Cara melihat komet hijau semasa ia bergerak menghampiri Bumi, dan petua untuk merakam foto

Anda mungkin pernah mendengar beberapa buzz tentang a komet hijau terang yang akan merentasi sektor sistem suria kami dalam beberapa minggu akan datang. Ia telah mendapat banyak perhatian, kerana komet khusus ini tidak pernah melawat kejiranan umum Bumi sejak zaman ais terakhir — berpuluh ribu tahun yang lalu.

Sekiranya anda tertanya-tanya bagaimana untuk melihat bola salji kosmik yang jarang berlaku ini — dikenali sebagai Komet C/2022 E3 (ZTF) — atau cara merakam fotonya, berikut adalah beberapa tips dari pakar astronomi.

Jangan menaruh harapan terlalu tinggi

Pertama sekali, perlu diingatkan bahawa terdapat beberapa jangkaan yang tinggi dalam komuniti astronomi bahawa komet ini akan menjadi lebih cerah dan lebih cerah pada minggu hadapan atau lebih, meningkatkan peluang kita untuk melihatnya dengan mata kasar.

Bagaimanapun, sesetengah pakar mengatakan komet itu mungkin sukar dilihat tanpa bantuan teleskop atau teropong. Jadi jangan terlalu menaruh harapan.

“Komet itu berada di langit utara sekarang dan untuk beberapa bulan akan datang, tetapi ia akan menjadi objek yang sukar untuk ditemui,” kata Amie Gallagher, pengarah planetarium di Kolej Komuniti Raritan Valley di New Jersey.

“Ia tidak begitu terang, pada masa ini pada magnitud 7.5, yang lebih malap daripada yang dapat dilihat oleh mata tanpa bantuan,” kata Gallagher. Walau bagaimanapun, ia dijangka cerah kepada magnitud 5 pada awal Februari. (Untuk objek angkasa, nombor magnitud yang lebih rendah adalah lebih terang daripada yang lebih tinggi.)

“Magnitud 6 biasanya dianggap sebagai had bawah untuk apa yang orang boleh lihat di langit gelap,” kata Gallagher. “Sebagai perbandingan, Polaris, Bintang Utara, adalah sekitar magnitud 2, dan Betelgeuse, bintang merah terang di bahu Orion, adalah magnitud 0.45. Bulan purnama adalah magnitud -11.”

Jadi, walaupun komet yang jarang ditemui itu dijangka mencapai magnitud paling terang apabila ia menghampiri titik terdekatnya dengan planet kita pada 1 Februari, ia tidak akan kelihatan secerah bintang, kata Gallagher. “Ia akan kelihatan seperti objek kecil dan kabur – bukan titik cahaya yang terang.”

Marty McGuireDuta Sistem Suria NASA dari Bethlehem, Pennsylvania, bersetuju bahawa pemerhati biasa tidak seharusnya meletakkan harapan mereka terlalu tinggi, kerana komet mungkin tidak terlalu terang dan orbitnya boleh tidak dapat diramalkan kerana ia bergerak lebih dekat dengan matahari panas kita.

“Perkara dengan komet adalah apabila mereka semakin dekat, mereka boleh dirobohkan dalam beberapa minit,” kata McGuire, yang dikenali di Lembah Lehigh sebagai “Lelaki Astronomi Halaman Belakang.”

Kerana ketidakpastiannya, sesetengah pakar mengatakan mungkin idea yang baik untuk pemerhati bintang mengambil sepasang teropong atau teleskop kecil dan cari komet hijau lain kali langit malam cerah.

