Brawn Before Brains: Mamalia Dikumpul Untuk Bertahan Hidup Dunia Selepas Dinosaur

Mamalia prasejarah berkumpul, dan bukannya mengembangkan otak yang lebih besar, untuk meningkatkan peluang kelangsungan hidup mereka apabila dinosaur telah pupus, kajian mencadangkan.

Untuk 10 juta tahun pertama selepas dinosaur mati, mamalia mengutamakan meningkatkan saiz badan mereka untuk menyesuaikan diri dengan perubahan radikal dalam pembentukan kerajaan haiwan Bumi, kata penyelidik.

Penemuan mereka menunjukkan bahawa saiz otak mamalia, berbanding dengan berat badan mereka, berkurangan berikutan impak asteroid bencana 66 juta tahun lalu yang menamatkan pemerintahan dinosaur. Telah difikirkan secara meluas bahawa saiz otak relatif mamalia secara amnya meningkat dari semasa ke semasa selepas penghapusan itu.

Walaupun banyak yang diketahui tentang evolusi otak mamalia zaman moden, ia – sehingga kini – tidak jelas bagaimana ia berkembang dalam beberapa juta tahun pertama selepas kepupusan besar-besaran.

Satu pasukan dari Universiti Edinburgh telah menjelaskan misteri itu dengan melakukan imbasan CT pada fosil yang baru ditemui dari tempoh 10 juta tahun selepas kepupusan, yang dipanggil Paleocene.

Imbasan CT Tengkorak Mamalia Prasejarah

Crania dan endocast maya di dalam tengkorak lut sinar mamalia Paleocene Arctocyon (kiri) dan mamalia Eosen Hyrachyus (kanan). Kredit: Ornella Bertrand dan Sarah Shelley

Penemuan mereka mendedahkan bahawa saiz otak relatif mamalia pada mulanya berkurangan kerana saiz badan mereka meningkat pada kadar yang lebih cepat. Hasil imbasan juga mencadangkan haiwan itu sangat bergantung pada deria bau mereka, dan penglihatan dan deria lain mereka kurang berkembang dengan baik. Ini menunjukkan bahawa pada mulanya lebih penting untuk menjadi besar daripada sangat pintar untuk bertahan dalam era pasca dinosaur, kata pasukan itu.

Sekitar 10 juta tahun kemudian, ahli awal kumpulan mamalia moden seperti primata mula mengembangkan otak yang lebih besar dan rangkaian deria dan kemahiran motor yang lebih kompleks. Ini akan meningkatkan peluang kelangsungan hidup mereka pada masa persaingan untuk mendapatkan sumber jauh lebih besar, kata pasukan itu.

Kajian itu, diterbitkan dalam jurnal Sains, disokong oleh Marie Skłodowska-Curie Actions, Majlis Penyelidikan Eropah, Amanah Leverhulme dan Yayasan Sains Kebangsaan. Ia juga melibatkan Muzium Sejarah dan Sains Semula Jadi New Mexico di AS dan beberapa institusi antarabangsa.

Idea bahawa otak besar sentiasa lebih baik untuk menyerang persekitaran baharu atau bertahan daripada kepupusan adalah mengelirukan, menurut pasukan penyelidik.

Ornella-Bertrand

Dr Ornella Bertrand melihat tengkorak fosil mamalia yang hidup semasa Paleocene, di Sekolah Geosains, Universiti Edinburgh, UK. Kredit: Sarah Shelley

Ketua penyelidik Dr. Ornella Bertrand, dari Universiti Edinburgh’s School of GeoSciences, berkata: “Otak besar adalah mahal untuk dikekalkan dan, jika tidak perlu untuk memperoleh sumber, mungkin akan memudaratkan kelangsungan hidup mamalia plasenta awal dalam keadaan huru-hara dan pergolakan selepas kesan asteroid.”

Oleh kerana mamalia hari ini sangat pintar, mudah untuk mengandaikan bahawa otak besar membantu nenek moyang kita mengatasi dinosaur dan bertahan dari kepupusan – tetapi tidak demikian, kata pasukan itu.

Pengarang kanan Profesor Steve Brusatte, juga berpangkalan di Universiti Edinburgh, berkata: “Mamalia yang merampas dinosaur adalah agak malap, dan hanya berjuta-juta tahun kemudian banyak jenis mamalia mengembangkan otak yang lebih besar kerana mereka bersaing antara satu sama lain. untuk membentuk ekosistem baharu.”

Tanah buruk di barat laut New Mexico adalah antara beberapa tempat di mana saintis boleh menemui tengkorak lengkap dan rangka mamalia yang hidup sejurus selepas kepupusan besar-besaran dinosaur.

Dr. Thomas Williamson, Kurator Palaeontologi di Muzium Sejarah dan Sains Semula Jadi New Mexico, berkata: “Mengumpul dan mengimbas CT banyak tengkorak fosil yang cantik telah membawa kepada pemahaman baru tentang bagaimana haiwan pelik ini dan evolusi otak mamalia.”

Rujukan: “Otak sebelum otak dalam mamalia plasenta selepas akhir-Cretaceous kepupusan” oleh Ornella C. Bertrand, Sarah L. Shelley, Thomas E. Williamson, John R. Wible, Stephen GB Chester, John J. Flynn, Luke T. Holbrook, Tyler R. Lyson, Jin Meng, Ian M. Miller, Hans P. Püschel, Thierry Smith, Michelle Spaulding, Z. Jack Tseng dan Stephen L. Brusatte, 31 Mac 2022, Sains.
DOI: 10.1126/science.abl5584