Bulu fosil yang jarang ditemui mendedahkan rahsia hotspot paleontologi semasa zaman Cretaceous

Salah satu daripada banyak spesimin yang menakjubkan dari Jehol Biota. Kredit: M.violante, CC BY-SA 3.0 melalui Wikimedia Commons

Tapak Jehol Biota di China terkenal dengan fosil menakjubkan yang memelihara tisu lembut—kulit, organ, bulu dan bulu. Fosil ini menawarkan pandangan yang jarang berlaku tentang evolusi ciri seperti penerbangan, tetapi mereka memerlukan tafsiran yang teliti untuk memahami rupa dan tingkah laku tisu lembut dalam kehidupan, dan cara penguraian mungkin telah menjejaskannya.

Kajian yang diterbitkan dalam Sempadan dalam Sains Bumi menganalisis lima fosil burung Cretaceous awal, Sapeornis chaoyangensis, untuk mengkaji bagaimana persekitaran mereka dikebumikan mengubah pemeliharaan tisu lembut mereka.

“Jehol Biota menyediakan sumber yang paling bermaklumat untuk memahami ekologi Mesozoik, ” kata pengarang yang sepadan Dr Yan Zhao, yang berpangkalan di Institut Geologi dan Paleontologi, Universiti Linyi. “Pemahaman yang lebih baik tentang pelbagai taphonomy vertebrata darat Jehol boleh membantu kita memahami lebih lanjut tentang masa lalu dan masa depan evolusi biologi.”

Mengapa pemendapan penting?

Malah di Jehol Biota, tidak semua fosil dipelihara dengan baik—dan memahami alam sekitar paleo adalah penting untuk memahami perbezaannya. Tanpa maklumat ini, sukar bagi saintis untuk mengukur pemeliharaan tisu lembut, yang mengehadkan tafsiran bukti. Tetapi di Jehol Biota, kerana julat spesimen yang digali, individu daripada spesies yang sama boleh dibandingkan untuk memahami kesan taphonomik—kesan proses yang berlaku antara kematian dan penggalian—persekitaran pada tisu lembut.

“Satu set tisu lembut yang sangat terpelihara dengan baik dilaporkan untuk pelbagai taksa daripada Jehol Biota, yang mengandungi maklumat yang tidak boleh diganti untuk memahami evolusi awal ciri biologi dan ekologi,” kata Zhao. “Kami ingin menyiasat faktor yang mempengaruhi pemeliharaannya.”

Spesimen yang digunakan saintis telah dipilih daripada arkib Muzium Sejarah Alam Shandong Tianyu dan dipadankan dengan sampel sedimen untuk analisis. Kesemuanya telah diartikulasikan sepenuhnya-difosilkan dengan semua sendi masih bersambung-tetapi pemeliharaan tisu lembut berbeza-beza. STM 15-36 adalah yang paling menonjol, kerana ia mengekalkan bulu yang lengkap dengan perincian yang menakjubkan.

Pengebumian tasik Swift dipelihara bulu

Pasukan menganalisis sedimen untuk menentukan jenis bahan organik yang dikelilingi burung ketika mereka tertimbus dan bagaimana sedimen dimendapkan. STM 15-36 dikaitkan dengan butiran sedimen yang paling kasar serta pemeliharaan terbaik, dan bahan organik di sekeliling datang terutamanya daripada tumbuhan darat dan bukannya daripada alga tasik seperti empat burung yang lain. Iklim semasa STM 15-36 dimendapkan adalah lebih panas dan lebih basah, dan persekitaran ia dimendapkan adalah lebih anoksik, yang menghalang pereputan bulu sebelum ia difosilkan.

Terdapat dua pilihan yang mungkin untuk menjelaskan pengebumian pantas STM 15-36: aktiviti gunung berapi atau ribut hujan yang kuat menghanyutkannya dan menimbusnya di bawah serpihan lain. Sejak fosil masuk aliran piroklastik jangan simpan lembut tisu nah, penjelasan yang paling mungkin ialah burung itu telah dihanyutkan oleh ribut hujan dan cepat tertimbus di dasar tasik, di mana persekitaran pengebumian yang terhad memastikan ia tidak diganggu. Gabungan keadaan ini bermakna berjuta-juta tahun kemudian, bulunya yang cantik akan tetap terpelihara di dalam batu.

“Penemuan ini menyediakan kajian kes yang berharga tentang taphonomy Jehol vertebrata darat dan sifat ekosistem Mesozoik,” kata Zhao. Dia menambah bahawa dia menantikan kajian masa depan yang memfokuskan pada ciri kimia dan struktur mikro bulu itu sendiri, yang akan memperluaskan pemahaman saintis tentang cara burung ini hidup dan mati.

Yan Zhao et al, Analisis Taphonomic tentang pemeliharaan luar biasa bulu burung awal semasa zaman Cretaceous Awal di Timur Laut China, Sempadan dalam Sains Bumi (2023). DOI: 10.3389/feart.2022.1020594. www.frontiersin.org/articles/1 … rt.2022.1020594/full