ini bermakna amat bertuah kerana pancaran radio itu bersilang dengan Bumi.

Kredit: Universiti Sydney

“Oleh itu berkemungkinan terdapat lebih banyak lagi bintang berputar yang sangat perlahan ini di dalam galaksi, yang mempunyai implikasi penting untuk memahami bagaimana bintang neutron dilahirkan dan berumur.

“Majoriti tinjauan pulsar tidak mencari tempoh selama ini, jadi kami tidak tahu berapa banyak bintang ini mungkin wujud.”

Yang baru ditemui neutron star dinamakan PSR J0901-4046 dan nampaknya mempunyai sekurang-kurangnya tujuh jenis nadi yang berbeza, beberapa daripadanya sangat berkala. Ia menunjukkan ciri-ciri pulsar, magnetar tempoh ultra-panjang dan juga letusan radio yang pantas—kilasan ringkas pelepasan radio di lokasi rawak di langit.

“Ini adalah permulaan kepada kelas baharu bintang neutron. Bagaimana atau sama ada ia berkaitan dengan kelas lain masih belum diterokai. Mungkin ramai lagi di luar sana. Kita hanya perlu melihat.” Kata Dr. Caleb.

Ahli astrofizik berteori jenis baru bintang neutron