Dengar bunyi meteoroid menghentam Marikh | Aliran Digital

Bunyi meteoroid terhempas ke Marikh telah ditangkap oleh pendarat InSight NASA, menandakan kali pertama isyarat seismik daripada kesan meteoroid dikesan di planet lain.

InSight Lander telah dihantar ke Marikh pada 2018 untuk mengesan apa yang dipanggil “gempa marikh”, dalam kes ini aktiviti seismik berlaku di bawah permukaan planet merah. Tetapi alat pengesanannya yang sangat sensitif turut menangkap meteoroid yang menghempas ke permukaan Marikh tahun lepas, dan anda boleh mendengarnya berlaku dalam video di bawah.

Kertas kerja baharu yang diterbitkan minggu ini dalam Nature Geoscience melaporkan kesannya, yang berlaku pada 5 September 2021.

Malah, terdapat tiga serangan berasingan, kerana batu angkasa lepas meletup kepada tiga bahagian apabila ia melanda atmosfera Marikh.

Menurut data, meteoroid itu mengenai permukaan Marikh antara 53 dan 180 batu (85 dan 290 kilometer) dari lokasi InSight.

Makmal Jet Propulsion NASA, yang menyelia misi InSight, berkata audio salah satu serangan terdengar seperti “bloop” disebabkan oleh “kesan atmosfera pelik yang didengari apabila bunyi bes tiba sebelum bunyi nada tinggi.”

Ia menghuraikan: “Selepas matahari terbenam, atmosfera mengekalkan sedikit haba yang terkumpul pada siang hari. Gelombang bunyi bergerak melalui atmosfera yang dipanaskan ini pada kelajuan yang berbeza, bergantung pada kekerapannya. Akibatnya, bunyi nada rendah tiba sebelum bunyi nada tinggi. Pemerhati yang hampir dengan impak akan mendengar ‘dentuman’, manakala seseorang yang jauh dari situ akan mendengar bunyi bes terlebih dahulu, menghasilkan ‘bloop.’”

Selepas menentukan lokasi impak yang tepat, NASA menggunakan kamera Eksperimen Sains Pengimejan Resolusi Tinggi (HiRISE) pada Mars Reconnaissance Orbiter untuk mendapatkan warna dekat kawah.

Kolaj ini menunjukkan tiga kesan meteoroid lain yang dikesan oleh seismometer pada pendarat InSight NASA dan ditangkap oleh Mars Reconnaissance Orbiter agensi itu menggunakan kamera HiRISEnya. NASA/JPL-Caltech/University of Arizona.

HiRISE melihat panjang gelombang yang tidak dapat dikesan oleh mata manusia, jadi saintis menukar penapis kamera untuk meningkatkan warna imej. “Kawasan yang kelihatan biru di sekitar kawah adalah tempat habuk telah dikeluarkan atau terganggu oleh letupan kesan,” jelas NASA. “Debu Marikh adalah terang dan merah, jadi apabila mengeluarkannya menjadikan permukaan kelihatan agak gelap dan biru.”

Walaupun pengesanan serangan meteoroid merupakan perkembangan yang menarik untuk pasukan InSight, kerja utama pendarat adalah untuk mengesan gempa bumi, dengan penderianya mengesan lebih daripada 1,300 sejak ia mula beroperasi pada 2018. Pada bulan Mei, ia mengesan gempa paling kuat pernah diperhatikan di planet lain.

Malangnya, InSight akan menamatkan operasinya sebagai pengumpulan habuk secara beransur-ansur pada panel solarnya menghalangnya daripada mengumpul kuasa yang mencukupi untuk berfungsi dengan berkesan.

Namun, pasukan InSight mempunyai banyak data daripada misi itu, yang dianggapnya satu kejayaan besar.

Malah, pasukan itu masih meneliti sebahagian besar daripadanya, sebahagiannya dengan harapan untuk mencari bukti serangan meteoroid lain yang mungkin terlepas. Ia berkata kesan lain mungkin telah dikaburkan oleh bunyi daripada angin atau oleh perubahan bermusim di atmosfera, tetapi kini ia mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang tandatangan seismik tersendiri batu yang melanda Marikh, ia yakin ia akan menemui lebih banyak contoh serangan meteoroid melalui analisis lanjut data lepas InSight.

Syor Editor