Eksoplanet Super Bumi yang mengorbit bintang berdekatan ditemui

Ross 508: RV yang diperhatikan dan penyelesaian orbital paling sesuai. Kredit: Harakawa et al., 2022.

Pasukan ahli astronomi antarabangsa melaporkan penemuan eksoplanet Bumi super baharu yang mengorbit bintang kerdil M berdekatan yang dikenali sebagai Ross 508. Dunia makhluk asing yang baru ditemui, yang menerima sebutan Ross 508 b, ternyata sekurang-kurangnya empat kali lebih besar. daripada planet kita. Penemuan itu diperincikan dalam kertas kerja yang diterbitkan pada 24 Mei di arXiv.org.

“Super-Earths” ialah planet lebih besar daripada Bumi tetapi tidak melebihi jisim Neptun. Walaupun istilah “super-Earth” hanya merujuk kepada jisim planet, ia juga digunakan oleh ahli astronomi untuk menggambarkan planet yang lebih besar daripada Bumi tetapi lebih kecil daripada apa yang dipanggil “mini-Neptunes” (dengan jejari antara dua hingga empat Bumi. jejari).

Kini, ahli astronomi yang diketuai oleh Hiroki Harakawa dari Teleskop Subaru telah menemui planet baharu kelas super-Bumi. Menggunakan instrumen InfraRed Doppler (IRD) pada teleskop Subaru 8.2-m, mereka menjalankan pengukuran halaju jejari (RV) Ross 508—kerdil M jenis spektrum M4.5, terletak kira-kira 36.5 tahun cahaya jauhnya.

“Kami menunjukkan bahawa kerdil M4.5 Ross 508 mempunyai berkala RV yang ketara pada 10.75 hari dengan kemungkinan alias pada 1.099 dan 0.913 hari. Berkala ini tidak mempunyai pasangan dalam fotometri atau penunjuk aktiviti bintang, tetapi sesuai dengan orbit Keplerian kerana ke planet baru, Ross 508 b,” jelas para penyelidik.

Eksoplanet Ross 508 b yang baru ditemui mempunyai jisim minimum empat jisim Bumi dan mengorbit perumahnya setiap 10.75 hari pada jarak kira-kira 0.053 AU daripadanya. Menurut ahli astronomi, ini menunjukkan insolasi purata orbit kira-kira 1.4 kali ganda nilai Bumi, meletakkan planet ini berhampiran pinggir dalam zon boleh didiami Ross 508.

Sipi orbit yang tepat bagi Ross 508 b masih tidak diketahui dan kajian lanjut mengenai perkara ini boleh memberikan maklumat penting tentang asal usul planet ini. Para penyelidik mengandaikan bahawa Ross 508 b mungkin telah terbentuk di luar garisan salji (kira-kira 0.16 AU) dan mengalami penghijrahan Jenis I ke dalam. Mereka menyatakan bahawa walaupun jika kesipian dunia asing yang berhijrah pada mulanya adalah tinggi, ia boleh diredam oleh daya yang dikenakan ke atas planet oleh gelombang ketumpatan.

Bintang induk Ross 508 mempunyai jejari kira-kira 0.21 jejari suria dan jisim kira-kira 0.18 jisim suria, yang menghasilkan ketumpatan pada tahap 26.5 g/cm3. Bintang itu mempunyai suhu berkesan 3,071 K dan kemetalannya dianggarkan -2.0.

Merumuskan keputusan, pengarang kertas berharap tinjauan masa depan dengan IRD dan spektrograf inframerah dekat berketepatan tinggi lain akan membolehkan penemuan planet di sekitar lebih banyak bintang seperti Ross 508.

“Penemuan kami menunjukkan bahawa carian RV dekat inframerah boleh memainkan peranan penting untuk mencari planet berjisim rendah di sekeliling kerdil M yang sejuk seperti Ross 508. (…) Penjelajahan exoplanet akan dimajukan oleh tinjauan RV kerdil lewat M yang lain menggunakan spektrograf penyebaran tinggi, seperti HPF, CARMENES, dan SPIROU, serta exoplanet tinjauan menggunakan teknik transit dari angkasa (cth, TESS) dan tanah (cth, SPECULOOS),” penyelidik membuat kesimpulan.

Dua eksoplanet jisim Saturnus baharu ditemui