Halo Bintang Bima Sakti Bukan Sfera Kemas yang Dijangkakan oleh Ahli Astronomi

Melangkah keluar dari Bima Sakti untuk seketika dan anda mungkin melihat cakera terang bintang yang kita panggil sebagai rumah mempunyai kelainan yang pelik. Sekarang nampaknya seluruh galaksi kita juga agak tidak bermaya.

Peta baharu bintang di atas dan di bawah satah galaksi menunjukkan halo galaksinya – glob gas yang meresap, jirim gelap, dan bintang yang mengelilingi galaksi lingkaran – juga berkilat. Daripada jangkaan ahli astronomi sfera bulat yang bagus, halo Bima Sakti ialah elipsoid goyah yang ketiga-tiga paksinya adalah panjang yang berbeza.

“Selama beberapa dekad, andaian umum ialah halo bintang adalah lebih kurang sfera dan isotropik, atau sama dalam setiap arah,” kata ahli astronomi Charlie Conroy daripada Pusat Astrofizik Harvard & Smithsonian (CfA).

“Kami kini tahu bahawa gambar buku teks galaksi kita yang tertanam dalam jumlah sfera bintang perlu dibuang.”

Menentukan bentuk galaksi kita sememangnya sukar dilakukan. Bayangkan anda cuba memikirkan bentuk tasik yang luas semasa anda berbondong-bondong di tengah-tengahnya. Hanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan pelancaran teleskop Gaia Agensi Angkasa Eropah pada tahun 2013, kami telah memperoleh pemahaman terperinci tentang bentuk tiga dimensi galaksi kita.

Gaia berkongsi orbit Bumi mengelilingi Matahari. Perubahan dalam kedudukan teleskop dalam Sistem Suria membolehkan ia mengukur paralaks objek dalam Bima Sakti, mendapatkan ukuran paling tepat setakat ini untuk mengira kedudukan dan pergerakan beribu-ribu bintang jauh.

Terima kasih kepada data ini, kita kini tahu bahawa cakera Bima Sakti adalah melengkung dan bengkok. Kita juga tahu bahawa Bima Sakti telah berulang kali terlibat tindakan kanibalisme galaksisalah satu yang paling menonjol nampaknya adalah perlanggaran dengan galaksi yang kita panggil Sosej Gaiaatau Gaia Enceladus, sekitar 7 hingga 10 bilion tahun yang lalu.

Perlanggaran ini, saintis percaya, mencipta halo bintang Bima Sakti. Sosej Gaia terkoyak apabila ia bertemu dengan galaksi kita, populasi bintang yang berbeza yang berselerak melalui lingkaran Bima Sakti.

Diketuai oleh ahli astronomi dan pelajar PhD Jiwon “Jesse” Han dari CfA, sekumpulan saintis berusaha untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang halo galaksi dan peranan Sosej Gaia di dalamnya.

“Halo bintang ialah pengesan dinamik halo galaksi,” kata Han. “Untuk mengetahui lebih lanjut tentang halo galaksi secara umum, dan terutamanya halo dan sejarah galaksi galaksi kita sendiri, halo bintang ialah tempat yang bagus untuk bermula.”

Malangnya data Gaia tentang kelimpahan kimia bintang halo melangkaui jarak tertentu tidak terlalu dipercayai. Populasi bintang boleh diikat bersama oleh kelimpahan kimia mereka, menjadikannya maklumat penting untuk memetakan hubungan antara bintang halo.

Jadi penyelidik menambah data daripada tinjauan yang dipanggil Hectochelle dalam Halo pada Resolusi Tinggi, atau H3; tinjauan berasaskan darat yang telah mengumpul, antara ciri-ciri lain, data kelimpahan kimia ke atas beribu-ribu bintang dalam halo bintang Bima Sakti.

Dengan data ini, para penyelidik menyimpulkan profil ketumpatan populasi bintang dalam halo Bima Sakti. Mereka mendapati bahawa yang paling sesuai untuk data mereka ialah halo berbentuk bola sepak, condong 25 darjah berkenaan dengan satah galaksi.

Dimensi yang disimpulkan bagi halo. (Han et al., AJ, 2022)

Ini sesuai dengan kajian terdahulu yang mendapati bintang-bintang dalam halo Bima Sakti menduduki pembentukan elipsoid triaksial (walaupun spesifikasinya berbeza sedikit). Ia juga sesuai dengan teori bahawa Sosej Gaia mencipta, atau sekurang-kurangnya memainkan peranan besar dalam mencipta, halo Bima Sakti. Bentuk skewiff halo menunjukkan bahawa kedua-dua galaksi berlanggar pada satu sudut.

Para penyelidik juga menemui dua timbunan bintang pada jarak yang ketara dari pusat galaksi. Koleksi ini, mereka dapati, mewakili pusat orbit bintang awal di sekitar pusat galaksi – jarak terjauh yang dilalui bintang dalam orbit elips yang memanjang.

Sama seperti badan yang mengorbit kelajuan meningkat pada mencapai titik yang paling hampir dengan pusat tarikannya, atau ‘pericenter’, apocenter adalah titik perlahan. Apabila Sosej Gaia bertemu dengan Bima Sakti, bintangnya dilemparkan ke dalam dua orbit liar, perlahan di apocenters – sehingga berhenti, dan hanya menjadikan lokasi itu sebagai rumah baharu mereka.

Walau bagaimanapun, ini adalah masa yang sangat lama dahulu, cukup lama sehingga bentuk ganjil itu sepatutnya diselesaikan dengan sendirinya sejak dahulu lagi, mendap kembali ke dalam sfera. Kecondongan yang kuat menunjukkan bahawa lingkaran jirim gelap yang mengikat Bima Sakti – jisim misteri yang bertanggungjawab terhadap graviti berlebihan di Alam Semesta – juga sangat condong.

Jadi, walaupun nampaknya kami mempunyai beberapa jawapan baharu dan menarik, kami juga mempunyai beberapa soalan baharu dan menarik. Tinjauan berterusan dan masa depan, kata para penyelidik, harus memberikan kekangan yang lebih kuat pada bentuk halo untuk membantu mengetahui bagaimana galaksi kita berkembang.

“Ini adalah soalan intuitif yang menarik untuk ditanya tentang galaksi kita: ‘Apakah rupa galaksi itu?’ dan ‘Apakah rupa halo bintang itu?’,” Han berkata.

“Dengan barisan penyelidikan dan kajian ini khususnya, kami akhirnya menjawab soalan-soalan itu.”

Penyelidikan telah diterbitkan dalam Jurnal Astronomi.

We would like to thank the author of this write-up for this awesome web content