Eksperimen menyelesaikan perdebatan lama tentang evolusi—dalam E. coli, sekurang-kurangnya

Escherichia coli. Kredit: Rocky Mountain Laboratories, NIAID, NIH

Sepasang penyelidik di Michigan State University telah menjalankan eksperimen dengan bakteria Escherichia coli yang bertujuan untuk membantu menyelesaikan perdebatan lama dalam komuniti evolusi. Mereka telah menulis kertas yang menerangkan eksperimen dan keputusan mereka dan telah menyiarkannya pada bioRxiv laman web.

Selama bertahun-tahun, saintis dalam komuniti biologi evolusi telah membahaskan yang mana mempunyai kesan yang lebih besar terhadap proses evolusi—kepelbagaian atau mutasi rawak. Dalam usaha baharu ini, Minako Izutsu dan Richard Lenski menjalankan eksperimen yang melibatkan evolusi dalam bakteria E. coli selama 300 hari yang termasuk ujian yang—kepelbagaian atau mutasi—akan memberi impak paling besar pada mereka. perkembangan evolusi.

Eksperimen itu melibatkan pertumbuhan E. coli di makmal mereka di mana bakteria dibenarkan membiak dalam keadaan yang berbeza-beza selama hampir setahun—cukup lama untuk mereka menghasilkan kira-kira 2,000 generasi.

Pada awalnya, kumpulan bakteria dengan jumlah kepelbagaian genetik yang berbeza diletakkan ke dalam piring Petri dan diberi glukosa dan asid amino D-serine. Tahap kepelbagaian adalah berjulat daripada sifar, untuk sampel klon, kepada kepelbagaian yang boleh dibuat oleh kumpulan dengan mencampur dan memadankan sampel sebelum percubaan. Semua sampel cenderung sama seperti bakteria membesar dan membiak, dan kesemuanya didorong untuk berkembang dengan meminta mereka bersaing untuk mendapatkan makanan dengan strain E. coli yang berbeza. Ujian telah dijalankan di beberapa titik penjanaan, dari 0 hingga 2,000.

Dalam melihat tahap penyesuaian kumpulan yang berbeza, para penyelidik mendapati bahawa pada titik generasi 50, mereka yang bermula sebagai lebih pelbagai mempunyai kelebihan yang jelas-mereka berkembang untuk bersaing dengan lebih baik untuk makanan daripada yang bermula sebagai kurang pelbagai. Tetapi apabila masa berlalu dan lebih banyak generasi dihasilkan, kelebihan itu berkurangan. Dengan kesimpulan kajian, kelebihan telah hilang sama sekali.

Para penyelidik mencadangkan bahawa eksperimen mereka menunjukkan bahawa faedah yang diperoleh daripada kepelbagaian awal tidak lama lagi hilang dalam generasi berikutnya, mencadangkan bahawa mutasi rawak adalah pemacu utama evolusi-sekurang-kurangnya dalam E. coli.

Kerja para penyelidik tidak akan menyelesaikan perdebatan sudah tentu, walaupun selepas kertas mereka disemak dan diterbitkan dalam jurnal yang dihormati. Eksperimen yang sama perlu dijalankan pada makhluk yang lebih kompleks untuk melihat sama ada keputusan mereka dapat dicapai.

Eksperimen evolusi dengan bakteria mencabar kebijaksanaan konvensional tentang saiz dan kos pengeluaran