Fosil Cina Berusia 419 Juta Tahun Menunjukkan Telinga Tengah Manusia Berevolusi Daripada Insang Ikan

Kotak otak 3D Shuyu. Kredit: IVPP

Telinga tengah manusia—yang menempatkan tiga tulang kecil yang bergetar—adalah kunci untuk mengangkut getaran bunyi ke dalam telinga dalam, di mana ia menjadi impuls saraf yang membolehkan kita mendengar.

Bukti embrio dan fosil membuktikan bahawa telinga tengah manusia berkembang daripada spirakel ikan. Walau bagaimanapun, asal usul spirakel vertebrata telah lama menjadi misteri yang tidak dapat diselesaikan dalam evolusi vertebrata.

“Fosil ini memberikan bukti anatomi dan fosil pertama untuk spirakel vertebrata yang berasal dari insang ikan.” — Madya GAI Zhikun

Beberapa 20ke penyelidik abad, percaya bahawa vertebrata awal mesti mempunyai insang spirakular yang lengkap, mencari satu di antara lengkung mandibula dan hyoid vertebrata awal. Walaupun penyelidikan meluas menjangkau lebih daripada satu abad, namun, tiada satu pun ditemui dalam mana-mana fosil vertebrata.

Kini, bagaimanapun, saintis dari Institut Paleontologi dan Paleoantropologi Vertebrat (IVPP) Akademi Sains China dan rakan usaha sama mereka telah menemui petunjuk kepada misteri ini daripada fosil galeaspid berperisai di China.

Penemuan mereka diterbitkan dalam jurnal Sempadan dalam Ekologi dan Evolusi pada 19 Mei 2022.

Menurut Prof. GAI Zhikun dari IVPP, pengarang pertama kajian itu, penyelidik dari institut itu secara berturut-turut mendapati dalam tempoh 20 tahun lalu seorang lelaki berusia 438 juta tahun. Shuyu Fosil ruang otak 3D dan fosil galeaspid berusia 419 juta tahun pertama yang dipelihara sepenuhnya dengan filamen insang dalam ruang bercabang pertama. Fosil ditemui di Changxing, Wilayah Zhejiang dan Qujing, Wilayah Yunnan, masing-masing.

Pembinaan Semula Maya 3D Shuyu

Pembinaan semula maya 3D Shuyu. Kredit: IVPP

“Fosil ini memberikan bukti anatomi dan fosil pertama untuk spirakel vertebrata yang berasal dari insang ikan,” kata GAI.

Sebanyak tujuh endocast maya daripada Shuyu kotak otak kemudiannya dibina semula. Hampir semua butiran anatomi tengkorak Shuyu telah didedahkan dalam tengkorak sebesar kuku, termasuk lima bahagian otak, organ deria, dan saraf kranial dan saluran darah dalam tengkorak.

“Banyak struktur penting manusia boleh dikesan kembali kepada nenek moyang ikan kita, seperti gigi, rahang, telinga tengah, dll. Tugas utama ahli paleontologi adalah untuk mencari pautan penting yang hilang dalam rantai evolusi daripada ikan kepada manusia. Shuyu telah dianggap sebagai pautan hilang utama sama pentingnya dengan Archaeopteryx, Ichthyostega dan Tiktaalik,” kata ZHU Min, ahli akademik Akademi Sains China.

Fosil Galeaspid Berusia 419 Juta Tahun Dipelihara Sepenuhnya Dengan Filamen Insang

Fosil galeaspid pertama berusia 419 juta tahun dipelihara sepenuhnya dengan filamen insang dalam ruang bercabang pertama. Kredit: IVPP

Spirakel adalah lubang kecil di belakang setiap mata yang terbuka ke mulut pada beberapa ikan. Pada jerung dan semua pari, spirakel bertanggungjawab untuk pengambilan air ke dalam ruang bukal sebelum dikeluarkan dari insang. Spirakel selalunya terletak di bahagian atas haiwan yang membenarkan bernafas walaupun haiwan itu kebanyakannya tertimbus di bawah sedimen.

Di dalam Polypterus, ikan bertulang hidup yang paling primitif, spirakel digunakan untuk menghirup udara. Walau bagaimanapun, spirakel ikan akhirnya digantikan dalam kebanyakan spesies bukan ikan kerana ia berkembang untuk bernafas melalui hidung dan mulut mereka. Pada awal tetrapod, spirakel nampaknya telah berkembang dahulu menjadi takuk Otik. Seperti spirakel, ia digunakan dalam pernafasan dan tidak dapat merasakan bunyi. Kemudian spirakel itu berkembang menjadi telinga tetrapod moden, akhirnya menjadi saluran pendengaran yang digunakan untuk menghantar bunyi ke otak melalui tulang telinga dalam yang kecil. Fungsi ini kekal sepanjang evolusi kepada manusia.

“Penemuan kami merapatkan keseluruhan sejarah celah spirakular, menyatukan penemuan terbaru daripada kantung insang vertebrata tanpa rahang fosil, melalui spirakel vertebrata rahang terawal, ke telinga tengah tetrapod pertama, yang menceritakan kisah evolusi yang luar biasa ini, ” kata Prof. Per E. Ahlberg dari Universiti Uppsala dan ahli akademik Akademi Sains Diraja Sweden.

Rujukan: “Evolusi Wilayah Spirakular Daripada Ikan Tanpa Rahang kepada Tetrapod” oleh Zhikun Gai, Min Zhu, Per E. Ahlberg dan Philip CJ Donoghue, 19 Mei 2022, Sempadan dalam Ekologi dan Evolusi.
DOI: 10.3389/fevo.2022.887172