Dengar bunyi ngeri dari bergema lubang hitam

Ahli astronomi telah dapat menentukan lokasi lapan pasangan lubang hitam yang jarang ditemui dan bintang-bintang yang mengorbitnya, terima kasih kepada gema sinar-X yang dikeluarkannya. Sebelum ini, terdapat hanya dua pasangan yang diketahui memancarkan gema sinar-X di galaksi kita.

Perduaan lubang hitam berlaku apabila fenomena langit ini diorbit oleh bintang, yang kadangkala mereka gunakan untuk menyedut gas dan habuk sebagai makanan ringan.

Gema telah ditukar kepada gelombang bunyi yang mungkin membuatkan anda terjaga pada waktu malam.

Penemuan daripada kajian itu, diterbitkan pada hari Isnin di Jurnal Astrofizikboleh membantu saintis memahami bagaimana lubang hitam berkembang.

Anatomi ledakan lubang hitam

Pasukan penyelidik membangunkan alat automatik yang digelar “Mesin Gema” untuk mencari gema daripada binari lubang hitam dalam data satelit.

Semasa kajian mereka, para penyelidik menggunakan Mesin Reverberation untuk melihat melalui data yang dikumpul oleh teleskop X-ray NASA yang dipanggil Neutron star Interior Composition Explorer, atau NICER, yang merupakan sebahagian daripada Stesen Angkasa Antarabangsa.

“Kami melihat tandatangan baru gema dalam lapan sumber,” penulis kajian pertama Jingyi Wang, seorang pelajar siswazah di Institut Teknologi Massachusetts, dalam satu kenyataan. “Lubang hitam berjulat jisim dari lima hingga 15 kali jisim matahari, dan semuanya berada dalam sistem binari dengan bintang biasa, berjisim rendah, seperti matahari.”

Selepas mengumpul lapan gema, para penyelidik membandingkannya untuk melihat bagaimana lubang hitam berubah apabila ia mengeluarkan ledakan sinar-X. Potret serupa muncul untuk lapan sistem binari.

Apabila lubang hitam menarik bahan dari bintang yang mengorbit, ia boleh melancarkan “jet” zarah terang yang mengalir ke angkasa dengan hampir kelajuan cahaya. Pasukan penyelidik menyedari bahawa semasa proses ini, lubang hitam akan mengeluarkan denyar terakhir yang sangat bertenaga sebelum ia beralih kepada keadaan tenaga rendah.

Lohong hitam menyemarakkan kelahiran bintang telah membuat saintis melakukan pengambilan dua kali

Apabila letupan terakhir itu berlaku, ini mungkin bermakna cincin plasma (atau korona) yang sangat bertenaga lubang hitam itu sedang melepaskan zarah bertenaga sebelum ia hilang.

Ahli astronomi boleh menggunakan penemuan ini pada lubang hitam supermasif yang lebih besar, yang berfungsi sebagai “enjin” di pusat galaksi dan boleh menembak keluar zarah yang boleh membentuk pembentukan galaksi.

“Peranan lubang hitam dalam evolusi galaksi adalah persoalan yang luar biasa dalam astrofizik moden, ” kata pengarang kajian Erin Kara, penolong profesor fizik di MIT, dalam satu kenyataan.

“Menariknya, binari lubang hitam ini kelihatan seperti lubang hitam supermasif ‘mini’, jadi dengan memahami letusan dalam sistem kecil yang berdekatan ini, kita dapat memahami bagaimana letusan serupa dalam lubang hitam supermasif mempengaruhi galaksi di mana ia berada.”

Mengubah gema X-ray kepada bunyi

Gema pelepasan sinar-X ini boleh membantu ahli astronomi memetakan lokasi lubang hitam. Ia tidak seperti ekolokasi yang digunakan oleh kelawar untuk navigasi. Kelawar melepaskan panggilan yang melantun dari halangan dan kembali sebagai gema, dan panjang gema itu kembali membantu kelawar menentukan jarak objek.

Gema lubang hitam dicipta oleh dua jenis cahaya sinar-X yang dilepaskan daripada korona, dan ahli astronomi boleh menggunakan jumlah masa yang diperlukan untuk teleskop mengesan kedua-dua jenis itu untuk mengesan bagaimana lubang hitam berubah semasa ia menelan bahan daripada bintang.

Sendawa yang melahap bintang dari lubang hitam Bima Sakti kita dikesan oleh ahli astronomi

Gema lubang hitam bukanlah bunyi sebenar yang boleh kita dengar tanpa bantuan, jadi Kara bekerjasama dengan Kyle Keane, pensyarah di jabatan sains dan kejuruteraan bahan MIT, dan Ian Condry, profesor di jabatan antropologi MIT, untuk mengubahnya menjadi gelombang bunyi.

Pasukan menjejaki perubahan dalam gema sinar-X, menentukan ketinggalan masa semasa peringkat peralihan dan mengesan persamaan dalam evolusi setiap ledakan lubang hitam.

Hasilnya terdengar seperti sesuatu dari filem sci-fi 1950-an.

“Kami berada pada permulaan untuk dapat menggunakan gema cahaya ini untuk membina semula persekitaran yang paling dekat dengan lubang hitam, ” kata Kara. “Sekarang kami telah menunjukkan gema ini biasanya diperhatikan, dan kami dapat menyiasat sambungan antara cakera lubang hitam, jet dan korona dengan cara yang baharu.”

Dan jika anda ingin mendengar bunyi lubang hitam yang lebih menyeramkan, NASA baru sahaja mengeluarkan campuran semula daripada beberapa lubang hitam sonifikasi untuk kesenangan anda mendengar.

We wish to say thanks to the writer of this article for this remarkable material