Dinosaur tidak dihapuskan oleh asteroid 66 juta tahun yang lalu, kajian mencadangkan

Adakah asteroid benar-benar bertanggungjawab untuk kematian dinosaur? (Getty)

Sekitar 66 juta tahun yang lalu, sebuah asteroid gergasi telah merempuh planet kita, melepaskan ribut api yang dahsyat yang memadamkan matahari dan membunuh dinosaur.

Atau adakah ia? Satu kajian baru telah menimbulkan keraguan tentang teori bahawa dinosaur telah dihapuskan semata-mata oleh a asteroid sebesar gunung – sebaliknya menuding jari ke arah gunung berapi.

Penyelidik percaya bahawa letusan ‘basalt banjir’ yang besar merentasi benua adalah punca kepupusan besar-besaran – dan lain-lain dalam sejarah Bumi.

Kehadiran asteroid hanya memburukkan keadaan, kata mereka.

Kajian mereka, diterbitkan dalam Prosiding Akademi Sains Kebangsaan (PNAS), mendakwa aktiviti gunung berapi nampaknya telah menjadi pemacu utama kepupusan besar-besaran.

Baca lebih lanjut; Tinggalan purba boleh menulis semula sejarah kecerdasan manusia

Malah, jenis aktiviti gunung berapi tertentu juga boleh menjelaskan kepupusan besar-besaran lain dalam sejarah, kata para penyelidik.

Pengarang bersama Brenhin Keller, seorang penolong profesor sains bumi di Kolej Dartmouth di New Hampshire, berkata: “Semua teori lain yang cuba menjelaskan apa yang membunuh dinosaur, termasuk gunung berapi, mendapat wap apabila kawah hentaman Chicxulub ditemui.”

Tetapi, tambahnya, terdapat sangat sedikit bukti kejadian impak serupa yang bertepatan dengan kepupusan besar-besaran lain walaupun penerokaan berdekad-dekad.

Keller berkata: “Walaupun sukar untuk menentukan sama ada letusan gunung berapi tertentu menyebabkan satu kepupusan besar-besaran tertentu, keputusan kami menjadikannya sukar untuk mengabaikan peranan gunung berapi dalam kepupusan.”

Para penyelidik mendapati bahawa empat daripada lima kepupusan besar-besaran berlaku pada masa yang sama sebagai sejenis curahan gunung berapi yang dipanggil basalt banjir.

Letusan ini membanjiri kawasan yang luas – malah seluruh benua – dengan lava dalam masa sejuta tahun sahaja, sekelip mata geologi.

Mereka meninggalkan cap jari gergasi sebagai bukti – kawasan yang luas seperti langkah, batu igneus (dipejal daripada lava yang meletus) yang ahli geologi panggil “wilayah igneus besar”.

Untuk dikira sebagai “besar”, wilayah igneus mesti mengandungi sekurang-kurangnya 100,000 kilometer padu magma.

Baca lebih lanjut: “Planet penyangak” misteri mungkin lebih pelik daripada yang kita sangka

Untuk konteks, letusan Gunung St. Helens pada tahun 1980 melibatkan kurang daripada satu kilometer padu magma.

Satu siri letusan di Siberia masa kini mencetuskan kepupusan besar-besaran yang paling merosakkan kira-kira 252 juta tahun yang lalu, melepaskan nadi karbon dioksida yang besar ke atmosfera dan hampir mencekik semua kehidupan.

Menjadi saksi ialah Perangkap Siberia, kawasan besar batuan gunung berapi kira-kira saiz Australia.

Letusan gunung berapi juga menggegarkan benua kecil India sekitar masa dinosaur yang hebat mati, mewujudkan apa yang dikenali hari ini sebagai dataran tinggi Deccan. Ini, sama seperti serangan asteroid, akan mempunyai kesan global yang meluas, menyelubungi atmosfera dalam habuk dan asap toksik, dinosaur sesak nafas dan hidupan lain selain mengubah iklim pada skala yang lama.

Para penyelidik membandingkan anggaran terbaik letusan basalt banjir dengan tempoh pembunuhan spesies drastik dalam skala masa geologi, termasuk tetapi tidak terhad kepada lima kepupusan besar-besaran.

Paul Renne, profesor di kediaman sains bumi dan planet di University of California, Berkeley, berkata: “Keputusan kami menunjukkan bahawa kemungkinan besar akan berlaku kepupusan besar-besaran di sempadan tertiari Cretaceous dengan magnitud yang ketara, tidak kira sama ada terdapat kesan atau tidak, yang boleh ditunjukkan secara lebih kuantitatif sekarang.

“Hakikat bahawa terdapat impak sudah pasti memburukkan keadaan.”

Kadar letusan Deccan Traps di India menunjukkan bahawa peringkat itu ditetapkan untuk kepupusan yang meluas walaupun tanpa asteroid, kata pengarang utama Theodore Green.

Green, yang menjalankan penyelidikan ini sebagai sebahagian daripada program persekutuan senior di Dartmouth dan kini pelajar siswazah di Princeton, menambah bahawa kesannya ialah pukulan berganda yang lantang membunyikan lonceng maut untuk dinosaur.

Letusan basalt banjir tidak biasa dalam rekod geologi, kata Green. Skala terakhir yang setanding tetapi jauh lebih kecil berlaku kira-kira 16 juta tahun yang lalu di Barat Laut Pasifik AS.

“Walaupun jumlah karbon dioksida yang dibebaskan ke atmosfera dalam perubahan iklim moden masih jauh lebih kecil daripada jumlah yang dikeluarkan oleh wilayah igneus yang besar, syukurlah,” kata Keller, “kami memancarkannya dengan sangat cepat, itulah sebabnya. untuk mengambil berat.”

Tonton: Jejak dinosaur muncul selepas kemarau di Texas