Eksperimen Mengejutkan Menunjukkan Otak Kita Menggunakan Pengiraan Kuantum

Hasil eksperimen untuk meneroka otak manusia dan cara kerjanya, yang diadaptasi daripada idea yang dibangunkan untuk membuktikan kewujudan graviti kuantum, menunjukkan bahawa otak kita gunakan pengiraan kuantum.

Para saintis percaya otak kita boleh menggunakan pengiraan kuantum selepas mengambil konsep yang dibangunkan untuk membuktikan kewujudan graviti kuantum dan menyesuaikannya untuk meneroka otak manusia dan cara kerjanya. Penemuan itu mungkin memberi penerangan tentang kesedaran, yang cara kerjanya tetap sukar untuk difahami dan dijelaskan secara saintifik. Proses otak kuantum juga boleh menjelaskan mengapa manusia masih boleh mengatasi superkomputer apabila melibatkan keadaan yang tidak dijangka, membuat keputusan atau mempelajari sesuatu yang baharu.

Selepas menyesuaikan idea yang dibangunkan untuk membuktikan kewujudan graviti kuantum untuk meneroka otak manusia dan cara kerjanya, penyelidik dari Kolej Trinity Dublin berfikir bahawa otak manusia boleh menggunakan pengiraan kuantum.

Fungsi otak yang diukur dalam eksperimen juga dikaitkan dengan prestasi ingatan jangka pendek dan kesedaran sedar. Ini menunjukkan bahawa proses kuantum juga merupakan sebahagian daripada fungsi otak kognitif dan sedar.

“Sekiranya keterjeratan adalah satu-satunya penjelasan yang mungkin di sini, maka itu bermakna bahawa proses otak mesti telah berinteraksi dengan putaran nuklear, menjadi pengantara keterjeratan antara putaran nuklear. Hasilnya, kita boleh menyimpulkan bahawa fungsi otak tersebut mestilah kuantum..” — Dr Christian Kerskens

Jika keputusan pasukan boleh disahkan, yang mungkin memerlukan pendekatan pelbagai disiplin lanjutan, mereka akan meningkatkan pemahaman umum kita tentang cara otak berfungsi. Cerapan itu berpotensi mendedahkan bagaimana otak boleh dikekalkan atau bahkan diubati. Mereka juga boleh membantu mendedahkan teknologi inovatif dan membina komputer kuantum yang lebih maju.

Dr. Christian Kerskens ialah pengarang bersama artikel penyelidikan yang diterbitkan pada 7 Oktober di Jurnal Komunikasi Fizik. Beliau juga ketua fizik di Institut Neurosains Kolej Trinity (TCIN), Beliau berkata:

“Kami menyesuaikan idea, dibangunkan untuk eksperimen untuk membuktikan kewujudan graviti kuantum, di mana anda mengambil sistem kuantum yang diketahui, yang berinteraksi dengan sistem yang tidak diketahui. Jika sistem yang diketahui terjerat, maka yang tidak diketahui mestilah sistem kuantum juga. Ia mengelakkan kesukaran untuk mencari alat pengukur untuk sesuatu yang kita tidak tahu apa-apa.

“Untuk eksperimen kami, kami menggunakan putaran proton ‘air otak’ sebagai sistem yang diketahui. ‘Air otak’ terbina secara semula jadi sebagai cecair di dalam otak kita dan putaran proton boleh diukur menggunakan MRI (Pengimejan Resonans Magnetik). Kemudian, dengan menggunakan reka bentuk MRI khusus untuk mencari putaran terjerat, kami menemui isyarat MRI yang menyerupai potensi yang ditimbulkan degupan jantung, satu bentuk isyarat EEG. EEG mengukur arus otak elektrik, yang mungkin dikenali oleh sesetengah orang daripada pengalaman peribadi atau hanya daripada menonton drama hospital di TV.”

Potensi elektrofisiologi seperti potensi yang ditimbulkan oleh degupan jantung biasanya tidak dapat dikesan dengan MRI dan saintis percaya mereka hanya boleh memerhatikannya kerana proton nuklear berputar di dalam otak terjerat.

Dr. Kerskens menambah:

“Sekiranya keterjeratan adalah satu-satunya penjelasan yang mungkin di sini, maka itu bermakna bahawa proses otak mesti telah berinteraksi dengan putaran nuklear, menjadi pengantara keterjeratan antara putaran nuklear. Akibatnya, kita boleh menyimpulkan bahawa fungsi otak tersebut mestilah kuantum.

“Oleh kerana fungsi otak ini juga dikaitkan dengan prestasi ingatan jangka pendek dan kesedaran sedar, kemungkinan proses kuantum tersebut adalah bahagian penting dalam fungsi otak kognitif dan sedar kita.

“Proses otak kuantum boleh menjelaskan mengapa kita masih boleh mengungguli superkomputer apabila ia datang kepada keadaan yang tidak dijangka, membuat keputusan, atau mempelajari sesuatu yang baharu. Eksperimen kami dilakukan hanya 50 meter dari teater kuliah, di mana Schrödinger membentangkan pemikirannya yang terkenal tentang kehidupan, mungkin memberi penerangan tentang misteri biologi, dan kesedaran yang secara saintifik lebih sukar untuk difahami.

Rujukan: “Petunjuk eksperimen fungsi otak bukan klasik” oleh Christian Matthias Kerskens dan David López Pérez, 7 Oktober 2022, Jurnal Komunikasi Fizik.
DOI: 10.1088/2399-6528/ac94be

Penyelidikan ini disokong oleh Yayasan Sains Ireland dan TCIN.

We wish to give thanks to the author of this article for this incredible content