Data baharu mengenai exoplanet ‘Saturnus panas’ ialah ‘pengubah permainan,’ kata saintis | CNN

Daftar untuk surat berita sains Teori Wonder CNN. Terokai alam semesta dengan berita tentang penemuan yang menarik, kemajuan saintifik dan banyak lagi.

CNN

Teleskop Angkasa James Webb telah merakam potret molekul dan kimia terperinci dari langit planet yang jauh, menjaringkan satu lagi terlebih dahulu untuk komuniti sains exoplanet.

WASP-39b, atau dikenali sebagai Bocaprins, boleh didapati mengorbit bintang kira-kira 700 tahun cahaya jauhnya. Ia adalah exoplanet – sebuah planet di luar sistem suria kita – sebesar Saturnus tetapi lebih dekat dengan bintang tuan rumahnya, menjadikan suhu dianggarkan 1,600 darjah Fahrenheit (871 darjah Celsius) dipancarkan daripada gasnya, menurut NASA. “Saturnus panas” ini adalah salah satu exoplanet pertama yang diperiksa oleh teleskop Webb apabila ia mula-mula memulakan operasi sains biasa.

Bacaan baharu memberikan pecahan penuh atmosfera Bocaprins, termasuk atom, molekul, pembentukan awan (yang nampaknya terurai, bukannya selimut seragam tunggal seperti yang dijangkakan oleh saintis sebelum ini) dan juga tanda-tanda fotokimia yang disebabkan oleh bintang tuan rumahnya.

“Kami memerhatikan eksoplanet dengan pelbagai instrumen yang, bersama-sama, menyediakan spektrum inframerah yang luas dan sebilangan besar cap jari kimia yang tidak dapat diakses sehingga (misi ini),” kata Natalie Batalha, ahli astronomi di Universiti California, Santa Cruz, yang menyumbang dan membantu menyelaraskan penyelidikan baharu, dalam keluaran NASA. “Data seperti ini adalah pengubah permainan.”

Data baharu itu memberikan tanda pertama dalam atmosfera eksoplanet sulfur dioksida, molekul yang dihasilkan daripada tindak balas kimia yang dicetuskan oleh bintang tuan rumah planet dan cahaya bertenaga tingginya. Di Bumi, lapisan ozon pelindung atmosfera dicipta dengan cara yang sama daripada haba dan cahaya matahari dalam tindak balas fotokimia.

Kedekatan Bocaprins dengan bintang tuan rumahnya menjadikannya subjek yang ideal untuk mengkaji hubungan bintang-planet tersebut. Planet ini lapan kali lebih dekat dengan bintang tuan rumahnya berbanding Mercury dengan matahari kita.

“Ini adalah kali pertama kita melihat bukti konkrit fotokimia – tindak balas kimia yang dimulakan oleh cahaya bintang yang bertenaga – pada eksoplanet,” kata Shang-Min Tsai, seorang penyelidik di Universiti Oxford di United Kingdom, dalam keluaran NASA. “Saya melihat ini sebagai pandangan yang sangat menjanjikan untuk memajukan pemahaman kita tentang atmosfera eksoplanet.”

Sebatian lain yang dikesan dalam atmosfera Bocaprins termasuk natrium, kalium dan wap air, mengesahkan pemerhatian sebelumnya yang dibuat oleh ruang angkasa dan teleskop berasaskan tanah lain, termasuk Teleskop Angkasa Hubble.

Mempunyai senarai lengkap bahan kimia dalam suasana eksoplanet memberikan gambaran tentang bagaimana planet ini – dan mungkin yang lain – terbentuk. Inventori kimia Bocaprins yang pelbagai menunjukkan bahawa berbilang jasad yang lebih kecil, yang dipanggil planetesimal, telah bergabung untuk mencipta goliath akhirnya sebuah planet, dengan saiz yang sama dengan planet kedua terbesar dalam sistem suria kita.

“Ini hanyalah yang pertama daripada banyak exoplanet yang akan dikaji secara terperinci oleh JWST. … Kami sudah pun mendapat keputusan yang sangat menarik,” kata Nestor Espinoza, seorang ahli astronomi di Institut Sains Teleskop Angkasa, kepada CNN. “Ini hanya permulaan.”

Penemuan ini sesuai untuk mencadangkan keupayaan instrumen Webb untuk menjalankan penyiasatan ke atas exoplanet. Dengan mendedahkan deskriptor terperinci tentang atmosfera eksoplanet, teleskop itu telah menunjukkan prestasi di luar jangkaan saintis dan menjanjikan fasa baharu penerokaan ke atas pelbagai jenis eksoplanet di galaksi, menurut NASA.

“Kami akan dapat melihat gambaran besar atmosfera eksoplanet,” kata Laura Flagg, seorang penyelidik di Universiti Cornell dan ahli pasukan antarabangsa yang menganalisis data dari Webb, dalam satu kenyataan. “Sangat menggembirakan apabila mengetahui bahawa segala-galanya akan ditulis semula. Itu adalah salah satu bahagian terbaik untuk menjadi seorang saintis.”

We wish to give thanks to the writer of this article for this amazing content