Eksoplanet Paling Jauh Yang Pernah Ditemui oleh Kepler Adalah… Mengejutkan Biasa

Sebuah exoplanet dengan jarak 17,000 tahun cahaya dari Bumi telah ditemui bersembunyi dalam data yang dikumpul oleh Teleskop Angkasa Kepler yang kini telah bersara.

Ia adalah dunia paling jauh yang pernah diambil oleh balai cerap pemburu planet, dua kali ganda jarak rekod sebelumnya. Menariknya, exoplanet hampir kembar tepat Musytari – jisim yang serupa, dan mengorbit pada jarak yang hampir sama dengan jarak Musytari dari Matahari.

Dinamakan K2-2016-BLG-0005Lb, ia mewakili exoplanet pertama yang disahkan daripada larian data 2016 yang mengesan 27 objek yang mungkin menggunakan teknik yang dipanggil graviti microlensing dan bukannya kaedah pengesanan utama Kepler. Penemuan telah diserahkan kepada Notis Bulanan Persatuan Astronomi Dirajadan ialah tersedia pada pelayan pracetak arXiv.

“Kepler tidak pernah direka bentuk untuk mencari planet menggunakan kanta mikro jadi, dalam banyak cara, sangat mengagumkan bahawa ia telah melakukannya,” kata ahli astronomi Eamonn Kerin daripada Universiti Manchester.

Kapal angkasa Kepler memainkan peranan penting dalam meniup bidang astronomi eksoplanet terbuka luas. Ia dilancarkan pada 2009, dan menghabiskan hampir 10 tahun memburu planet di luar Sistem Suria, atau exoplanet. Pada masa itu, pemerhatiannya mendedahkan lebih 3,000 eksoplanet yang disahkan, dan 3,000 lagi calon.

Tekniknya cerdik dan mudah menipu. Kepler merenung bidang bintang, dioptimumkan untuk mengesan penurunan samar dan kerap dalam cahaya bintang yang menunjukkan eksoplanet berada dalam orbit mengelilingi bintang. Ini dipanggil kaedah transit, dan ia bagus untuk mencari eksoplanet berdekatan yang lebih besar yang mengorbit dekat dengan bintang mereka.

Mikrolensing adalah sedikit rumit, memanfaatkan ciri graviti dan penjajaran peluang. Jisim jasad seperti planet mencipta kelengkungan graviti ruang-masa di sekelilingnya. Jika planet itu kemudiannya melintas di hadapan sebuah bintang, ruang masa yang melengkung pada asasnya bertindak seperti kaca pembesar yang sangat samar dan seketika menyebabkan cahaya bintang menjadi cerah.

Pelensan mikro graviti sangat baik untuk mencari eksoplanet pada jarak yang jauh dari Bumi, mengorbit bintang mereka pada jarak yang agak jauh, hingga ke jisim planet yang sangat kecil. Eksoplanet galaksi paling jauh yang ditemui setakat ini telah diambil oleh kanta mikro, dunia berjisim Bumi 25,000 tahun cahaya jauhnya.

Memandangkan Kepler dioptimumkan untuk mengesan perubahan dalam cahaya bintang, satu pasukan penyelidik yang diketuai oleh University of Manchester baru-baru ini berfikir untuk melihat data Kepler untuk peristiwa kanta mikro, daripada tetingkap pemerhatian selama beberapa bulan pada 2016. Mereka mengenal pasti 27 peristiwa, lima daripadanya adalah baharu sepenuhnya, belum dikenal pasti dalam data daripada teleskop berasaskan darat.

“Untuk melihat kesannya sama sekali memerlukan penjajaran yang hampir sempurna antara sistem planet latar depan dan bintang latar belakang,” Kerin menjelaskan.

“Peluang bintang latar belakang dipengaruhi oleh planet ini adalah berpuluh hingga ratusan juta berbanding satu. Tetapi terdapat ratusan juta bintang ke arah pusat galaksi kita. Jadi Kepler hanya duduk dan memerhati mereka selama tiga bulan. “

Salah satu daripada lima acara itu ialah K2-2016-BLG-0005Lb, dan ia kelihatan menjanjikan untuk eksoplanet yang mengorbit bintang. Oleh itu, pasukan itu mencari set data daripada lima tinjauan berasaskan darat yang melihat tompokan langit yang sama pada masa Kepler berada, untuk menyokong isyarat mereka.

Mereka mendapati bahawa Kepler memerhati isyarat lebih awal sedikit, dan lebih lama sedikit, daripada lima tinjauan berasaskan darat. Dataset gabungan ini membolehkan pasukan menentukan bahawa eksoplanet adalah sekitar 1.1 kali jisim Musytari, mengorbit bintangnya pada jarak bulat 4.4 unit astronomi. Jarak purata Musytari dari Matahari ialah 5.2 unit astronomi.

“Perbezaan sudut pandang antara Kepler dan pemerhati di Bumi membolehkan kami membuat triangulasi di mana di sepanjang garis penglihatan kami terletak sistem planet,” Kerin berkata.

“Kepler juga dapat memerhati tanpa gangguan oleh cuaca atau cahaya siang, membolehkan kita menentukan dengan tepat jisim eksoplanet dan jarak orbitnya dari bintang tuan rumahnya. Ia pada asasnya adalah kembar seiras Musytari dari segi jisim dan kedudukannya dari Matahari, iaitu kira-kira 60 peratus daripada jisim Matahari kita sendiri.”

Walaupun pada masa ini kami tidak mempunyai lebih banyak data mengenai sistem, penemuan ini mempunyai implikasi untuk pencarian kami untuk hidupan luar angkasa. Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa Musytari mungkin memainkan peranan penting dalam keadaan yang membolehkan Bumi muncul dan berkembang maju di Bumi; mencari analog Musytari yang mengorbit bintang jauh boleh menjadi cara untuk mengenal pasti keadaan ini.

Hakikat bahawa Kepler, instrumen yang tidak direka untuk kanta mikro, dapat membuat pengesanan seperti ini, petanda baik untuk instrumen akan datang yang kehendak direka untuk mikrolensing. Teleskop Angkasa Rom Nancy Grace NASA, dijadualkan dilancarkan dalam tempoh lima tahun akan datangakan mencari acara kanta mikro, begitu juga dengan ESA Eucliddijadualkan untuk pelancaran tahun depan.

Pengesanan ini boleh merevolusikan pemahaman kita tentang exoplanet.

“Kami akan belajar bagaimana tipikal seni bina sistem suria kita sendiri,” Kerin berkata. “Data itu juga akan membolehkan kami menguji idea kami tentang cara planet terbentuk. Ini adalah permulaan lembaran baru yang menarik dalam pencarian kami untuk dunia lain.”

Penyelidikan telah diserahkan kepada Notis Bulanan Persatuan Astronomi Diraja dan tersedia pada arXiv.

We wish to give thanks to the writer of this short article for this incredible content