Pancuran meteor Lyrid memuncak pada bulan April

Komet yang ditemui baru-baru ini dikenali sebagai Komet C/2022 E3 (ZTF) mungkin kelihatan dari Bumi pada Januari dan Februari 2023, kata pakar. Komet hijau dijangka menjadi lebih cerah pada minggu-minggu akhir bulan Januari, tetapi sesetengah pakar mengatakan teleskop atau teropong mungkin diperlukan untuk mendapatkan pandangan terbaik bola salji kosmik ini.Foto fail AP

Bila nak tengok komet hijau

Jika anda tinggal di Amerika Syarikat, atau di tempat lain di hemisfera utara, masa terbaik untuk mencari komet akan berada dalam jam selepas tengah malam dan sebelum subuh, menurut EarthSky.org dan IGN.com. Mereka mengesyorkan melihat ke bahagian utara langit.

Sesetengah pakar astronomi berkata hujung minggu yang akan datang ini mungkin sesuai untuk mencari komet yang jarang ditemui ini, kerana langit akan menjadi sangat gelap — terima kasih kepada fasa bulan baru pada hari Sabtu, 21 Jan. Bulan hanya akan bercahaya 3% pada hari Jumaat, 20 Jan, dan hanya 1% bercahaya pada Ahad, 22 Jan, jadi itu juga boleh menjadi tontonan malam atau pagi yang baik selain hari Sabtu.

Cari lokasi yang gelap

“New Jersey mempunyai banyak pencemaran cahaya, jadi anda pasti mahu mencari tempat dengan langit paling gelap,” kata Gallagher. “Teropong atau teleskop boleh membantu anda. Tetapi kemudian, pada satu ketika, kita akan mempunyai bulan di langit, dan itu juga membasuh objek malap.”

AccuWeather berkata komet “akan hanyut merentasi langit malam sepanjang Januari, akhirnya bertemu dengan buruj Ursa Minor, juga dikenali sebagai Little Dipper. Buruj akan berfungsi sebagai titik rujukan, menjadikannya lebih mudah untuk mengesan Komet ZTF pada malam-malam akhir bulan Januari.”

Jika anda sedang mencari butiran yang lebih khusus tentang kawasan langit yang hendak ditumpukan, kedua-dua tapak web astronomi ini menawarkan peta yang berguna:

Hujan Meteor

Komet yang ditemui baru-baru ini dikenali sebagai Komet C/2022 E3 (ZTF) mungkin kelihatan dari Bumi pada Januari dan Februari 2023, kata pakar. Komet hijau dijangka menjadi lebih cerah pada minggu-minggu akhir bulan Januari, tetapi sesetengah pakar mengatakan teleskop atau teropong mungkin diperlukan untuk mendapatkan pandangan terbaik bola salji kosmik ini.Berita Saginaw | MLive.com

Petua untuk mengambil gambar komet

Untuk pemerhati bintang yang menarik mengambil gambar komet yang jarang ditemuiberikut adalah beberapa petua berguna daripada Astronomy.com:

  • Gunakan tripod, tetapkan kamera anda kepada mod manual dan gunakan pelepas jauh atau penangguhan masa untuk pengatup supaya anda tidak menyelitkan imej.
  • Fokus pada bintang yang terang, bulan atau komet itu sendiri.
  • Tetapkan apertur anda kepada nilai terluas, nombor f terendah.
  • Tetapkan ISO antara 400 dan 800 untuk komet terang, dan lebih tinggi untuk komet yang lebih samar.
  • Eksperimen dengan masa pendedahan, biasanya 15 saat atau kurang untuk mengelakkan bintang bertukar menjadi garisan.

Terima kasih kerana bergantung kepada kami untuk menyediakan berita tempatan yang boleh anda percayai. Sila pertimbangkan untuk menyokong NJ.com dengan langganan.

LehighValleyLive.com penulis kakitangan Steve Novak menyumbang kepada laporan ini.

Len Melisurgo boleh dihubungi di LMelisurgo@njadvancemedia.com.

We would like to say thanks to the author of this write-up for this remarkable web content

Cara melihat komet hijau semasa ia bergerak menghampiri Bumi, dan petua untuk merakam foto


You can find our social media profiles here and other pages related to them here.https://paw6.info/related-pages/