Bulan yang telah lama hilang menerangkan asal usul cincin tanda Zuhal | CNN

Daftar untuk surat berita sains Teori Wonder CNN. Terokai alam semesta dengan berita tentang penemuan yang menarik, kemajuan saintifik dan banyak lagi.

CNN

Dengan cincin yang mencolok dan paksi senget, Zuhal ialah planet yang paling menonjol dalam sistem suria. Sekarang, saintis mengatakan mereka mempunyai teori baru tentang bagaimana gergasi gas itu mendapat rupa tandatangannya.

Cincin planet itu mungkin berasal dari bulan purba yang hilang, menurut saintis angkasa lepas di Institut Teknologi Massachusetts dan Universiti California, Berkeley.

Hari ini, Zuhal mempunyai 82 bulan, menurut NASA. Pasukan penyelidik mencadangkan bahawa planet cincin itu mungkin pernah mempunyai satu lagi yang mengorbit planet itu selama beberapa bilion tahun.

Tetapi sekitar 160 juta tahun yang lalu, bulan ini menjadi tidak stabil dan berayun terlalu dekat dengan Zuhal dalam apa yang digambarkan oleh penyelidik sebagai “pertemuan merumput” yang menghancurkan bulan.

Walaupun gergasi gas itu mungkin menelan 99% bulan, selebihnya menjadi terampai di orbit, pecah menjadi ketulan berais kecil yang akhirnya membentuk cincin planet, saintis mencadangkan.

Kajian terdahulu telah menganggarkan bahawa cincin Saturnus berusia 100 juta tahun – jauh lebih muda daripada planet itu sendiri walaupun usia mereka menjadi topik yang hangat diperkatakan. Kajian terbaru ini memberikan penjelasan yang berpotensi untuk asal usul mereka kemudian.

“Pelbagai penjelasan telah ditawarkan, tetapi tiada satu pun yang benar-benar meyakinkan. Perkara yang menarik ialah usia muda yang tidak dapat dijelaskan sebelum ini secara semula jadi dijelaskan dalam senario kami, “kata pengarang kajian Jack Wisdom, seorang profesor sains planet di Massachusetts Institute of Technology, dalam satu siaran berita.

The penyelidikan baru, yang diterbitkan dalam jurnal Sains pada hari Khamisadalah berdasarkan pemodelan komputer menggunakan ukuran yang dibuat pada 2017 pada penghujung misi Cassini NASA, yang menghabiskan 13 tahun meneroka Zuhal dan bulannya.

Kajian itu juga memberi penerangan tentang dua lagi ciri Zuhal yang membingungkan.

Sebelum ini, ahli astronomi mengesyaki bahawa kecondongan 26.7 darjah planet datang daripada interaksi graviti dengan jirannya Neptun, tetapi menurut kajian itu, teori bulan hilang mungkin memberikan penjelasan yang lebih baik. Kedua-dua planet itu mungkin pernah selaras, dan kehilangan bulan sudah cukup untuk mengusir Zuhal daripada tarikan Neptunus dan meninggalkannya dengan kecondongan masa kini.

“Kecondongan terlalu besar untuk menjadi hasil daripada proses pembentukan yang diketahui dalam cakera protoplanet atau dari kemudiannya, perlanggaran besar,” kata Wisdom.

Para saintis percaya peristiwa yang sama mungkin menyebabkan bulan Saturnus Titan – yang merupakan bulan kedua terbesar dalam sistem suria dan lebih besar daripada planet Mercury – untuk memulakan orbitnya yang ingin tahu. Bulan sedang berhijrah keluar dengan pantas dari Zuhal pada kira-kira 11 sentimeter (4.3 inci) setahun, kajian itu menyatakan.

Para penyelidik menamakan bulan yang hilang Chrysalis, kerana cara mereka fikir ia mengubah planet ini.

“Sama seperti kepompong rama-rama, satelit ini telah lama tidak aktif dan tiba-tiba menjadi aktif, dan cincin itu muncul,” kata Wisdom.

Dia menambah bahawa penyelidikan itu menceritakan “cerita yang cukup bagus,” tetapi perlu diuji dan diperiksa oleh ahli astronomi lain.

We would love to say thanks to the author of this post for this remarkable material