Fosil Dinosaur Berusia 125 Juta Tahun Mempunyai Puting Perut Tertua Dikenali Sains – IGN

Ahli paleontologi telah menemui pusar tertua yang diketahui sains pada fosil dinosaur berusia 125 juta tahun dalam genus Psittacosaurus. Oh, fosil itu juga mempunyai lubang punggung dinosaur pertama yang pernah ditemui.

Seperti yang dilaporkan oleh Sains Langsung, Psittacosaurus hidup semasa zaman Cretaceous, iaitu antara 145 juta hingga 66 juta tahun yang lalu, dan saintis menemui pusar ini selepas mereka mendedahkan fosil kepada pancaran cahaya laser pekat.

Pelukisan artis Psittacosaurus. Kredit Imej: Rekaan Taring Bergerigi

Para saintis ini melaporkan penemuan mereka dalam jurnal Biologi BMC pada 7 Jun dan mengatakan bahawa mereka melihat “jejak nipis parut pusar” yang merupakan “sedikit salah jajaran pada corak kulit dan bersisik di atas perut dinosaur dan merupakan reptilia yang setara dengan pusar mamalia.”

Walaupun mamalia janin mendapat nutrien mereka daripada plasenta, burung dan reptilia mendapat apa yang mereka perlukan daripada kantung kuning telur yang disambungkan ke perut mereka melalui saluran darah. Apabila jenis makhluk ini menetas, kuning telur diserap ke dalam badan dan hanya tinggal parut perut.

Bagi kebanyakan burung dan reptilia, parut sembuh dalam beberapa hari atau minggu, tetapi sesetengah reptilia, termasuk buaya, boleh mempunyai parut “melampaui kematangan seksual.” Fosil ini telah memberi penerangan baharu tentang dinosaur dan memberi petunjuk bahawa sesetengah dinosaur mempunyai parut ini yang tidak sembuh awal.

Fosil itu, yang dikenali sebagai SMF R 4970, adalah sejenis ceratopsian awal yang dipanggil Psittacosaurus mongoliensis yang jatuh ke dalam kumpulan herbivor berparuh yang termasuk Triceratops. Ia ditemui kira-kira 20 tahun yang lalu, dan ia dipelihara dengan baik kerana dinosaur itu “difosilkan semasa berbaring di belakangnya.” Ini juga membawa kepada saintis menemui lubang punggung “sempurna” dan “unik” yang disebut sebelum ini.

“Menggunakan pengimejan LSF, kami mengenal pasti skala tersendiri yang mengelilingi parut umbilik yang panjang dalam spesimen Psittacosaurus, serupa dengan [scars in] cicak dan buaya hidup tertentu,” ahli paleontologi Michael Pittman, penolong profesor di Sekolah Sains Hayat di Universiti China Hong Kong, berkata dalam kenyataan itu. “Kami memanggil parut jenis ini sebagai pusar, dan ia lebih kecil pada manusia. . Spesimen ini adalah fosil dinosaur pertama yang memelihara pusar, yang disebabkan oleh keadaan pemeliharaannya yang luar biasa.”

Selain kepentingannya kepada sains, fosil ini juga telah menjadi subjek “kontroversi penghantaran pulang yang sengit.” Fosil itu ditemui di wilayah China yang tidak diketahui pada tahun 80-an atau 90-an dan “didakwa diseludup keluar negara dan ke pasaran Eropah bawah tanah sebelum dibeli dan dipamerkan pada tahun 2001 di Muzium Senckenberg di Frankfurt, Jerman.”

“Terdapat perdebatan berterusan mengenai pemilikan undang-undang spesimen ini dan usaha untuk menghantarnya pulang ke China tidak berjaya. Pasukan antarabangsa kami yang terdiri daripada ahli Australia, Belgium, British, China dan Amerika semuanya berharap dan menyokong penyelesaian yang baik untuk perdebatan berterusan ini. ,” tulis penyelidik dalam kertas mereka. “Kami fikir adalah penting untuk ambil perhatian bahawa spesimen itu telah diperoleh oleh Muzium Senckenberg untuk mengelakkan penjualannya ke tangan persendirian dan untuk memastikan ketersediaannya untuk kajian saintifik.”

Untuk maklumat lanjut tentang dinosaur, lihat bagaimana Tyrannosaurus Rex sebenarnya mungkin tiga dinosaur berasingan dan dinosaur ditemui baru-baru ini di England yang digelar “Hell Heron” dan “Riverbank Hunter.”

Ada petua untuk kami? Ingin membincangkan cerita yang mungkin? Sila hantar e-mel ke newstips@ign.com.

Adam Bankhurst ialah seorang penulis berita untuk IGN. Anda boleh mengikutinya di Twitter @AdamBankhurst dan seterusnya Kedut.

We want to say thanks to the writer of this write-up for this awesome material