Dinosaur sudah merosot apabila asteroid melanda 66 juta tahun yang lalu, dakwaan kajian

Tetapi kajian baru menunjukkan bahawa dinosaur keluar dengan lebih banyak ‘merengek’.

Penyelidik dari Akademi Sains China mengkaji lebih daripada 1,000 fosil telur dinosaur dan kulit telur, dan mendakwa haiwan itu sudah merosot apabila asteroid itu melanda – mungkin akibat perubahan iklim.

‘Keputusan kami menyokong penurunan jangka panjang dalam biodiversiti dinosaur global sebelum 66 juta tahun yang lalu, yang mungkin menetapkan peringkat untuk kepupusan besar-besaran dinosaur nonavian Cretaceous,’ tulis pasukan itu dalam kajian mereka, yang diterbitkan dalam PNAS.

Mereka sering digambarkan sebagai keluar dengan ‘dentuman’ selepas asteroid besar melanda Bumi 66 juta tahun lalu. Tetapi satu kajian baru menunjukkan bahawa dinosaur keluar dengan lebih banyak ‘merengek’ daripada dentuman

Penyelidik dari Akademi Sains China mengkaji lebih daripada 1,000 fosil telur dinosaur dan kulit telur, dan mendakwa haiwan itu sudah merosot apabila asteroid melanda.

Dinosaur memerintah dan menguasai Bumi sehingga sekitar 66 juta tahun yang lalu.

Asteroid selebar enam batu dipanggil Chicxulub merempuh kawasan yang kini dikenali sebagai Mexico, mencetuskan kepupusan besar-besaran yang membunuh lebih 75 peratus spesies Bumi.

Walaupun kajian terdahulu telah menunjukkan bahawa pelbagai jenis dinosaur telah berada di Bumi sebelum asteroid itu melanda, sehingga kini tidak jelas sama ada mereka berada dalam kemuncaknya, atau sudah merosot.

Kebanyakan data pada hari terakhir dinosaur berasal dari Amerika Utara, tetapi untuk kajian ini, para penyelidik beralih kepada rekod di China.

Pasukan itu mengkaji lebih daripada 1,000 fosil telur dinosaur dan kulit telur dari Lembangan Shanyang di tengah China. Fosil-fosil ini berasal dari jujukan batuan, yang mana para penyelidik dapat menua menggunakan pemodelan komputer

Penemuan mereka menunjukkan terdapat penurunan dalam kepelbagaian dinosaur dalam tempoh dua juta tahun, dengan 1,000 fosil telur hanya dimiliki oleh tiga spesies - Macroolithus yaotunensis, Elongatoolithus elongatus, dan Stromatoolithus pinglingensis

Penemuan mereka menunjukkan terdapat penurunan dalam kepelbagaian dinosaur dalam tempoh dua juta tahun, dengan 1,000 fosil telur hanya dimiliki oleh tiga spesies – Macroolithus yaotunensis, Elongatoolithus elongatus, dan Stromatoolithus pinglingensis

Fosil-fosil ini berasal dari jujukan batuan, yang mana para penyelidik dapat menua menggunakan pemodelan komputer.

Ini membolehkan mereka mencipta garis masa hampir dua juta tahun pada penghujung Cretaceous – tempoh sebelum kepupusan – yang kemudiannya boleh dibandingkan dengan data dari seluruh dunia.

Penemuan mereka menunjukkan terdapat penurunan dalam kepelbagaian dinosaur sepanjang tempoh dua juta tahun, dengan 1,000 fosil telur hanya dimiliki oleh tiga spesies – Macroolithus yaotunensis, Elongatoolithus elongatus, dan Stromatoolithus pinglingensis.

Beberapa tulang dinosaur lain telah ditemui di rantau ini, menunjukkan bahawa tyrannosaur dan sauropod juga tinggal di kawasan itu kira-kira 66.4 dan 68.2 juta tahun yang lalu.

‘Sebilangan kecil dinosaur di Lembangan Shanyang dan tengah China jauh dari dunia yang digambarkan di Taman Jurassic,’ kata pasukan itu dalam satu kenyataan.

Walaupun sebab penurunan ini membawa kepada asteroid masih tidak jelas, para penyelidik mempunyai beberapa teori.

‘Penurunan jangka panjang di seluruh dunia dalam kepelbagaian dinosaur hingga akhir Zaman Cretaceous dan bilangan keturunan dinosaur yang rendah untuk beberapa juta tahun kebelakangan ini mungkin berpunca daripada turun naik iklim global yang diketahui dan letusan gunung berapi yang besar, iaitu, dari Perangkap Deccan di India,’ mereka mencadangkan.

‘Faktor-faktor ini mungkin telah menyebabkan ketidakstabilan seluruh ekosistem, sekali gus menjadikan dinosaur bukan burung terdedah kepada kepupusan besar-besaran bertepatan dengan kesan asteroid.’

BAGAIMANA DINOSAURUS PUPUS SEKITAR 66 JUTA TAHUN LALU

Dinosaur memerintah dan menguasai Bumi sekitar 66 juta tahun yang lalu, sebelum mereka pupus secara tiba-tiba.

Peristiwa kepupusan Cretaceous-Tertiary adalah nama yang diberikan kepada kepupusan besar-besaran ini.

Ia dipercayai selama bertahun-tahun bahawa perubahan iklim memusnahkan rantai makanan reptilia besar itu.

Pada tahun 1980-an, ahli paleontologi menemui lapisan iridium.

Ini adalah unsur yang jarang berlaku di Bumi tetapi ditemui dalam kuantiti yang banyak di angkasa.

Apabila ini bertarikh, ia bertepatan dengan apabila dinosaur hilang daripada rekod fosil.

Sedekad kemudian, saintis menemui Kawah Chicxulub yang besar di hujung Semenanjung Yucatán Mexico, yang bermula pada zaman yang dipersoalkan.

Konsensus saintifik kini mengatakan bahawa kedua-dua faktor ini dikaitkan dan kedua-duanya mungkin disebabkan oleh asteroid besar yang terhempas ke Bumi.

Dengan saiz yang diunjurkan dan halaju hentaman, perlanggaran itu akan menyebabkan gelombang kejutan yang besar dan berkemungkinan mencetuskan aktiviti seismik.

Kejatuhan itu akan menghasilkan kepulan abu yang mungkin meliputi seluruh planet dan menjadikannya mustahil untuk dinosaur untuk terus hidup.

Haiwan dan spesies tumbuhan lain mempunyai jangka masa yang lebih pendek antara generasi yang membolehkan mereka terus hidup.

Terdapat beberapa teori lain tentang apa yang menyebabkan kematian haiwan yang terkenal.

Satu teori awal ialah mamalia kecil memakan telur dinosaur dan satu lagi mencadangkan bahawa angiosperma toksik (tumbuhan berbunga) membunuh mereka.

Iklan