DNA Manusia Tertua Ditemui di UK Mendedahkan Asal-usul Orang Inggeris Awal

Gigi dan tulang dari Gua Kendrick di Wales Utara.

Jenazah manusia dari Gua Kendrick, dari mana DNA diekstrak baru-baru ini.
Imej: R. Stevens

Penyelidik yang menyiasat tinggalan purba yang ditemui di England dan Wales telah menentukan bahawa ia mengandungi beberapa DNA manusia tertua yang pernah diperoleh di United Kingdom. DNA menunjukkan Britain telah diduduki oleh dua kumpulan yang tidak berkaitan, yang saintis percaya berhijrah ke pulau itu pada akhir zaman ais terakhir.

“Menemui dua keturunan yang begitu dekat pada masanya di Britain, hanya selang satu milenium atau lebih, menambah gambaran yang muncul tentang [Paleolithic] Eropah, yang merupakan salah satu populasi yang berubah dan dinamik,” kata Mateja Hajdinjak, pakar genetik yang pakar dalam DNA purba di Institut Francis Crick, di sebuah Kolej Universiti London. lepaskan. Penyelidikan adalah diterbitkan hari ini dalam Nature Ecology & Evolution.

Pasukan itu melihat DNA daripada mayat dua individu, yang ditemui di gua-gua di England dan Wales. Bahasa Inggeris kekal bertarikh kira-kira 15,000 tahun dahulu, manakala bahasa Wales kekal pada kira-kira 13,500 tahun dahulu. Jenazah yang lebih tua ditemui di Gua Gough, Somerset, dan mayat yang lebih baru ditemui di Gua Kendrick di Wales.

Semasa orang-orang ini masih hidup, Britain terikat dengan benua Eropah dengan jambatan darat yang kini tenggelam dipanggil Doggerland. Apabila iklim menjadi panas dan glasier mencairkan, paras laut meningkat, memotong pulau itu.

Kedua-dua jenazah adalah dari zaman Pleistosen lewat, zaman yang dicirikan oleh Neanderthal dan mamot berbulu dan berakhir dengan kesimpulan zaman ais terkini kira-kira 12,000 tahun yang lalu.

Menjujukan DNA dan membandingkannya dengan DNA yang dianalisis sebelum ini daripada Eurasia Barat dan Utara Afrika mendedahkan individu sejarah. Nenek moyang individu Gua Gough tiba dari barat laut Eropah dalam penghijrahan kira-kira 16,000 tahun yang lalu, manakala tdia individu Gua Kendrick kelihatan telah turun daripada kumpulan pemburu-pengumpul barat yang tiba di Britain kira-kira 14,000 tahun yang lalu, dengan asal-usul di Timur berhampiran.

Serpihan muka dari Gua Gough.

Selain menyusun DNA dua orang, para penyelidik juga menjalankan analisis kimia tulang dan gigi lain yang ditemui di tapak tersebut. Mereka yang tinggal berhampiran Gua Kendrick mungkin memakan makanan laut dan air tawar, manakala mereka yang tinggal di Gua Gough terselamat daripada mamalia darat seperti auroch dan rusa merah.

Gua Gough juga merupakan tempat penemuan mayat Cheddar Man. Lelaki Cheddar adalah seorang yang tidak bertoleransi laktosa yang meninggal dunia pada pertengahan 20-an kira-kira 10,000 tahun yang lalu, yang mayatnya ditemui pada tahun 1903.

“Kami tahu dari kerja kami sebelum ini, termasuk kajian Cheddar Man, bahawa pemburu-pengumpul barat berada di Britain sekitar 10,500 tahun. [before present]tetapi kami tidak tahu bila mereka mula-mula tiba di Britain, dan sama ada ini adalah satu-satunya populasi yang hadir,” kata pengarang bersama kajian Selina Brace, ahli paleobiologi di Muzium Sejarah Alam Britain, di tempat yang sama. lepaskan.

Kumpulan di dua gua itu juga mempunyai amalan budaya yang berbeza. Tulang haiwan yang dihias—dan tiada tulang dengan tanda-tanda penggunaan—menunjukkan bahawa gua di Wales digunakan terutamanya untuk pengebumian, dan bukannya pekerjaan. Sementara itu, tulang yang dikunyah dan tengkorak yang dibentuk menjadi cawan di Gua Gough menunjukkan bahawa ia penduduk adalah kanibal ritualistik.

Masih banyak yang perlu dihuraikan tentang masa orang tiba di Britain dan cara populasi purba tersebut berinteraksi, tetapi penyelidikan baharu memberi petunjuk kepada kita tentang asal usul dua kumpulan awal.

Lagi: Penyelesaian Zaman Besi Dengan Rumah Bulat Besar dan Perhiasan Rom Ditemui di UK