Hama mikroskopik yang melakukan hubungan seks di muka kita pada waktu malam boleh menghadapi pelupaan evolusi, kata saintis

Jika anda rasa panda gergasi mempunyai masalah yang teruk, fikirkan hama parasit kecil yang hidup di dalam liang kulit di muka kita yang mungkin ditakdirkan untuk menemui jalan buntu evolusi, menurut analisis baharu DNA mereka.

Lebih daripada 90% daripada kita menjadi tuan rumah hama sepanjang 0.3mm dalam lipatan berminyak di muka kita, kebanyakannya hidup di dalam liang berhampiran hidung dan bulu mata kita.

Ia mungkin hubungan paling rapat dengan haiwan lain yang kebanyakan kita tidak pernah tahu yang kita ada.

Hama, Demodex follicularum, menghabiskan sepanjang hayatnya hidup di dalam folikel kulit kita. Pada waktu siang mereka memakan rembesan kulit kita yang berminyak, pada waktu malam mereka meninggalkan liang untuk mencari pasangan, dan mencari folikel baru untuk melakukan hubungan seks dan bertelur.

Jika pemikiran itu membuatkan anda ingin mencuci muka, lupakan. Anda telah membawa hama sejak anda dilahirkan – ia dihantar dari ibu kepada bayi semasa penyusuan – dan hidup terlalu dalam di dalam liang untuk dicuci. Selain itu, kami memerlukannya, kata Dr Alejandra Perotti dari Universiti Membaca, yang mengarang bersama kajian itu.

“Kita harus menyayangi mereka kerana mereka adalah satu-satunya haiwan yang hidup di badan kita sepanjang hayat kita dan kita harus menghargai mereka kerana mereka membersihkan liang-liang kita.”

“Selain itu, mereka comel,” kata Dr Perotti.

Mungkin tidak semua orang akan bersetuju. Hama mempunyai empat pasang kaki gemuk setiap satu dengan sepasang kuku. Di luar itu badan seperti cacing panjang yang, di bawah mikroskop, kadang-kadang boleh dilihat menonjol dari folikel rambut kita.

Tetapi kajian terbaru ini, yang diterbitkan dalam jurnal Molecular Biology and Evolution, telah menunjukkan betapa intimnya hubungan mereka dengan manusia.

Para penyelidik menganalisis genom hama dan mendapati ia mempunyai bilangan gen berfungsi terkecil daripada mana-mana arthropod (serangga, arachnid dan krustasea).

Haiwan-haiwan itu telah menjadi sangat bergantung kepada perumah manusia mereka sehingga genom mereka “terhakis” — dilucutkan kepada gen minimum yang diperlukan untuk terus hidup, para penyelidik membuat kesimpulan.

Mereka mendapati bahawa gen yang biasanya mengawal bangun dan tidur dalam arthropod telah hilang. Sebaliknya, organisma mengesan perubahan dalam tahap hormon melatonin dalam rembesan kulit kita. Ia naik apabila kita tidur, memberitahu Demodex untuk bangun, dan turun apabila kita bangun – isyarat mereka untuk kembali ke pori-pori berminyak kita untuk makan malam.

Mereka juga telah kehilangan gen yang melindungi tubuh mereka daripada cahaya UV – apa gunanya anda hanya keluar pada waktu malam? Malah pelan badan mereka adalah minimalis – setiap kaki dikuasakan oleh hanya satu sel otot.

Ekologi mereka menjadi begitu rapat disegerakkan dengan manusia menunjukkan spesies itu dalam perjalanan daripada menjadi parasit kepada simbion – organisma yang bergantung sepenuhnya kepada yang lain untuk kemandiriannya. Dalam kes ini, kami.

Apabila kepelbagaian genetik mereka mengecut, dan dengan itu keupayaan mereka untuk meninggalkan tuan rumah mereka dan mencari pasangan baru, mereka juga berisiko mungkin akhirnya pupus – sama ada apabila manusia melakukannya atau akibat beberapa perubahan ketara kepada persekitaran mereka.

Ia pernah dipercayai Demodex adalah punca keadaan kulit biasa, tetapi pada orang yang sihat buktinya Demodex sebenarnya membantu mencegah masalah seperti jerawat dengan membuka sekatan liang.

Tetapi itu bukan satu-satunya sebab kita harus mengambil berat tentang mereka, kata Dr Perotti:

“Kita hidup dalam dunia di mana kita harus melindungi biodiversiti — dan ini adalah haiwan kita sendiri.”

We would like to give thanks to the author of this article for this incredible material