Gunung berapi ais yang menjulang tinggi dikenal pasti di Pluto yang sangat bertenaga

WASHINGTON, 29 Mac (Reuters) – Sekumpulan gunung berapi ais berbentuk kubah yang kelihatan tidak seperti apa-apa lagi yang diketahui dalam sistem suria kita dan mungkin masih aktif telah dikenal pasti di Pluto menggunakan data dari kapal angkasa New Horizons NASA, menunjukkan bahawa dunia terpencil yang sejuk ini. lebih dinamik daripada yang diketahui sebelum ini.

Para saintis berkata pada hari Selasa bahawa gunung berapi cryo ini – berjumlah mungkin 10 atau lebih – berdiri di mana-mana dari enam persepuluh batu (1 km) hingga 4-1/2 batu (7 km) tinggi. Tidak seperti gunung berapi Bumi yang memuntahkan gas dan batu cair, cryovolcanoes planet kerdil ini menyemperit sejumlah besar ais – nampaknya air beku dan bukannya beberapa bahan beku lain – yang mungkin mempunyai konsistensi ubat gigi, kata mereka.

Ciri-ciri pada planet kerdil tali pinggang asteroid Ceres, bulan Zuhal Enceladus dan Titan, bulan Musytari Europa dan bulan Neptune Triton juga telah dipatok sebagai gunung berapi krio. Tetapi semuanya berbeza daripada Pluto, kata para penyelidik, disebabkan oleh keadaan permukaan yang berbeza seperti suhu dan tekanan atmosfera, serta campuran bahan berais yang berbeza.

Daftar sekarang untuk akses tanpa had PERCUMA ke Reuters.com

“Menemui ciri-ciri ini menunjukkan bahawa Pluto lebih aktif, atau hidup secara geologi, daripada yang kita fikirkan sebelum ini, ” kata saintis planet Kelsi Singer dari Institut Penyelidikan Barat Daya di Boulder, Colorado, pengarang utama kajian yang diterbitkan dalam jurnal Komunikasi Alam Semula Jadi.

“Gabungan ciri-ciri ini secara geologi baru-baru ini, meliputi kawasan yang luas dan kemungkinan besar diperbuat daripada ais air adalah mengejutkan kerana ia memerlukan lebih banyak haba dalaman daripada yang kita fikirkan Pluto akan ada pada peringkat sejarahnya,” tambah Singer.

Pluto, yang lebih kecil daripada bulan Bumi dan mempunyai diameter kira-kira 1,400 batu (2,380 km), mengorbit kira-kira 3.6 bilion batu (5.8 bilion km) dari matahari, kira-kira 40 kali lebih jauh daripada orbit Bumi. Permukaannya mempunyai dataran, gunung, kawah dan lembah.

Imej dan data yang dianalisis dalam kajian baru, yang diperoleh pada 2015 oleh New Horizons, mengesahkan hipotesis sebelumnya tentang cryovolcanism di Pluto.

Kajian itu mendapati bukan sahaja bukti yang luas untuk cryovolcanism tetapi juga bahawa ia telah lama hidup, bukan satu episod, kata saintis planet Institut Penyelidikan Southwest Alan Stern, penyiasat utama New Horizons dan pengarang bersama kajian.

“Apa yang paling menarik tentang Pluto ialah ia sangat kompleks – sekompleks Bumi atau Marikh walaupun saiznya lebih kecil dan jarak yang tinggi dari matahari,” kata Stern. “Ini adalah kejutan sebenar dari New Horizons flyby, dan hasil baharu tentang cryovolcanism menekankan semula perkara ini dengan cara yang dramatik.”

Para penyelidik menganalisis kawasan barat daya Sputnik Planitia, lembangan besar berbentuk jantung Pluto yang dipenuhi dengan ais nitrogen. Mereka menemui kubah besar sepanjang 18-60 batu (30-100 km), kadangkala bergabung untuk membentuk struktur berbentuk lebih kompleks.

Ketinggian yang dipanggil Wright Mons, salah satu yang tertinggi, mungkin terbentuk daripada beberapa kubah gunung berapi yang bergabung, menghasilkan bentuk yang tidak seperti mana-mana gunung berapi Bumi. Walaupun bentuknya berbeza, saiznya serupa dengan gunung berapi besar Hawaii Mauna Loa.

Seperti Bumi dan planet lain sistem suria kita, Pluto terbentuk kira-kira 4.5 bilion tahun yang lalu. Berdasarkan ketiadaan kawah hentaman yang biasanya akan terkumpul dari semasa ke semasa, nampaknya gunung berapi krionya agak baru – terbentuk dalam beberapa ratus juta tahun yang lalu.

“Itu masih muda pada skala masa geologi. Kerana hampir tiada kawah kesan, ada kemungkinan proses ini berterusan walaupun pada hari ini,” kata Singer.

Pluto mempunyai banyak geologi aktif, termasuk glasier ais nitrogen yang mengalir dan kitaran di mana ais nitrogen mengewap pada siang hari dan terpeluwap kembali kepada ais pada waktu malam – satu proses yang sentiasa mengubah permukaan planet.

“Pluto adalah tanah ajaib geologi,” kata Singer. “Banyak kawasan Pluto berbeza sama sekali antara satu sama lain. Jika anda hanya mempunyai beberapa kepingan teka-teki Pluto, anda tidak akan tahu bagaimana rupa kawasan lain.”

Daftar sekarang untuk akses tanpa had PERCUMA ke Reuters.com

Pelaporan oleh Will Dunham, Penyuntingan oleh Rosalba O’Brien

Piawaian kami: Prinsip Amanah Thomson Reuters.

We would love to say thanks to the writer of this post for this amazing web content