Bintang Pelik Ini Terselamat dari Supernova Hanya untuk Bersinar Lebih Cerah Daripada Sebelumnya

Apabila bercakap tentang keluar dengan gaya, tiada apa yang mendekati penghujung kerdil putih. Pemusnahan diri termonuklear mereka berada di antara letupan paling kuat di kosmos, memaksa bintang itu mengenyitkan mata daripada kewujudan dalam api kegemilangan.

Sekurang-kurangnya, itulah ideanya. Penemuan mengesahkan beberapa kerdil putih memalsukan kematian mereka dengan prestasi yang hambar, hanya untuk terus bersinar lebih terang daripada sebelumnya.

Sepuluh tahun yang lalu, supernova SN 2012Z telah dikesan di galaksi lingkaran berdekatan NGC 1309, bercahaya seketika dalam lagu angsa yang sepatutnya, mengikut semua akaun, mewar-warkan kehancurannya.

Imej-imej galaksi asalnya telah muncul semula selama bertahun-tahun sebelum ini, jadi mencari tahu bintang mana yang menjadi bangang hanya perlu mengkaji imej susulan untuk melihat ruang yang kini kosong.

“Kami menjangkakan untuk melihat satu daripada dua perkara apabila kami mendapat data Hubble terbaharu. Sama ada bintang itu akan hilang sepenuhnya, atau mungkin ia masih ada, bermakna bintang yang kami lihat dalam imej pra-letupan adalah ‘ t yang meletup,” berkata Ahli astronomi UC Santa Barbara Curtis McCully.

“Tiada siapa menjangkakan untuk melihat bintang yang masih hidup yang lebih cerah. Itu adalah teka-teki yang sebenar.”

Walaupun tidak dijangka, pemerhatian itu bukan sepenuhnya tanpa preseden, menyumbang kepada longgokan bukti yang semakin meningkat bahawa kehidupan selepas kematian mungkin bukan sesuatu yang ganjil bagi bintang kerdil putih.

Sebaik sahaja sebuah bintang dengan jisim Matahari kita memerah sisa heliumnya yang terakhir menjadi karbon dan oksigen, ia akan runtuh menjadi sfera panas putih yang padat sebesar Bumi kita. Tanpa jisim untuk membina unsur yang lebih besar, ia mereneh, menyejuk selama berabad-abad sehingga akhirnya malap menjadi ketulan hitam yang sejuk.

Jika teras bintang yang habis itu mempunyai bintang pendamping yang murah hati yang mengorbit berdekatan, kehidupan mungkin akan berjalan lebih lama kerana ia menyedut sedikit gas tambahan.

Walau bagaimanapun, pada titik kritikal, semua risiko jisim tambahan itu mendorong karbon ke dalam pelakuran, mencetuskan tindak balas lari yang melepaskan sejumlah besar tenaga dalam sekelip mata, mengoyakkan bintang itu dalam apa yang dikenali sebagai supernova Jenis Ia.

Biasanya, tiada apa-apa lagi yang tertinggal di angkasa yang pernah diduduki oleh kerdil putih – hanya awan yang mengembang keberanian bintang yang hanyut keluar ke kosmos, bercahaya samar dengan sisa sinaran.

Letupan khusus ini sangat mengikut jam sehingga semuanya terbakar pada kecemerlangan yang sama, menjadikannya berguna untuk mengukur jarak merentasi Alam Semesta.

Namun tidak semua letupan adalah begitu standard. Supernova Jenis Iax yang lebih biasa adalah kurang seperti bunga api dan lebih seperti squibs lembap, muncul perlahan-lahan dalam rengekan yang agak membosankan.

Mereka mungkin tidak begitu merosakkan, dengan tanda-tanda jirim berketumpatan tinggi dengan ciri-ciri fotosfera tebal yang dilihat selepas segelintir supernova yang kurang mengagumkan ini.

ImagesOfNGC1309SebelumDanSelepasSN2012Z(McCully et al., The Astrophysical Journal, 2022)

Di atas: Imej berwarna NGC 1309 sebelum dan selepas SN 2012Z. Panel kiri menunjukkan imej Hubble Heritage (pra-letupan) NGC 1309. Panel atas-tengah menunjukkan zum masuk pada kedudukan supernova daripada imej pra-letupan. Bahagian atas sebelah kanan menunjukkan SN~2012Z dari lawatan 2013. Panel tengah bawah menunjukkan lokasi SN~2012Z dalam pemerhatian terkini pada 2016. Panel kanan bawah menunjukkan imej perbezaan antara imej pra-letupan dan pemerhatian dari 2016.

Menemui SN 2012Z memancar hebat selepas supernovanya sendiri meninggalkan sedikit keraguan bahawa dalam beberapa, jika tidak banyak kes, kerdil putih boleh kekal utuh walaupun selepas menggunakan termonuklear.

Tepat mengapa bintang tertentu ini bukan sahaja gagal merobek dirinya sendiri tetapi kebetulan kembali lebih cerah adalah sesuatu yang misteri. Para penyelidik di sebalik penemuan itu membuat spekulasi letupan itu hanya membangkitkan keadaan, membolehkan bahannya mendap kembali ke dalam bentuk yang kurang padat dan lebih kembang.

Dengan volum yang lebih besar, sisa penyejukan kerdil putih akan kelihatan lebih berseri berbanding sebelum ini.

“Implikasi untuk supernova Jenis Ia adalah mendalam,” berkata McCully.

“Kami telah mendapati bahawa supernova sekurang-kurangnya boleh berkembang ke had dan meletup. Namun letupannya lemah, sekurang-kurangnya pada beberapa masa. Sekarang kita perlu memahami apa yang menyebabkan supernova gagal dan menjadi Jenis Iax, dan apa yang menjadikannya berjaya sebagai Jenis Ia.”

Penyelidikan ini diterbitkan dalam Jurnal Astrofizik.

We wish to thank the author of this article for this incredible web content